Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ahold koupí českou síť marketů INTERSPAR a SPAR. Jde za jedničkou trhu

Ahold koupí českou síť marketů INTERSPAR a SPAR. Jde za jedničkou trhu

11.3.2014 8:19, aktualizováno: 11.3. 11:38
Autor: Redakce, Patria Online

Aktualizováno

Nizozemská maloobchodní společnost Ahold se dohodla s rakouskou firmou SPAR na koupi jejích obchodů v České republice. Hodnota transakce je 5,245 miliardy . Oznámil to Ahold na svých internetových stránkách. Ahold se touto transakcí stane největším maloobchodníkem na tuzemském trhu.

Ahold dosud v ČR provozuje 284 obchodů (supermarkety a hypermarkety Albert). Od firmy SPAR získá celkem 50 dalších obchodů, z toho 36 hypermarketů INTERSPAR a 14 supermarketů SPAR. Čisté tržby obchodů loni dosáhly 12 miliard . Ahold začlení prodejny SPAR a INTERSPAR v České republice do své obchodní sítě a bude je nadále provozovat pod svou značkou. Ahold rovněž převezme všech 4.684 stávajících zaměstnanců společnosti. Celá transakce ještě podléhá schválení příslušnými antimonopolními úřady.

Akvizice je v souladu se strategií nizozemské firmy, jejímž cílem je rozšířit geografický dosah na stávajících a přilehlých trzích a získat vedoucí postavení na těchto trzích. "Akvizice firmy SPAR v České republice je důležitým strategickým krokem a znamená vzrušující novou etapu společnosti Ahold v České republice," komentoval akvizici v prohlášení generální ředitel Aholdu Dick Boer. "Tento nákup nám umožňuje propojit dva podniky, které se vzájemně velice dobře doplňují. Dané spojení nabídne mnoha našim místním obchodním partnerům možnost dodávat zboží na větší část trhu. Zaměstnanci se stanou součástí podniku, který má v České republice velice slibnou budoucnost,“ dodal.

Člen správní rady zodpovědný za zahraniční operace ve firmě SPAR Rudolf Staudinger k prodeji dodal, že strategie rakouské firmy je založena na tom, že se firmě podaří získat na trzích, na kterých působí, udržitelnou pozici. To se však v České republice ukázalo jako nerealizovatelné. Firma se proto rozhodla dále zaměřit na další trhy, jako Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko. 

Obchodní řetězec Spar Česká obchodní společnost (Spar ČOS), který na tuzemském trhu provozuje hypermarkety Interspar a supermarkety Spar, vykázal v roce 2012 ztrátu 545 milionů korun, v roce 2011 skončilo hospodaření ve ztrátě 608 milionů korun. Kumulovaná ztráta obchodníka z posledních let stoupla na 3,3 miliardy korun. Tržby společnosti stouply předloni meziročně o dvě procenta na 13,1 miliardy korun. Mateřská společnost SPAR Österreich řetězci předloni navýšila základní kapitál o 300 milionů korun na 4,77 miliardy korun, o rok předtím navyšovala o 400 milionů korun. 

Podle Tomáše Drtiny ze společnosti Incoma GfK má akvizice Sparu společností Ahold dobrou logiku, obchodním formátem jsou si oba řetězce blízké. "Pokračující koncentrace maloobchodního trhu v ČR není nijak překvapivá. Zatímco v západoevropských zemích je tržní podíl TOP 5 největších řetězců na rychloobrátkovém trhu zpravidla mezi 60 a 75 procenty, v Česku je to navzdory husté síti prodejen jen 46 procent," řekl ČTK Drtina. 

Ahold působí v České republice od roku 1991. V současnosti má v České republice 284 supermarketů a hypermarketů Albert. Po dokončení akvizice by firma měla být s více než 330 obchody jedničkou v maloobchodním prodeji potravin v České republice. 

Ahold působí i na Slovensku, loni v listopadu však oznámil, že aktivity v této zemi prodá společnosti Condorum, aby se důsledněji zaměřil na český trh. Transakce má být dokončena v první polovině letošního roku.

Řetězce velkoplošných maloobchodních prodejen, tedy supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen, se v ČR v posledních letech postupně koncentrují do vlastnictví několika zahraničních firem. Z ČR již odešla řada řetězců, například v roce 2005 rakouský Julius Meinl (prodejny získal nizozemský Ahold), poté francouzský Carrefour a německá Edeka (obchody získalo britské Tesco), v roce 2007 belgická Delvita a o rok později Plus Discount (prodejny převzala německá Rewe, která provozuje řetězce Billa a Penny Market). 

Podle dostupných údajů je nyní největší maloobchodní skupinou na českém trhu německá Schwarz s prodejnami Kaufland a Lidl.

Přehled největších maloobchodních řetězců v ČR:
Řetězec Tržby (v mld. Kč bez DPH) *
Kaufland Česká republika 45,4
Tesco Stores ČR 44,0
Ahold Czech Republic 40,5
Makro Cash & Carry ČR 30,4
Penny Market 29,9
Globus ČR 24,2
Lidl Česká republika 23,4
Billa 20,5
Geco 17,3
SPAR ČOS 13,2

 
* Pořadí je založeno na dostupných účetních uzávěrkách, období se liší (2011-2013), pořadí je proto orientační
Zdroj: Incoma GfK, Zboží&Prodej

(Zdroj: čtk, Ahold, Bloomberg)


Váš názor
  •  
    11.3.2014 9:51

    Vracíme se delší otočkou do totáčové doby jediného Prioru. Ovšem na jiné úrovni: holandské...
    Kalka.
    •  
      11.3.2014 9:59

      porad jich zustava plnej pytel jinych
      OPTIMISTA
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data