Berlín (zpravodaj ČTK) - Ve vedení německé automobilky Volkswagen (VW) roste nespokojenost s mladoboleslavskou Škodou Auto. Píše to německý magazín Der Spiegel, podle něhož dceřiná česká automobilka Volkswagenu konkuruje svými modely a zároveň mu už nepřináší dřívější zisk.
Německý koncern koupil v roce 1991 Škodu Auto s cílem, že bude pro skupinu VW vyrábět cenově dostupná auta nižší třídy. Místo toho nyní podle Spiegelu svým luxusním modelem Superb vážně konkuruje "vlajkové lodi" VW ve vyšší střední třídě, passatu.
Šéfa skupiny VW Martina Winterkorna podle magazínu rozlítil srovnávací test odborného časopisu AutoBild, který mezi superbem a passatem nenašel žádný kvalitativní rozdíl. Cenově přitom "škodovka" vyjde v Německu o několik tisíc eur levněji. "Za tuto cenu toho jednoduše nabízí víc - mnohem víc vybavení a víc prostoru," zhodnotil AutoBild model Škoda Superb Kombi.
Škoda Auto navíc už nemá takové zisky, které by podle Spiegelu mohly kompenzovat ztráty Volkswagenu. Promítá se do toho podle časopisu také sílící koruna vůči euru a rostoucí platy zaměstnanců v Mladé Boleslavi, které výrobu v Česku prodražují.
V interním srovnání závodů koncernu VW tak podle Spiegelu už Škoda dlouhou dobu nepatří na špičku. Kvalita práce je prý sice dobrá, náklady ale výrazně stouply. I proto se automobilka z Wolfsburgu nechystá vyrábět své nové malé rodinné vozy v Česku, ale na Slovensku, píše Der Spiegel.
Časopis dává do souvislosti s odklonem od původně zamýšlené výrobní strategie Škody Auto i avizovaný odchod jejího současného šéfa Reinharda Junga, kterého má od podzimu nahradil dosavadní vedoucí čínské odbočky VW Winfried Vahland. Pod jeho vedením by podle Spiegelu měly ceny vozů Škoda jít dolů a modely mladoboleslavské automobilky více zapadat do koncepce celého koncernu. Nástupce superbu tak bude asi menší a v interiéru bude méně kůže, odhaduje Der Spiegel.
Tiskový mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý k článku Spiegelu, o němž dnes informovaly některé české listy, ČTK sdělil, že značka Škoda má v rámci koncernu VW jasný profil. "Se sloganem 'Simply Clever' se vozy značky Škoda mimořádně úspěšně vyprofilovaly. Tím i Škoda potvrzuje úspěch víceznačkové strategie koncernu VW. V této koncepci bude značka Škoda důsledně pokračovat," uvedl Černý.