Na automobilovém trhu dojde v závěru ledna 2016 k další zajímavé transakci. Motor Corp. totiž oznámila, že za 3,2 miliardy amerických dolarů plně převezme kontrolu nad Daihatsu Motor Co. Automobilka, která se soustřeďuje na výrobu „malých“ aut, je už nyní dceřinou společností a její plné převzetí má Toyotě pomoci upevnit postavení v tomto auto segmentu.
s Daihatsu spolupracuje už d roku 1967 a skoupila většinu jejích akcií v roce 1998. Daihatsu je považována za experta na výrobu malých automobilů. Od tohoto kroku si největší světová automobilka slibuje těsnější spolupráci se specialisty Daihatsu, která se specializuje na výrobu aut s obsahem motoru do 660 kubických centimetrů a v jihovýchodní Asii i na výrobu kompaktních aut a minibusů.
Kapitálovou investicí chce „vyměnit“ svých stávajících 48,8% podílu v Daihatsu za plnou kontrolu a „delistovat“ akcie společnosti Daihatsu z kapitálového trhu k 27. červenci 2016. „Dohoda je příležitostí pro obě automobilové značky zbavit se pocitu, že musí jít každá zvlášť,“ citovaly světové agentury Akio Toyodu, prezidenta Toyta Motor Corp. Vedení firmy přitom nevyloučilo, že značku Daihatsu zachová i nadále.
Vývoj prodejů vybraných automobilek
Zdroj: Bloomberg
Toyota nabídne držitelům akcií Daihatsu poměr výměny 1 ku 0,26 své vlastní akcie. Podle uzavírací ceny akcie Daihatsu z pátku, pak nabídne prémii ve výši 0,6 procenta. Budování těsnějších vztahů s ostatními automobilkami je podle analytiků pro Toyotu nutností. A to kvůli rostoucím nákladům na splnění přísnějších ekologických standardů a také kvůli tomu, že automobilka musí reagovat na trend pomalejšího růstu celosvětových tržeb. Sama Motor Corp. k tomu uvedla, že chce prohloubit spolupráci s Mazdou Motor Corp. a prý uvažuje i o alianci se Suzuki Motor Corp.
Agentura Bloomberg k transakci uvedla, že Daihatsu v loňském roce bojovala s propadem tržeb, které byly o 13 procent nižší za 794 000 prodaných vozidel, ale i s poptávkou po autech. Domácí dodávky lídra japonského segmentu mini vozů zaznamenaly pokles o 14 procent po cenové válce se Suzuki o prodejního lídra i přesto, že ta nakonec pomohla růstu poptávky. Mini vozy Daihatsu se montují v Indonésii, kde objem dodávek v první polovině fiskálního roku Toyoty klesl o 10 procent.
Značka Daihatsu píše svou historii od března 1907, kdy firmu v japonské Ósace založili dva akademici a skupina podnikatelů. První kontakty mezi Toyotou a Daihatsu proběhly ke konci 60. Let minulého století. Daihatsu dodává Toyotě značková mini auta od roku 2011.
Námět: The Wall Street Journal, Bloomberg