Poroste v postpandemickém světě trh s kávou? Chystá se na to společnost , největší potravinářská společnost světa. Firma, která má za sebou značky Nespresso a Nescafé, má teď v arzenálu bezdotykové kávovary ovládané prostřednictvím chytrého telefonu, aby se snížilo nebezpečí přenosu viru, řekl v rozhovoru s Bloombergem šéf kávových značek David Rennie. Káva byla loni jedním z tahounů růstu tržeb a jako taková tvoří velkou část nápojářského byznysu skupiny, který činí zhruba 24 miliard dolarů.
odhaduje, že hodnota globálního trhus kávou stoupne v příštích několika letech o 4 až 5 procent. Firemní tržby z kávy loni po očištění o akvizice a kurzové změny loni stouply o 5 %. O narůstajícím významu kávy ve světě svědčí i to, že Rennie byl nedávno povýšen do výkonné rady tohto potravinářského obra.
Manažer teď vidí velkou příležitost k růstu v Číně. Prioritními trhy pro další expanzi jsou India a Afrika. Francie pak už pro firmu není největším trhem pro Nespresso, předstihly ji Spojené státy, říká také firma, která má pod svými křídly značky jako Kit Kat, Nesquik, Maggi nebo potravu pro domácí mazlíčky Purina Pro Plan.
“Dobrou věcí na americkém trhu je to, že je opravdu velký,” uvedl Rennie. Firma ze švýcarského Vevey je tam podle něj ale pořád kávovým nováčkem, i když kávovary, které dokážou Američanům uvařit větší kafe, tam uvedla už v roce 2014. Loni se pak podle firmy Euromonitor staly kapsle Nespresso dvojkou na americkém trhu před Green Mountain od firmy Keurig. Jedničkou byly kapsle pro domácí použití od . Ty ovšem vyrábí , a to díky dříve dohodnuté spolupráci (z roku 2018) mezi oběma firmami.
Tato spolupráce také firmě pomáhala během pandemie. Lidé zůstávali doma, a než aby šli na kávu ven, raději si ji připravili sami z kapslí v přístroji Nespresso.
Jak ale narůstá proočkovanost obyvatelstva, hledá další příležitosti v kancelářském prostředí.
“Jak se lidé vracejí do kanceláří, nemusejí se tam vrátit ve stejných počtech jako před Covidem,” říká Rennie, i když k odbytištím během pandemie se nehodlá obracet zády. “Spotřeba v domácnostech bude dál růst,” uvedl. Navnadit poptávku v domovech se firma snaží novými kapslemi a typy rozpustné kávy.
Jakou mají ve Vevey ještě prognózu pro kávu? Segment spotřeby mimo domov bude podle firmy možná potřebovat dva až tři roky, než se vrátí na úrovně před Covid. Pokud jde o globální trh, předpokládá Rennie vyrovnanou nabídku i poptávku.
Nabídka kávy se ale podle Bloombergu utahuje. Futures na arabiku dosáhl v únoru nejvyšších hodnot za více než rok. Největším vývozcem tohoto druhu kávy je Brazílie, její produkce zrn ale v období 2021-22 klesne odhadem o třetinu. Za odhady by mohla zaostat také produkce ze Střední Ameriky.
Akcie Nestlé klesají podle dat Bloombergu od začátku roku o zhruba 1,4 %.
Zdroje: Bloomberg