Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Bloomberg: Čínské elektromobily vyrobené v Evropě jsou hrozbou pro výrobce v EU

Bloomberg: Čínské elektromobily vyrobené v Evropě jsou hrozbou pro výrobce v EU

29.07.2024 7:50
Autor: ČTK

Čínské automobilky jsou připraveny vyrábět elektromobily v řadě evropských zemí, od Španělska až po Turecko, aby se vyhnuly vysokým dovozním clům. Ta zavedla Evropská unie, aby oslabila jejich cenovou výhodu a pomohla zavedeným automobilkám v regionu. Elektromobily vyrobené v Evropě by se však mohly stát novou hrozbou pro evropské automobilky, píše agentura Bloomberg.

EU zvýšila cla na čínské elektromobily až na 48 procent. Nová generace čínských výrobců se proto spojuje s místním průmyslem, aby jejich vozy mohly být považovány za domácí výrobu a jejich cena pro evropské spotřebitele zůstala přijatelná.

V Barceloně začne brzy čínská firma Chery Automobile, která spolupracuje se španělskou Ebro-EV Motors, vyrábět svůj vůz Omoda E5. Uvažuje také o dalším výrobním místě v Evropě. V Polsku sjíždějí z montážní linky vlastněné firmou Stellantis městské vozy T03 čínského výrobce Leapmotor. Čínská automobilka BYD pak oznámila plány na vlastní továrnu v Maďarsku a další chystá v Turecku. Společnost Zeekr zvažuje výrobu v závodě vlastněném jeho mateřskou firmou Geely, které v Evropě patří automobilka Volvo.

Příchod čínských výrobců elektromobilů představuje riziko pro evropské automobilové giganty. Ti nemají příliš na výběr, musejí uzavírat partnerství a uvolňovat místo svým začínajícím konkurentům, protože sami bojují se slábnoucím globálním růstem prodeje, který je nutí některé závody zavírat.

Chery a Ebro plánují do roku 2029 vyrábět v závodě ve Španělsku 150.000 vozů ročně. Španělský závod bude podle Chery montovat automobily ze stavebnic z částečně rozebraných vozů. Takové automobily se obvykle vyrábějí v levnějších lokalitách, rozeberou se a pak znovu sestaví blíže místu prodeje. Tento proces je v automobilovém průmyslu běžný a firmě Chery umožní vyhnout se clům.

Podobně Leapmotor v Polsku montuje vozy ze stavebnic. Firma také uvedla, že její elektromobily bude možné z těchto stavebnic montovat v kterémkoliv závodě společnosti Stellantis po celém světě.

Analytik banky Citigroup Harald Hendrikse dodává, že existuje mnoho možností pro partnerství, zejména kvůli tlakům na snižování nákladů, včetně cel v EU. "Všichni Evropané budou brzy vyrábět nějaké čínské auto, ať už v Číně, nebo v Evropě," řekl.

Čínské firmy potřebují obejít evropská cla, aby se vyhnuly snížení zisku nebo zdražení svých aut. Odhadovaná marže elektromobilu MG4 od společnosti SAIC by se mohla snížit na pouhé jedno procento z nynějších 25 procent. Částečně by se tomu dalo zabránit, pokud by firma zdražila, to ale není pravděpodobné, protože podle analytiků nemají tyto značky v současnosti dostatečnou hodnotu, která by ospravedlnila zvýšení ceny. Další možností by byl pokračující pokles nákladů na baterie, což je další oblast, kde čínské firmy předstihují konkurenty z EU.

Partner a výkonný ředitel poradenské společnosti AlixPartners Alexandre Marian očekává, že čínské firmy budou v Evropě dál expandovat, například prostřednictvím koupě závodů, které chtějí místní výrobci zavřít nebo prodat. "Čínští výrobci jsou mimořádně odhodlaní," řekl. "Vždy najdou způsob, jak obejít problém, a jakmile si stanoví cíl, najdou způsob, jak ho dosáhnout."


Čtěte více:

EU zavádí prozatímní cla až 37,6 procenta na dovoz elektromobilů z Číny
04.07.2024 11:39
Evropská unie zavádí předběžná cla až 37,6 procenta na dovoz čínských ...
Čínský výrobce elektromobilů BYD rozšiřuje produkci, otevřel továrnu v Thajsku
05.07.2024 10:45
Největší čínský výrobce elektromobilů BYD pokračuje v rozšiřování prod...
Jakub Blaha: Hrubá marže Tesly dále klesá kvůli cenovým válkám
24.07.2024 12:09
Tesla se už řadu let snaží investory přesvědčit, že se nejedná o pouho...
Fidelity: Návrat do budoucnosti s hybridními elektromobily?
25.07.2024 13:33
Spotřebitelé si oblíbili hybridní elektromobily (EV) kvůli nižším nákl...

