Šest bohatých států EU (Británie, Francie, Německo, Nizozemsko, Rakousko a Švédsko) nedávno vyjádřilo ve svém společném dopise zájem na snižování rozpočtu EU v letech 2007 - 2013. Tím by se zmenšily možnosti financovat potřeby nových členských zemí po 1.5.2004. Ponechme stranou, zda jde o výstrahu Polsku či Španělsku za jejich vzdorovitost při přijímání tzv. Evropské Ústavy a podívejme se na širší kontext tohoto dopisu.
Originalita a relativní nezávislost EU na členských státech spočívá mj. ve způsobu financování jejích činností tzv. vlastními zdroji, přičemž od roku1994 tato konstrukce financování pokrývá rozpočet EU ze 100 %. Na rozdíl od praxe jiných mezinárodních organizací jsou ostatní druhy příjmů, zejména příspěvky členských států (v EU existovaly do roku 1994), historickou resp. okrajovou záležitostí.
Součástí příjmové strategie EU jsou od 1.1.2002 2 hlavní zásady: (i) příjmy budou dosahovat max. 1,27 % HDP celé EU (v dosavadní praxi jsou jen těsně nad 1 % HDP, to by se však mohlo příchodem nových členských států změnit), (ii) členské státy jsou oprávněny ponechat si 25 % (do r. 2001 – 10 %) z jimi vybraných vlastních příjmů EU na pokrytí administrativních výdajů.
Příjmová stránka rozpočtu EU (dnes cca 100 mld. EUR) je postavena na 5 vlastních zdrojích: clech, zemědělských dávkách, podílu na HDP, podílu na vybrané DPH, daních z příjmů a mezd úředníků a zaměstnanců EU a pokut uložených orgány EU.
Cla v EU. EU je celní unií, která uvnitř zrušila cla mezi svými členskými státy a od července 1968 přijala společný celní sazebník. Je proto logické, aby cla přijímaná na vnějších hranicích z dovozů zboží, ať je místo jeho skutečné spotřeby jakékoliv, byla příjmem EU spíše než příjmem členských států, které je vybírají.
Zemědělské dávky byly od roku 1962 přičleněny ke clům; jde o pružný nástroj, reagující na změny cen zemědělských výrobků ve světě a ochraňující vysoce regulovaný zemědělský trh EU před cenovými výkyvy.
Podíl na DPH má činit od roku 2004 0,5 %, přičemž dnes činí ještě 0,75 %.
Podíl na hrubém domácím produktu členských států je od 1. 1. 1988 vlastním zdrojem rozpočtu EU.
Daně z příjmů a mezd úředníků a zaměstnanců nebo pokut uložených orgány EU jsou málo významnou složkou vlastních příjmů.
Struktura příjmů rozpočtu EU je v současnosti přibližně následující: 50 % z podílu na DPH, 20 % cla, 27 % z podílu na HDP, 3 % ze zemědělských dávek.
Je otázkou jak se struktura rozpočtu EU bude měnit v budoucnu, a zda-li výše uvedená iniciativa některých členských států povede k omezení financování přistupujících členských států, a tedy i České republiky.
Pavel Svoboda
Weinhold Legal
Důležité upozornění Weinhold Legal