Příznivé, i když zdaleka ne tak impozantní jako třeba v průmyslu jsou výsledky služeb za druhé čtvrtletí letošního roku. Ve srovnání s prvním čtvrtletím bylo to druhé ve znamení celkové stagnace, nicméně meziročně se alespoň tržby služeb reálně zvýšily o 2,2 %.
Celkově tak pokračoval příznivý trend, který pomáhá postupně dobývat pozice ztracené v průběhu dvou předchozích recesí. Vzhledem k předchozímu propadu je návrat celkových tržeb na úrovně let 2007-2008 celkově pomalejší, i když například doprava se na svoji výchozí úroveň dostala už na konci předchozího roku.
Vzhledem k nehomogennímu mixu zastoupených služeb nemá smysl příliš paušalizovat, a tak se podívejme, jak se jednotlivým odvětvím či oborům v rámci služeb daří. Z těch nejvýznamnějších se aktuálně daří hotelům a restauracím, telekomunikacím, IT a leasingu.
V případě hotelů a restaurací – jak naznačuje graf – je návrat na startovací předkrizové úrovně během na hodně dlouhou trať. Jak je však vidět ze statistik cestovního ruchu, zájem o ČR ze strany zahraničních návštěvníků narůstá už více než rok a s ní roste i obsazenost tuzemských ubytovacích zařízení.
Méně úspěšné jsou i nadále cestovní agentury, což je vzhledem k boomu spotřebitelské poptávky docela nezvyklé. V tomto případě je možné spekulovat o rozvoji individuálního cestování nebo vyšším využívání zahraničních agentur, které je v době internetu velmi operativní. V době boomu ekonomiky klesá zájem o poradenské služby, což až tak překvapivé naopak být nemusí.
Na základě aktuálních čísel ze služeb lze říct, že k růstu ekonomiky většina typů služeb přispívá, i když zdaleka ne tak jako zpracovatelský průmysl. Je tak pro letošní a nejspíše i příští rok velmi pravděpodobné, že se jasně průmyslový charakter ČR ještě více utvrdí. K tomu lze jen dodat, že v EU nenajdeme jinou zemi, jejíž průmysl by tvořil více než 30 % HDP.