Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Vymírající segment automobilového trhu

Vymírající segment automobilového trhu

21.04.2016 11:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Skutečná sportovní auta nejsou dnes moc v kurzu. Nejdou používat v rámci služeb Uber a vedle stále populárnějších vozů SUV z nich řidič nevidí výš než na blatníky sousedního vozu. A to nehovoříme o tradičních negativech, jako jsou astronomické nákupní ceny či vysoké provozní náklady. Z těchto i řady dalších důvodů prodeje sportovních vozů v USA v posledních šesti čtvrtletích klesají a letos tento trend ještě sílí. V prvním čtvrtletí došlo dokonce k 52% propadu.

Zvoní tomuto segmentu trhu umíráček? Samozřejmě že ano. Vysokou spotřebou a trháním asfaltu bude nakonec fascinována jen malá skupina fanoušků, kteří budou jezdit na uzavřených tratích. Zbytek populace bude jezdit v robotických autech. Ale ta doba je ještě hodně daleko. Současný vývoj na trhu představuje do značné míry odraz posunu v psychologii spotřebitele, který mění pravidla v celém odvětví. Ty nejdůležitější změny jsou následující:

Za prvé, vzrušení zlevnilo. V USA je toho důkazem relativně levný Ford Mustang. Ten může být kritizován majiteli vozů Porsche s tím, že nejde o skutečný sporťák, ale jeho zrychlení se vyrovná starším vozům Ferrari a není o moc pomalejší než u Porsche Cayman. Podobně je na tom Chevrolet Camaro a Dodge Challenger Hellcat, jehož motor má neuvěřitelných 707 koňských sil. Mazda MX-5 Miata s důrazem na detail a dokonalost zase vyhovuje těm, kteří chtějí automobilový ekvivalent bonsaje.

Za druhé, šíří se SUV horečka. Podívejme se třeba na BMW X6. V podstatě jde o sportovní vůz, který byl trochu nafouknutý a vlastně si ve většině parametrů ani nevede tak dobře jako tradiční auto. Po uvedení na americký trh v roce 2008 se ale tomuto modelu daří až nepochopitelně dobře. Je to auto, které říká, že lze mít dohromady SUV a sportovní vůz. Ne každá značka má něco takového, ale celkové prodeje prémiových SUV prudce rostou. Ne vždy to musí být na úkor sportovních vozů, ale často tomu tak je.

Za třetí tu je Tesla. Její ředitel Elon Musk říká, že „nevyrábí pomalá auta“ a elektrický motor těchto vozů poskytuje okamžitou akceleraci. Nízko položená baterie zajišťuje stabilitu vozů. I když puristé budou tvrdit, že Tesla nevyrábí sportovní vozy, pravděpodobně se ještě nepodívali na videa, kde mezi sebou závodí majitelé těchto vozů a řidiči vozů „sportovních“. Jedno z nastavení Modelu S je pojmenováno jako „šílené“ a skutečně nejde jen o marketingový tah. Zrychlení a rychlost tohoto modelu tomu totiž skutečně odpovídá.

I přes vše uvedené se nedá čekat rychlá smrt sportovních vozů a i za několik desetiletí bude Porsche nabízet novou 911, kterou si nebudete moci dovolit. Nakonec vše skončí u sémantiky – budeme se bavit o tom, co to vlastně je „sportovní vůz“. Jestliže použijeme rozšířenou definici, vlastně jich dnes jezdí mnohem více než kdy předtím. Jen vypadají trochu jinak, stojí méně a mnohem lépe se řídí.

Autorem je Kyle Stock.

Zdroj: Bloomberg


Čtěte více:

Co dnes čekat od ECB?
21.04.2016 9:10
Na březnovém zasedání ECB představila nové zbraně k boji s nízkou infl...
Trhy před ECB nenacházejí jasný směr, euru zůstávají včerejší ztráty
21.04.2016 10:29
Eurodolar se po včerejším poklesu konsoliduje a vyčkává na výsledek za...
Maloobchod v Británii - další pokles v řadě je zklamáním
21.04.2016 10:42
Britské maloobchodní tržby v březnu prohloubily propad na -1,3 procent...

Váš názor
  • Přitroublý am.b..lb
    21.04.2016 11:57

    jen ten může napsat že X6 mastodont je sportovní auto :o). Prodeje sport.auto souvisí s ekonomikou, když ta roste rostou prodeje, když je ekonomika v haji tak se sport.auta neprodávají no tak snad už aby zase byla poptávka
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Sporťák
      26.04.2016 14:16

      Jdi se věnovat akciím člověče...
      Milano
Aktuální komentáře
19.10.2025
15:36Růst poptávky po energiích v čele s datacentry zajistí, že fosilní paliva budou ještě dlouho dominovat, předpovídá McKinsey
8:57Víkendář: AI, technofeudalismus a už ne tak dobrá rada pro studium
18.10.2025
14:51Datacentra žízní po vodě. To je problém pro třetinu Evropy
8:52Víkendář: Pokaždé si lidé říkali, že pracovní místa budou zničena novými technologiemi…
17.10.2025
22:02Wall Street rostla poté, co Trump mírnil svůj postoj vůči Číně  
17:36Ztráta zodpovědnosti je na dluhopisech vidět. Jak je na tom Čína?
16:33Státní dluh na novém rekordu, vzrostl na 3,518 bilionu Kč
16:00VIG kupuje německou pojišťovnu Nürnberger za 1,38 miliardy eur
15:20Ozempic za 150 dolarů místo tisíce? Trumpova slova rozkolísala farmaceutický trh
13:49Evropský obranný sektor zaznamenal nejhorší týden od roku 2020
13:38Inflace v EU vzrostla na 2,6 procenta, v Česku naopak klesla a je šestá nejnižší
12:13Perly týdne: Hranice mezi AI boomem a bublinou
11:34Akcie dostávají ránu z nečekané strany, peníze míří do dluhopisů a zlata  
10:46Spolupráce velkých technologických firem – tentokrát jinak než v devadesátých letech?
9:16Rozbřesk: Trable regionálních amerických bank jsou zpět a výnosy dluhopisů kolabují
9:13Když se objeví jeden šváb... Zions a Western Alliance hlásí úvěrový podvod, banky padají
8:44Další regionální banky USA čelí úvěrovým ztrátám, napětí Čína-USA se zostřuje a ceny zlata lámou nové rekody  
5:54Evropa zaostává za USA už 15 let. Teď se to už zlomí, věří Deutsche Bank
16.10.2025
22:00Zámořské trhy lehce poklesly  
17:46Existují ziskové bubliny?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
4:00Čína - HDP, y/y
4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y