Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Oktoberfest - tam, kde se bujará radost schází s tvrdým obchodním modelem

Oktoberfest - tam, kde se bujará radost schází s tvrdým obchodním modelem

30.09.2014 13:50
Autor: Jan Šumbera, Patria Research

Říjen již klepe na dveře a jeho neodmyslitelnou součástí je již o minulém víkendu odstartovaný mnichovský Oktoberfest. Tradiční událost i letos láká pozornost a neuškodí si prohlídnout několik čísel, se kterými je nevyhnutelně spjata.

Prvně návštěvnost - minulý rok na oblíbenou událost zavítalo 6,4 mil. lidí. V průběhu konání tato „skupinka“ snědla čtvrt milionu pečených kuřat a vypila na 6,7 mil. litrů piva, které je oprávněno po celou dobu akce nabízet pouze šest pivovarů. Právě ty se pak těší tučným ziskům, ke kterým jim dopomáhá až překvapivě vyšroubované nacenění. Letošní rok pak není výjimkou.


Pivo

Výše uvedený graf ukazuje, že tempo růstu cen na Oktoberfestu (zahrnuje vývoj v položkách veřejné dopravy, dvou piv a poloviny kuřete) dosahuje ve srovnání s německou inflací měřenou indexem CPI takřka dvojnásobku. Důvodem je omezená konkurence, a také málo elastická poptávka. Právě šestice pivovarů (Augustiner, Hacker Pschorr, Hofbräu, Löwenbräu, Paulaner a Spaten) pak z obou uvedených skutečností dokáže šikovně těžit. Například letos mohla poprvé přistoupit ke zvýšení ceny za litr piva na 10 eur. To je v dobách klesající spotřeby piva v Německu (v minulém roce dosáhla nejnižší hodnoty od sjednocení) prakticky ojedinělý počin. Jak však ukazuje následující graf, v rámci samotného Oktoberfestu je rychlý růst cen zcela běžnou praxí. Pivo na tradiční události tak ve srovnání s typickým „lahváčem“ stojí více než dvakrát tolik. Ještě v roce 1991 byly ceny sjednocené.

Pivo2

Tvrdou cenovou politiku však obhajuje ředitel asociace pivovarů Manfred Newrzella. Podle něj je rostoucí cena odrazem vyšších nákladů. Mezi ně patří elektřina, náklady na personál, či zabezpečení. Newrzella navíc zdůrazňuje, že ceny prochází schválením městskými radními, kteří mají dohlédnout, aby nebyly přemrštěné. Samotní radní však v minulých letech konkrétní námitky nevznesli.

Možná i proto vznikají lobbystické skupiny, které požadují nápravu. Jednou z nich je i VGBE, která upozorňuje, že loňské zvýšení cen piva vedlo k celkovému poklesu objemu prodejů na zákazníka. Jelikož je Oktoberfest zdrojem pokladny samotného města (veřejná doprava) i hoteliérských zařízení, je pokles prodejů a případný úbytek konečných zákazníků pro zdejší oblast nepřípustný. Lobbystická skupina proto navrhuje navýšit počet pivovarů, které na Oktoberfestu nabízejí své produkty. Výsledným efektem by měl být větší konkurenční tlak.

První nadějí pro zákazníky může být rozhodnutí radních města zvážit uvolnění pravidel, které by mohlo stany s výčepy naplnit značkami menších lokálních pivovarů. Je však otázkou, na kolik se obdobným krokem může cena samotného piva změnit. Dá se totiž předpokládat, že mnichovské pivovary čelí zhruba stejným nákladům a i jejich cenová kalkulace tak bude podobná. V případě neúspěchu plánu by variantou mohlo být zavedení plošných stropů na cenu účtovanou zákazníkům.

Zdroj: FT, UniCredit


Čtěte více:

Pivovary Lobkowicz čepují své první hospodářské výsledky od IPO
27.08.2014 9:46
Nejmladší člen pražské burzy má za sebou velkou premiéru. Pivovary Lob...
Pivovary Lobkowicz: Chystáme novinky, konkurence je vysoká
27.08.2014 14:27
Vedení Pivovarů Lobkowicz je s výsledky hospodaření za první pololetí...
Pozvánka na levné pivo – Carlsberg
09.09.2014 17:16
Zdá se mi, že nabídka levných piv v obchodech stále sílí a špatný tak ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.12.2025
16:58Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem již zítra!
15:58Traders Talk: O Santa Rally rozhodne Fed, technologie se drží a zlato má prostor růst
15:07Je zahraniční kapitál do USA nasáván nebo je tam tlačen?
13:01Paměťové čipy zdražují o desítky procent a jejich výrobci nestíhají
11:59Evropské trhy pokračují vzhůru podobně jako krypto  
11:06Anthropic plánuje v příštím roce IPO
10:33Airbus kvůli vadě trupových panelů snížil cíl dodávek na letošní rok
8:50EU ukončí dovoz ruského plynu do roku 2027. Maďarsko a Slovensko přehlasovány
8:45Rozbřesk: Čína chce bojovat s průmyslovou deflací. Co to znamená pro Evropu a Česko?
8:43Nový AI čip od Amazonu, úvěrové riziko Oraclu na maximu od krize a zákaz dovozu ruského plynu do EU  
6:00Google se veze na AI vlně, pro Apple je umělá inteligence stále hrozbou?
02.12.2025
22:02Optimismus se vrací na americké trhy: Nasdaq posiluje, riziková aktiva ožívají  
17:27Ztrácí se výhoda vysokoškolského vzdělání?
16:13Skupina deseti evropských bank založila konsorcium pro stablecoin vázaný na euro
16:03Sociální politika po americku: Miliardář Dell dá dětem do deseti let 250 dolarů na investice
14:19Britská centrální banka varuje před propadem trhů kvůli vývoji kolem AI
13:04Italská módní skupina Prada koupila od Američanů menšího rivala Versace
12:46OECD nechala výhled růstu globální ekonomiky beze změny, výhled Česka pro letošek zlepšila
12:08Altman bije na poplach. OpenAI odkládá plány na reklamu a agentickou AI, aby zlepšila kvalitu ChatGPT
11:50Inflace v eurozóně v listopadu nečekaně stoupla na 2,2 procenta

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
C3.ai Inc (10/25 Q2, Aft-mkt)
Dollar Tree Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Macy's Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Salesforce Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
Snowflake Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
UiPath Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)