Maloobchodní tržby se v listopadu meziročně reálně snížily o 4,9 procenta. Sezónně očištěná data ukazují na meziměsíční pokles o 2,9 procenta. Informace o prodeji zboží v listopadu ukazují, že se zhoršující situace na trhu práce podepisuje na domácí poptávce a útratách v obchodech.
Nejvíce patrné je to v prodeji méně zbytného zboží s vysokou citlivostí na příjmy domácností. Prodeje automobilů meziročně klesly o 11 procent, tržby z prodeje elektroniky, nábytku a dalšího vybavení domácností se snížily o 6,7 procenta.
Naopak jíst se musí i v těžkých dobách a útrata za potraviny stoupla o 1,1 procenta. Podobně domácnosti nešetří na lécích, kosmetice a hygieně, tržby z prodeje tohoto zboží vzrostly o 4,7 procenta. Snaha šetřit pomáhá internetovému prodeji, kde lze mnohdy nakoupit levněji. Tržby obchodních portálů a zásilkových firem alespoň vykázaly kladnou nulu (0,4 procenta).
Zatímco česká ekonomika podle vývoje HDP již překonala recesi, díky zahraničnímu obchodu, domácí poptávka spí hlubokým zimním spánkem. Bohužel výhled pro trh práce neslibuje brzké zlepšení situace a obchody se budou potýkat se slabou poptávkou po většinu letošního roku. Zlepšení by mohlo přijít až v posledním čtvrtletí roku. Maloobchodní tržby by měly podle našeho odhadu letos stagnovat.
Za takové situace lze očekávat, že úrokové sazby ČNB zůstanou na svém dně ještě řadu měsíců.