Mukesh Ambani chce vybudovat příští globální technologickou firmu. Pokud se mu to podaří, může se jeho mobilní operátor a jeden z tahounů indické digitalizace JioPlatforms brzy zařadit mezi takové hráče jako Google, , Alibaba nebo Tencent, napsal CNN Business.
Telekomunikační impérium JioPlatforms disponuje už teď ekosystémem aplikací, které pokrývají vše od internetových nákupů potravin po videostreaming a přes mobilní síť Reliance Jio obsluhují 388 milionů předplatitelů. Kromě toho JioPlatforms pracuje na chytrých domácnostech, propojených vozidlech nebo bezpečnostních systémech.
Jenomže ambice nejbohatšího muže Asie jsou ještě větší. Během několika týdnů se mu podařilo dát dohromady několik prvotřídních amerických investorů a přes 5 miliard dolarů od Faceboku. Může tak pokračovat v úsilí ovládnout indický internet, který roste nejrychleji na světě.
Reliance Industries vyrostla pod Ambaniho vedením z ropné a energetické firmy do bujícího konglomerátu, který zahrnuje retailové obchody, mobilního operátora, devastujícího svou konkurenci, poskytovatele širokopásmového internetu a digitálních platforem. Ambani „si rozhodně přeje, aby JioPlatforms nebyla jenom telekomunikační společnost,“ ale budoucí indický Google nebo Tencent, uvedl podle CNN analytik americké společnosti PitchBook Wylie Fernyhough.
Aby Ambani posunul svoje plány dál, potřeboval si plácnout s někým ze Silicon Valley. Proto jeho spolupráce za 5,7 miliardy USD s Facebookem, a hlavně s jeho službou pro bezplatné zasílání zpráv a telefonování WhatsApp. Americká internetová společnost koupí desetiprocentního podílu v Jio Platforms získá významný opěrný bod na indickém trhu, kde se WhatsApp chystá spustit platební službu.
#Facebook investuje 5,7 miliardy #USD do podílu v indické firmě #Jio - https://t.co/SKTwVz0Nmg pic.twitter.com/qpDze7CBdE
Transakce, která pořád čeká na souhlas regulátorů, naznačuje, že Ambani a se pokoušejí vytvořit „takový typ platformy, kde můžete dělat vše, od mobilního bankovnictví přes posílání zpráv, sociální média,“ uvedl Fernyhough. Jinými slovy, indickou verzi služby WeChat od Tencentu, která je obrovsky populární v Číně.
Na rozdíl od Tencentu má ale JioPlatforms také masivní mobilní síť, díky které může vybudovat širokou uživatelskou základnu. „Byli jsme už svědky toho, jak e-commerce, obsah, cloud, technologické firmy nahrazují tradiční telco,“ uvedl Tarun Pathak, analytik Counterpoint Research.
Myšlenku, že Ambanimu pomáhá vybudovat „super aplikaci“, odsunul do pozadí s tím, že obě firmy budou v Indii nadále fungovat samostatně. Obě ale poskytují „stavební kostky malým firmám pro přístup na internet,“ řekl Ajit Mohan, viceprezident a managing director pro Indii.
Potraviny jako cesta k dominantnímu postavení
Prvním cílem tohoto partnerství je internetový prodej potravin. Potraviny jako takové tvoří 70 % indického maloobchodního trhu, tvrdí společnost Bernstein. Táhnou jej drobné lokální obchůdky, kterým se v Indii říká kirana, přičemž více než 90 % tohoto trhu není organizováno.
Celkový maloobchodní trh by měl do roku 2025 zdvojnásobit svou velikost na skoro 1,3 bilionu USD – ze 676 miliard USD v roce 2018. Jenomže indický internetový trh s potravinami je proti tomu malý. V tomto roce se jeho hodnota pohybuje kolem 3 miliardy USD, tvrdí analytická firma Forrester. Toto číslo ale roste, protože pandemie rychle mění zvyklosti lidí.
Když byl na konci loňského roku spuštěn JioMart, vytkl si za cíl přesvědčit 30 milionů malých obchůdků, aby obchodovaly na jeho platformě. A pandemie Covid-19 a doprovodná restriktivní opatření v Indii tento trend uspíšily. Jako nástroj k tomu slouží WhatsApp, který jako svou hlavní textovací aplikaci používá více než 400 milionů Indů. Ti také často píšou přímo firmám, když si chtějí koupit zboží nebo vědět víc o produktech a službách. Zapojení do JioMart by mohlo fungovat i proto, že také používá WhatsApp, takže rodinné obchůdky by se nemusely učit ovládat novou aplikaci.
JioMart a WhatsApp „zkomplikují život Amazonu a FlipKart,“ kterou vlastní Walmart, domnívá Satish Meena, analytik Forresteru. Karanténní opatření totiž ukázala, že a FlipKart nemají v současnosti vybavení na dodávky potravin v Indii.
Spoléhat se na místní obchody typu kirana má ale svoje nevýhody: Nemusejí mít přehled o tom, co mají na skladě, protože řada jejich majitelů si podobné údaje zapisuje od knihy a škrtá, když má vyprodáno. Kdyby se JioMartu podařilo angažovat miliony kiran a pomoci jim sledovat stavy zásob, mohlo by to změnit pravidla hry.
Příliv investorů
Krátce po oznámení dohody s Facebookem zveřejnila JioPlatforms další tři velké investice od Silver Lake, Vista a General Atlantic, celkem za 3,2 miliardy USD. Nejnověji svou investici do JioPlatforms oznámila investiční společnost KKR & Co se sídlem v New Yorku, a to 1,5 mld. USD. Společně s dalšími transakcemi tak indická digitální společnost získala za tento měsíc finanční prostředky celkem za 10 miliard dolarů.
Nejnovější investice od KKR přitom oceňuje JioPlatforms na zhruba 65 miliard USD, což z ní činí druhou nejhodnotnější samostatnou indickou technologickou firmu po Tata Consultancy Services.
Ambani potřebuje peníze nejenom na inovace a diverzifikaci svého impéria směrem od ropy a od petrochemie, ale také na umoření narůstajícího dluhu. Jenom v tomto roce by Reliance Industries chtěla eliminovat čistý dluh za 21,4 miliardy dolarů a do března roku příštího by chtěla patřit k firmám, které ho mají nulový. K letošnímu březnu měla na knihách zhruba 44 miliard dolarů. V ropě i v jiných sektorech přitom firma zakouší masivní propady.
Investoři by ale svoje peníze do Ambaniho ambic mohli hrnout i nadále. Potenciál by mohli vidět v „indické verzi WeChatu“ a v tom, na kolik stovek miliard dolarů by jednou mohla být oceněna, domnívá se analytik Fernyhough.
Zdroje: CNN, Reuters, ČTK
Ilustrační foto: Murtaza Ali z Pixabay