Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tah EU na strategické suroviny. Nastane v Evropě boom lithia?

Tah EU na strategické suroviny. Nastane v Evropě boom lithia?

22.11.2018 6:11
Autor: Redakce, Patria.cz

Ve své snaze vyvinout v Evropě strategický hodnotový řetězec pro výrobu baterií do elektromobilů urychluje Evropská unie plán rozvoje těžby lithia i kapacit pro jeho rafinaci. S elektrifikací dopravy je nyní vývoj celého výrobního řetězce v Evropě v plném proudu. A navzdory svému pomalému začátku se EU začíná rychle chytat.

Mezera v kapacitě rafinací

EU shledala, že Evropa má mezeru v rafinačních kapacitách lithia. „Samozřejmě musíme tuto mezeru zavřít,“ uvedl pro Euractiv Šefčovič, místopředseda Evropské komise a komisař pro energetickou unii. „Máme velmi solidní zásoby lithia v Portugalsku, v České republice a v severských zemích. Ale nejsme schopni rafinovat. Takže i když dnes vytěžíme lithium, musíme jej poslat do Číny na zpracování,“ řekl a dodal, že k této záležitosti bychom měli přistupovat prioritně.

Diskuse na evropské úrovni zahrnují zjednodušování procesů povolenek a zajišťování soudržnosti mezi různými regulacemi, sděli Šefčovič. „Samozřejmě jsme připraveni prodiskutovat nejen regulatorní aspekty, ale i finanční asistenci – ať už pod projektem významného společného evropského zájmu (IPCEI) anebo pod PPP s Evropskou investiční bankou,“ upřesnil.

„Strategické“ suroviny

K dokončení celého hodnotového řetězce si chce Evropa zajistit přístup k surovinám, které jsou potřebné na výrobu nejnovější generace baterií do aut s lithium-iontovou technologií. Digitalizací ekonomie a přechodem na čistší formy energie budou tyto suroviny čím dál strategičtější.

Na výrobu 3MW větrné turbíny je potřeba 335 tun oceli, 4,7 tun mědi, 1 200 tun betonu, 3 tuny hliníku a 2 tuny vzácných zemin a také zinek, zdůraznil Šefčovič s tím, že to „opravdu názorně ukazuje, jaký objem surovin je potřeba při přechodu na zelenou“. Rozvoj těžařských aktivit v Evropě se tak stal „strategicky významným,“ řekl viceprezident Komise. Surovinové „megatrendy“ upozorňují na hrozící riziko zásob v Evropě.

Recyklovatelnost a opětovné využití

Vedle obnovy těžařské aktivity v Evropě se chce EU zaměřit i na zlepšení recyklovatelnosti baterií tak, aby se materiály, které obsahují, daly znovu snáze využít. To zahrnuje i revizi deset let staré direktivy o bateriích a tlak na standardizaci, aby se baterie do aut daly snáze rozebrat na recyklaci.

„Na světě jsou 2 miliardy mobilních telefonů, tabletů a spotřebitelské elektroniky, které se prodají, ale jen 10 % z nich se dostane zpět,“ řekl Guy Ethier, viceprezident Umicore, bruselského těžaře zapojeného do recyklace. To znamená, že „tuny kovů“ v současnosti leží „lidem v šuplíku“.

Mezinárodní energetická agentura (IEA) očekává, že počet elektromobilů na silnicích bude v roce 2030 celosvětově čtyřicetkrát vyšší než v roce 2017, což povede k prudkému růstu spotřeby baterií, které budou dostupné pro recyklaci. Až bateriím do aut skončí životnost, evropští regulátoři věří, že se budou moci ještě před recyklací nechat použít jiným způsobem jako na chytrý domov či průmyslové skladování. Politika ohledně zpětného získání baterií, jejich opětovného využití a recyklace bude spuštěna ještě v rámci současného mandátu Evropské komise „před listopadem 2019,“ upřesnil Šefčovič.

Aliance Afrika-Evropa

Druhý pilíř evropské diskuse o bateriích se týká i vztahů s regiony, které dodávají nebo nakládají se surovinami – zejména s Čínou a Afrikou. Cílem EU je nabídnout alternativu k čínským investorům a zvýšit podíl na dlouhodobých těžařských aktivitách v Africe. Ale jsou tu velké problémy – diskutabilní standardy práce i životního prostředí v některých těžařských regionech.

