Firma Leclanché SA (LECN) se zabývá výrobou baterií nejen pro bateriová uložiště, ale dodává i baterie do lodí a autobusů. V sortimentu této firmy najdeme jak klasické lithium-iontové (Li-on) akumulátory, tak i baterie lithium-titan-oxid (LTO), kde místo grafitu tvoří anodu sloučenina oxidu lithného a oxidu titaničitého.
LTO baterie vynikají rychlostí dobíjení (10 a méně minut) a také dlouhou životností. Počet nabíjecích cyklů u tohoto druhů baterií může být i více jak 20 000, což je přibližně 4x více než u klasických baterií. Další přidanou hodnotou je také rozsah teplot, ve kterém může baterie bez komplikací fungovat. Naopak velkou nevýhodou je zatím cena. Když ji však podělíme dobou životnosti, tak může být i přesto ekonomicky zajímavá.
Na této bázi vyvinula firma Leclanché LTO baterii, která disponuje výše uvedenými výhodami a je vhodná pro bateriová uložiště. Leclanché se však zaměřuje také na dodávání baterií do autobusů (v minulém roce podepsala pětiletý kontrakt se společností Škoda Electric) a do lodí (spolupracuje s dánským projektem E-ferry, který by měl na vodu dostat elektrické trajekty). Ve výrobě klasických a LTO baterií však není sama. O tržní podíl bojuje Leclanché především s firmami Altairnano a Toshiba.
Leclanché se dostala do problémů z důvodu nepovedeného roku 2017, ve kterém z finančních důvodů došlo k odkladu několika dodávek baterií, a tržby sklouzly z 28,4 mil. CHF na 18 mil. CHF. Čistá ztráta byla 38,5 mil. CHF. Vlivem chybějícího kapitálu a odkladu dodávek firma očekává, že v roce 2018 tržby povyskočí na 50 mil. CHF a nasměrují firmu k vzestupnému trendu. Poslední čísla a finanční problémy zapříčinily, že cena akcií se posunula až pod 1,6 CHF.
Firmě se ale podařilo sehnat dodatečný kapitál, který odvrátil hrozbu případného krachu, a v neposlední řadě také uzavřít partnerství se indickou společností Exide Industries, která patří mezi tamní lídry bateriového trhu. Společně s touto společností vzniká podnik, ve kterém Leclanché získá 30% podíl za své know-how. Další partnerství bylo uzavřeno se společností Imeon Energy, díky kterému budou společně dodávat solární systémy a bateriová uložiště. Jednou z nedávno uzavřených dohod byla ta mezi společnostmi a Enertrag, se kterými Leclanché vybuduje v Německu bateriové uložiště o kapacitě 22 MW.
Nejen tyto projekty mají firmě pomoci k dosažení kladné hodnoty EBITDA do roku 2020 a podporovat růst knihou objednávek. Investoři se musí do té doby obrnit silnou dávkou trpělivosti a věřit, že budou přibývat další zakázky, u kterých již nebude docházet k velkým skluzům. Leclanché se tak snad bude posouvat do nové dekády jako úspěšná firma ve výrobě Li-on, a především LTO baterií.