„Na počátku bylo slovo ...“ Jazykověda a výuka jazyka tak má potenciál jdoucí daleko za hranice obecně přijímaných limitů. Se slovy se dá hrát, poznávat jak tvoří naši realitu, jak každé má smysl jen proto, že existuje jeho protiklad (tudíž mají smysl jen na základě cyklické reference). Dokonce se můžeme odvážit zeptat, zda mimo nich samotných něco samo o sobě nezávisle existuje. A ani z ryze praktického hlediska nejde o plané uvažování, jak dokazují například finance, respektive jejich behaviorální větev (no pravda, stále spíše větvička). I ty ukazují na význam „pouhých“ slov. Viz například problém investičních rozhodování a tzv. rámování problémů, tedy toho, jak je naše rozhodování ovlivněno tím, do jakých konceptů a slov si problém převedeme.
Opakem oné hry se slovy je jejich absolutizace, kdy hra přechází v útlak. Zenoví mistři dobře věděli, proč o slovech (ne o ohni) říkali, že jsou dobrým sluhou, ale špatným pánem. Proč tento úvod? Maturitní otázky z ČJ prý jsou i následujícího typu:
Otázka první:
Žádáme cestující, aby se za jízdy přidržovali; (nápis v prostředcích městské hromadné dopravy). Která z následujících možností nejlépe vystihuje charakter výchozího textu?
A) důležité upozornění
B) naléhavá žádost
C) nezávazné doporučení
D) zdvořilá výzva
Pokud je student přemýšlivý a používá selský rozum (namísto toho aby měl nabiflovány poučky vytvořené jen proto, aby někde vznikl pocit vědeckosti), asi by odpověděl, že snad mimo první jsou v pořádku všechny možnosti. Bylo by to ale špatně - správná je prý jen jedna.
Otázka druhá:
Kam v Evropě na víkend?
Tipy na zajímavé eurovíkendy, co nevynechat a na co si naopak dát pozor?
Dny se sice už krátí, sluníčka i teploty ubývá, ale pokud máte toulavé boty a zbylo vám pár dnů dovolené, nevěšte hlavu! Paleta krátkých „odskoků“ do různých oblastí Evropy je široká jako nikdy předtím. Přestože ***** letos trhá rekordy, zůstávají ceny za dopravu neslýchaně nízké, a když k tomu přidáte výhodné mimosezonní nabídky hotelů a penzionů, můžete na začátku podzimu prožít pár báječných dní za málo peněz. (IN magazín Hospodářských novin 1. 10. 2008)
Která z následujících možností nejspíše patří na vynechané místo (*****) ve výchozím textu?
A) burza
B) dolar
C) elektřina
D) ropa
Odpověď je asi burza, protože ta roste proto, že roste poptávka v ekonomice, tudíž by měly růst i ceny dopravy. Nebo vlastně ne, bude to dolar – jeho posílení vůči koruně přece zdražuje ceny pohonných hmot. No ale to by tedy vlastně mohla být i ropa. Jenže když ta roste, roste obvykle i cena elektřiny, takže technicky jsou naprosto správně všechny čtyři – ono vágní „nejspíše“ jsou jen alibi tvůrce testu. Takže pokud má student „jen“ selský rozum a ještě přičichl k financím, má při snaze o maturitu z ČJ asi smůlu (nic se tedy za ta léta nezměnilo).
Více jsem již z testu nečetl, věřím, že jde o úlet, který v testech zůstal i po kvalitní práci a kontrole ministerských úředníků. Věřím, že když se stejně jako naprostá většina ostatních chceme plně účastnit mezinárodních závodů o maximalizaci produkce a konzumu, všichni chápeme, že vítězové budou jen ze znalostních ekonomik. Tam ve školách i v praxi kvete kreativita a neotřelé myšlení, studenti jsou zvyklí utvářet si názory a ty testovat praxí a v praxi. Ne názory slepě přijímat a v testech hrdě kroužkovat odpovědi na prázdné otázky - k čemu asi budou potom tíhnout takto „vychované“ děti? O možnosti použití jazyka a slov k v úvodu nastíněnému vhledu ani nemluvě. I když na počátku bylo slovo ...
Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.