Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Lithium-iontové baterie na silné poptávkové vlně

Lithium-iontové baterie na silné poptávkové vlně

24.08.2018 6:31
Autor: Redakce, Patria.cz

Využití lithium-iontových baterií v automobilovém průmyslu vzroste do roku 2025 sedmkrát na 650 GWh ze 70 GWh v roce 2017. A nárůst skladování energie, zejm. větrné a solární, byť z nižšího základu, poptávce po těchto bateriích podle odborníků z Metal Bulletin také pomůže.

Vládní podpora a pobídky v mnohých zemí, nejmarkantněji v Číně, podporují prodej elektromobilů a elektrických autobusů. Zatím jsou výrobní ceny elektromobilů stále vyšší než vozidel poháněných spalovacími motory na benzín či naftu kvůli nákladům na baterie do elektromobilů.

Výnosy z rozsahu nicméně náklady na baterie sráží a ceny elektromobilů i vozidel na spalovací motor se postupně přibližují. Očekává se, že čím levnější budou provozní náklady elektromobilů, o to víc se budou prodávat. Náklady na baterie letos klesly na asi 200 USD/kWh z asi 1 000 USD/kWh v roce 2010 a ještě letos by mohly dále klesnout až na 100 USD/kWh. Celé balení těchto baterií by mělo klesnout na 100 USD v roce 2020. Přitom právě cena baterií 100 USD/kWh je hraniční cenou, kdy se náklady na elektromobil vyrovnají těm za vozidla na spalovací motor.

Metal Bulletin dále očekává, že mnoho zákazníků bude vnímat elektromobily jako symbol statutu, který musí mít, ještě než k vyrovnání cen dojde. Ale zároveň nadnáší otázku, zda bude dodávka surovin schopna včas reagovat.

Obavy z nedostatku surovin

„Ve většině případů dodavatelský řetězec zavedení elektromobilů zvládá, ale tato technologie je teprve na začátku S-křivky. Celý dodavatelský řetězec musí pracovat tvrdě a koordinovaně, aby pokryl fázi boomu. Reakce dodavatelů od producentů surovin až po jejich zpracovatele, přes výrobce baterií a OEM produkci bude masivní. Produkt bude potřeba během krátké doby několikrát navýšit, aby dostál konzervativnějším odhadům poptávky,“ poznamenal Metal Bulletin.

Normálně trvá asi sedm až deset let, než začne nový důl plně fungovat. Z toho pohledu je potřeba na zdvoj-, ztroj- až zčtyřnásobení produkce během uvedené doby těžký úkol. Naštěstí dodavatelé už začínají reagovat a v systému je nadbytečná kapacita. Přesto není schopný poskytnout tu správnou kvalitu materiálu, takže je tu určitý manévrovací prostor, ale nikoliv prostor pro nečinnost, dodává Metal Bulletin.

„Vzhledem k enormnímu úkolu, který je před námi, očekáváme, že se budou tvořit partnerství, aby se potkal ten pravý typ nabídky pro konkrétní poptávku. Dobrá komunikace mezi výrobci v downstreamu a producenty v upstreamu bude pro evoluci baterií zásadní.“

Investice budou potřeba

Navíc Metal Bulletin předpovídá, že ceny surovin na výrobu baterií budou muset zůstat i nadále vyšší, aby včas podnítily masivní investice potřebné pro novou nabídku. Lithium a kobalt nyní zažívají odpověď nabídky na poptávkový šok, který přišel z Číny koncem roku 2015. Ten nastal, když třináctá čínská pětiletka měla pro rok 2020 za cíl pět milionů elektromobilů v ulicích (později došlo k revizi na 2 miliony elektromobilů). To donutilo výrobce baterií a elektromobilů k hledání dodatečné kapacity.

Když se spotová poptávka po lithiu a kobaltu v Číně vyšvihla, ceny vzrostly, což na oplátku přitáhlo více investic do produkce. Spotové ceny lithia, ex works Čína, se podle Metal Bulletin v prosinci 2017 vyšplhaly na ekvivalent 26,18 USD/kg z asi 8 USD/kg v červnu 2015 a benchmarková cena kobaltu vyletěla na 43,70 USD/lb z 13,50 USD/lb v červnu 2015.

Metal Bulletin na letošek předvídá nadbytek lithia asi 7 000 tun a v roce 2019 asi 29 000 tun, u kobaltu je to 4 000 tun letos a 9 000 tun v roce 2019. „S takovou reakcí nabídky očekáváme, že ceny lithia a kobaltu budou klesat a v posledních měsících tomu tak skutečně bylo. Ceny uhličitanu lithného, ex works Čína, klesají v jüanech o 34 % na 115 500 jüanů za tunu poté, co koncem listopadu dosáhly ceny 175 000 jüanů za tunu,“ dodává Metal Bulletin.

Zdroj: Mining Weekly

 
 

Čtěte více:

Těžařům v Kongu odzvonila měděná léta
15.06.2018 14:51
Úřady Demokratické republiky Kongo (DRK) ve snaze využít vysokých cen ...
Druhému největšímu těžaři platiny nepomohlo ani propuštění tisíců lidí
12.07.2018 6:16
Impala Platinum Holdings, nebo také Implats, čelí těžkému rozhodnutí. ...
Přichází „Dr. Copper na steroidech“
06.08.2018 14:15
Na výrobu baterie potřebujete zinek, na elektroinstalaci do auta je z...
Cena zlata v dolarech klesla od začátku roku o sedm procent
06.08.2018 8:30
Cena zlata v dolarech klesla od začátku roku o sedm procent na pátečn...
Albermarle nadále těží z lithia, svůj výhled upravil nad konsenzus trhu
08.08.2018 11:40
Jeden z lídrů v globální produkci lithia dal svými výsledky a výhledem...
Leclanché SA, aneb jak si vsadit na úspěch baterií lithium-titan
09.08.2018 13:15
Firma Leclanché SA (LECN) se zabývá výrobou baterií nejen pro bateriov...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
0:00Čína - Obchodní bilance, mld. USD
14:30USA - Míra nezaměstnanosti, s.a.
14:30USA - Průměrná hodinová mzda, y/y
14:30USA - Změna počtu prac. míst