Na italský luxusní dům i ve třetím čtvrtletí doléhala slabší poptávka z Číny. Tento neblahý trend se odrazil na tržbách Prady a ve sledovaném období je srazil o 6 procent. Tržby tak za tři měsíce do 31. října meziročně spadly na 748 milionů eur. Na bázi stálých měnových kurzů je meziroční propad tržeb ještě citelnější a to desetiprocentní. Propadl se i čistý zisk skupiny a to z loňských 74,5 milionů eur na 46,6 milionu eur, přičemž analytici očekávali 60 milionů eur.
Stejně tak jako i jiné společnosti z luxusního sektoru si i po mnoho let užívala rozmachu čínského luxusního trhu, ten je však nyní minulostí a útlum v Číně tak italské značce přináší spoustu problémů a to zvláště z důvodu její vysoké expozice druhé největší světové ekonomice. V dnešní době Číňané již nezaplavují obchodní centra v Hongkongu v tak hojném počtu jako tomu bylo dříve, na pozadí nepřátelství místních a v návaznosti na loňské prodemokratické demonstrace. Svou daň na prodejích luxusního zboží si stále vybírá i zásah vlády v Pekingu proti korupci. Právě tento typ drahých dárků přitom tvořil důležitou součást čínského trhu s luxusním zbožím. Poptávce nepomohl ani letní kolaps čínského akciového trhu a slabší ekonomická data.
Maloobchodní tržby Prady se tak v regionu Asie a Pacifik propadly na bází stálých měnových kurzů o značných 20 procent na 226,8 milionu eur. Ztráty v tomto regiony vedl 26procentní pokles v Číně, Hongkongu a Macau. Tržby klesly na všech hlavních trzích kromě Japonska a Itálie. Výsledky Prady však v posledním roce příznivě ovlivňuje pohyb měnových kurzů. Zatímco čísté příjmy za devět měsíců do konce října na bázi konstantních měnových kurzů o 7 procent klesly, na reportované bázi ve stejném období o 1,2 procenta stouply. Jak se ale skupina vyjádřila, pozitivní dopad pohybu měnových kurzů se i dílem vřavy na finančních trzích od července zmenšuje. Podle konzultantské společnosti Bain& Co výdaje na luxusní zboží na čínské pevnině v loňském roce poprvé klesly.
Nejslabší trh s luxusním zbožím za posledních šest let doudil Pradu i ke snižování nákladů. Navíc italský módní dům generuje méně než jedno procento příjmů online, to je však prodejní kanál, který letos v luxusním odvětví zaznamenal největší růst. A nyní se ještě společnost potýká s poklesem počtu turistů v Evropě v návaznosti na teroristické útoky v Paříži.
Zdroj: FT, BBG