Agresivní marketingové kampaně a atraktivní věrnostní programy byly ještě donedávna doménou relativně úzkého kruhu společností - automobilek, telekomunikačních operátorů nebo výrobců spotřebního zboží. Včera se do tohoto prestižního klubu zařadily také farmaceutické společnosti. Americká Eli Lilly & Co společně se svým marketingovým partnerem Icos Corp. oznámila, že začíná zdarma nabízet mužským pacientům zkušební balení svého léku na léčbu erektivních poruch Cialis. Muži, kteří tento preparát ještě nikdy nezkusili, dostanou přes stránku www.cialis.com voucher, na jehož základě dostanou tři balení uvedeného léku zdarma. Daná nabídka je však samozřejmě nezbavuje nutnosti mít lékařský předpis.
Jako bonbónek na dortu dále firma slibuje, že zaplatí zdarma vzorky konkurenčních preparátů, pokud pacient nebude s Cialisem spokojen. Upřímně řečeno, Eli Lilly si to asi může dovolit. Cialis má podle klinických studií účinnost cca 36 hodin, zatímco Viagra a Levitra (preparát vyráběný GlaxoSmitkline a Bayer AG) působí maximálně 4 hodiny. Účinnost léku navíc není snižována nevhodným složením stravy, kterou daný pacient užívá.
Jak si stojí jednotlivé preparáty v přímém souboji? Cialis zcela nepokrytě získává tržní podíl, zatímco Viagra ztrácí. Tento preparát - uvedený na trh již před šesti lety - zaznamenal v prvním kvartále letošního roku propad tržeb o 25 % (na hladinu USD 220 milionů). Výsledky za Q2/2004 budou publikovány 23. července 2004. Podle mnoha analytiků navíc dochází k poklesu růstu "předepisovanosti" tohoto léku - o 15 % ve druhém čtvrtletí, o 8 % ve čtvrtletí prvním. Celková velikost trhu s těmito preparáty se odhaduje k roku 2010 na 6 miliard dolarů.
Co z toho všeho ale vyplývá? Rozhodně jde o dobrou zprávu pro pacienty - výrazně se rozšíří nabídka dostupných preparátů (balení Viagry stejně jako ostatních zmíněných prostředků již nyní stojí okolo 10 dolarů), další vývoj bude mnohem dynamičtější a dříve či později dojde i poklesu ceny. Na druhé straně však nepochybně utrpí právě výrobci - již nyní bojují s generickou konkurencí, která "nízkonákladově" profituje na létech výzkumu a vývoje. Pokud se na trhu zabydlí praktiky dosud rezervované již zmíněným automobilkám a spol., mají se farmacie na co těšit. Posledním hřebíkem bude, až si nějaká hlava uvědomí, že tabákové firmy jsou již vytěžené a druhým tučným soustem soudních žalob by mohly být právě farmacie.
P.S. Bayer AG dnes oznámil, že urovnání sporů ohledně preparátu Baycol ho bude stát minimálně 1,06 miliardy dolarů.
Petr Žabža, Patria Direct