EU si je těchto problémů vědoma, ale zatím nebyla schopná na ně efektivně reagovat tak, aby zabránila porušování lidských práv v dodavatelských zemích. 50 % dolů na kobalt dnes spravuje Čína, řekla Komise. A jakmile spadnou pod čínskou kontrolu, je těžké vynutit pracovní standardy a standardy týkající se životního prostředí. Nyní chce Komise učinit „strategický nátlak“, aby se suroviny jako kobalt těžily tak, aby zachovávaly životní prostředí i přínos pro místní komunity. Evropské společnosti působící v afrických zemích „by měly být schopné platit daně a hrát roli v místní ekonomice a přinesly užitek africkým zemím tím, že přinesou know-how a investice do nových energií,“ řekl Šefčovič. 

Zdroj: Reuters

 
 

Čtěte více:

Albermarle nadále těží z lithia, svůj výhled upravil nad konsenzus trhu
08.08.2018 11:40
Jeden z lídrů v globální produkci lithia dal svými výsledky a výhledem...
Leclanché SA, aneb jak si vsadit na úspěch baterií lithium-titan
09.08.2018 13:15
Firma Leclanché SA (LECN) se zabývá výrobou baterií nejen pro bateriov...
Lithium-iontové baterie na silné poptávkové vlně
24.08.2018 6:31
Využití lithium-iontových baterií v automobilovém průmyslu vzroste do ...
Australská EMH: Máme povolené průzkumné vrty u Cínovce
01.10.2018 13:26
Australská společnost European Metals Holdings (EMH) oznámila, že učin...

Váš názor
  • Vopravuji v Chile má být 75% lithia
    23.11.2018 7:05

    V Chile je dokonce dokonce 75% lithia , ovšem věřme tomu, když banky manipulují celý svět :-)
    rob
  • vyhraje ethanot, etan z CO2
    23.11.2018 7:03

    vyhraje ethanot, etan z CO2, stojí za to jít do toho, lithium je v Chile ? 65% , světových zásob, nebo se pletu ,,,
    rob
  •  
    22.11.2018 15:53

    Bylo by užutečné, kdyby EU začala být nositelkou stratedií na mnoho let dopředu, ale víme, jak se to dělá - vypracují to laici, formálně v pořádku, ale je to jen interpolace od nikud nikam. Chce to opravdu tým znalých, a ne aby vládla neznalá politika, které je jedno co bude už za pět let. Počítejme ale (za 5-6 let) s těžkou krizí, kterou prohloubí hlavně automobilky (kdo ty důvody nevidí, je slepý). EU by neměla tolik tlačit na pilu, elektromobilita bude jen 10-15% všeho, co jezdí. Lámat něco příliš rychle také hodně stojí. Omyly jsou drahé.
    James Bond
Aktuální komentáře
22.11.2019
11:00Tesla představila svůj první pickup, při prezentaci se rozbil
10:48Nové zprávy vyvolávají více pochybností než nadšení, trhy ze současného módu nevytrhnou  
10:24Lagarde: Akomodativní politika byla a je klíčovým pohonem domácí poptávky
9:44ČEZ, a. s. – ČEZ stanovil cenu emise dluhopisů
9:15Média: Do PPF přišel manažer, který má mít na starosti převzetí skupiny CETV
9:06Rozbřesk: Anatomie strachu z krachu americko-čínských jednání
8:54Německo se vyhnulo recesi, Čína se chce s USA domluvit  
8:39Německo se těsně vyhnulo recesi, potvrdili statistici
8:21Chceme dohodu s USA, zároveň jsme ale připraveni k odvetě, řekl čínský prezident
5:47David Zahn: Změny v politice, na které by si investoři měli dát pozor
21.11.2019
22:01Obchodní válka nebere konce
17:29Série letošních pozoruhodných IPO asi skončí gigantickým paradoxem
17:21Exxon kvůli investicím chystá prodej větší části majetku
17:15Nejistota na trzích zatím nevede k úprku do bezpečí  
16:10Labouristé představili "nejradikálnější" volební program, zestátnit chtějí telekomunikace, železnice, vodu a poštu
14:18Evropské technologie jsou pro investory z USA a Asie novým přístavem
14:18EUC a.s. - zahájení výplaty pátého úrokového výnosu dluhopisu EUC VAR/22, ISIN CZ0003517724
14:03OPEC+ zřejmě prodlouží snížení těžby do června
12:21Stratég Morgan Stanley: První fáze čínsko-americké dohody bude, tím to možná skončí
12:10OECD: Růst české ekonomiky v příštím roce zpomalí, horší je i globální výhled

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00DE - HDP, q/q
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university