Paříž/Madrid (ČTK) - Prodej osobních automobilů ve Francii se v květnu meziročně propadl o 11,5 procenta na 186.337 vozů. Zaznamenal tak první pokles za více než rok. V sousedním Španělsku prodej naopak díky šrotovnému vyskočil o 44,6 procenta na 102.873 vozů. Vyplývá to z dnešních údajů tamních automobilových sdružení.
Francouzská vláda začala po příchodu světové hospodářské a finanční krize poskytovat šrotovné 1000 eur (zhruba 25.600 korun) při koupi nového vozidla výměnou za sešrotování minimálně deset let starého automobilu. Od začátku letošního roku však šrotovné snížila na 700 eur.
"Vliv podpory vyprchává," uvedl mluvčí asociace francouzského automobilového průmyslu CCFA. "Nejvíce to pociťují malé a levné automobily," dodal. Výše šrotovného ve Francii navíc od července opět klesne, a to na 500 eur.
Španělská vláda začala loni v květnu poskytovat kupcům nových automobilů dotaci 2000 eur. Tento krok byl doplňkem programu na výměnu starých automobilů za novější modely s nižší spotřebou, na který vláda vyčlenila 700 milionů eur. Šrotovné má ve Španělsku platit do konce června, ozývají se však hlasy, které žádají jeho prodloužení.
Výzkumná společnost J.D. Power and Associates nedávno předpověděla, že prodej automobilů v západní Evropě letos kvůli ukončování programů šrotovného klesne o osm procent na 13,7 milionu vozů. Nejprudší pokles v tomto regionu letos podle firmy vykážou Německo a Itálie.
Generální ředitel francouzské automobilky (28,23 EUR, -3,93%) a jejího japonského partnera Motor Carlos Ghosn navíc minulý týden varoval, že prodej automobilů v Evropě by mohly ve zbytku letošního roku snížit důsledky dluhové krize v Řecku.