Když představoval Pay měl to být přelom v implementaci mobilních plateb pomocí telefonu. Všichni očekávali, že kouzlo a síla dosáhne toho, že vysvětlí uživatelům, proč používat mobilní platební aplikace místo klasických bankovních karet.
Sám Tim Cook nazval rok 2015 rokem Pay. Ale realita je na hony vzdálená realitě kterou zažíváme. První problémy jsou technického rázu - platebních terminálů, které akceptují tuto platební metodu je v USA jako šafránu a jen nejnovější stroje od zvládnou provádět tyto platby. Tyto dvě skupiny se jen velmi těžce překrývají - nebo-li když už máte zařízení, které zvládne provést transakci, je těžké najít místo, kde se tak dá zaplatit a obráceně.
I když řada retailerů včetně například nasazuje terminály schopné přijímat tyto platby, jsou jen ve vybraných obchodech a tak se zdá, že ani obchodníci neoplývají bezbřehou důvěrou v to, že je všemocný a dokáže vnutit spotřebitelům i to co nepotřebují.
A přesně tak to vysvětlují analytici a je druhou slabinou celé akce Pay - slabá komunikace. nevysvětlil proč by lidé měli jeho službu používat a sami zákazníci na to nepřijdou a nebo vůbec nemají důvod ho hledat. To je asi nejpravděpodobnější varianta. Lidé jsou docela solidně spokojení s klasickými platebními kartami, které plně stačí pro placení a až jich bude většina bezdotykových bude už i poslední rozumný argument ty tam.
vstoupil na půdu na které se ošklivě popálila jiná těžká váha - . Již je to dávno ale jen někteří pamatují s jakou pompou uváděl svůj produkt Wallet léta páně 2011. Výsledek byl totožný, ale se z něj nedokázal poučit. Po startu Pay naskočil do vlaku mobilních plateb i Pay a pak reinkarnace Wallet aka Android Pay. Ale poptávka po těchto službách byla znovu vlažná.
Všichni byli při startu pasováni jako hlavní konkurenti pro PayPal. Ale PayPal je jiná pohádka. PayPal si vysloužil nálepku "bezpečný". A to je jeho skrytá síla. V dřevních dobách , kdy teprve začínaly fungovat nějaké online platební systémy nebylo příliš možností, jak zabezpečit svou kreditku před zneužitím a pak se najednou objevil PayPal, který tento problém řešil. Namísto čísel na vaší kreditce jste platili prostřednictvím “přezdívky” nebo “emailu”. To bylo něco do té doby nevídaného a zákazníci a obchodníci v tom viděli hodnotu. To je důvod proč je PayPal stále s námi a Pay ani Android Pay nejsou jeho přímými konkurenty. Jinak řečeno PayPal byl primárně způsob ochrany kreditní karty a později platební terminál pro obchodníky akceptující PayPal. Android Pay a Pay je primárně jenom variance na to jak bude platba provedena.
Vytrhne Timovi trn z paty opět Čína?
Téměř rok po spuštění v USA se dá očekávat, že bude chtít expandovat na jeho další velmi důležitý trh a to do Číny. Ale zdá se, že to bude ještě těžší bitva než doma. Kromě těžkého vysvětlování čeká na trhu již Alipay s kterým se spíše zdá může uzavřít spojenectví. Ale obecně jsou analytici skeptičtí co se úspěchu na čínském trhu týče. má doma velkou výhodu relativně velkého množství uživatelů se zařízeními , v Číně tomu tak uplně není.
Podle všech zpráv se opravdu vstupu na čínský trh co nevidět dočkáme. Co do objemu tržeb je Čína druhá největší po USA a když už Pay mají i Britové, dává smysl, že další na řadě je právě Čína. Vedení říká, že Pay je součástí zážitku s produkty .
již v Číně začal nabírat lokálně profilované experty na platební transakce. Popularita Alipay v Číně je relativně vysoká a to by mělo pomoci Pay růst v Číně rychleji, ale již několikrát jsme si ověřili, že papírové předpoklady nejsou zárukou reálných úspěchů. Přesto je jasné, že jedno je proti USA lepší v Číně a to je připravenost na digitální platby, proto může být adopce řádově rychlejší než v USA.
Zdroj: Bloomberg, The Street, Consumerist