Váš názor
  • Jak nastavit férové podmínky
    29.07.2024 13:45

    Pokud nevytvoříme nějaký průvodní list, např. pomocí blockchainu, kde budou všechny komponenty hodnoceny z hlediska životního prostředí a podle konečného benchmarku se nasadí daň, tak nevyrovnáme nikdy nevýhodu, která v Evropě plyne ze zaškrcení klasických energetických zdrojů. Výrobky by neměly být zatíženy clem podle původu státu, ale podle dopadu na prostředí/klima. Takhle bychom v pohodě mohli zohlednit emise ve zdrojových zemích i dopravu ze země výroby. Evropa by se pak na svém trhu mohla stát i konkurenceschopná...
    lazy_lemur
    • Re: Jak nastavit férové podmínky
      29.07.2024 14:06

      Tuhle "ferovou" zhovadilost (uhlikovy cla) ma uz EU nalinkovanou v greendealu, a nebude to zas tak dlouho trvat. Mozna omezi dovoz, ale urcite rozjede inflaci. Spousta en. narocnych nebo naopak levnych veci ktere se vyrabet moc nevyplati prestane byt v Evrope dostupna. Kdo by to tu asi tak vyrabel.. Ale ten nejvetsi pruser bude spis to, ze zbozi z EU bude mimo Evropu prakticky neprodejne a nekonkurenceschopne. Mozna to docasne lokalne pomuze evropskym automobilkam, tak jako prezivala spousta molochu ve vychodni evrope pred r.89. A v devadesatkach se polozily.
      Ai-kun
  • a co zájem zákazníků
    29.07.2024 12:35

    kdyby nabídly výrobci auto kolem 1,6-1,7 tuny, bez baterek s kvalitním 6V a bez hloupých asistentů a omezovačů tak by možná zájem byl, v aktuální nabídce tabletoidních pc na kolech, co řídiče buzerují a hrabou do řízení už skoro není co vzít
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: a co zájem zákazníků
      29.07.2024 14:09

      Jo taknejak, predstava automobilek co zakaznik chce, se ponekud nestretava s tim co chce skutecne. Ale na druhou stranu drtivou vetsinu aut kupujou firmy a tam se to zatim ztrati
      Ai-kun
Aktuální komentáře
04.11.2025
22:53AMD překonala odhady a dodala silný výhled
22:01Wall Street varuje před korekcí, trh reaguje poklesem  
17:39Americká ekonomika v následujících dvou letech – nájezd na rychlejší rovnováhu?
15:26Jakub Blaha: Spotify pokračuje v růstové trajektorii, a to jak v počtu uživatelů, tak v ziskovosti  
14:18Ani rekordní čísla Uberu nestačila. Akcie jedou z kopce  
13:45Nvidia a Deutsche Telekom staví v Německu první tovránu na AI za miliardu eur
13:44Uber hlásí největší růst od konce roku 2023. Akcie ale jdou do minusu
12:49FT: Čína motivuje firmy k přechodu na domácí čipy pro AI levnější elektřinou
12:49Palantir svými výsledky nezklamal, přesto akcie klesají  
11:59Zisk britské BP ve čtvrtletí mírně klesl, překonal však očekávání
11:57Hims sice překonal očekávání tržbami, ale výhled zůstává opatrný  
11:39Primark na cestě k samostatnosti? AB Foods zahajuje revizi struktury
11:23Valuace začínají být brzda. Akciové trhy zamířily dolů  
10:34Summers: Snížení inflace je důležitější než trh práce
8:51Palantir překonal odhady, ale akcie klesají, Tesla ztrácí evropské fanoušky a futures jsou v červeném  
8:43Rozbřesk: Makroekonomický jackpot pro novou vládu
6:22Akciové trhy dále rostou. Tato rizika však malují na zeď korekci?
03.11.2025
18:06PODCAST Týdenní výhled: Na big tech naváže Palantir nebo AMD  
17:40Americký potenciál
16:55Průmyslový ISM za říjen nepotěšil, přestože v něm najdeme i světlejší momenty  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Zahraniční obchod, mld. USD
16:00USA - Nově otevřená prac. místa
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m