Největší americká automobilka General Motors vrátila své nové akcie na Wall Street (po více než roční absenci) ve velkém stylu. Nejen, že v rámci primárního úpisu akcií při ceně 33 dolarů za kus získala 20,1 miliardy dolarů, a stala se tak rekordmanem v rámci IPO v historii Spojených států, ale již první krůček na Wall Street byl spíše růstovým skokem. Titul si hned v úvodu připsal sedmiprocentní zisk, když otevřel nad 35 dolary, a zisky záhy navýšil až na 9 procent poblíž k 36 dolarům za akcii. Odborníci však radí zachovat si chladnou hlavu a s investicí do akcií GM již po současné rally nijak nespěchat.
Automobilka General Motors byla světovou jedničkou podle prodeje automobilů více než 70 let, dokud ji v roce 2008 nepředstihla japonská (76,99 USD, 1,50%) . Před více než rokem, 1. června 2009, vyhlásila GM bankrot, který byl třetím největším bankrotem v historii USA a největším bankrotem v tamním zpracovatelském sektoru. Od té doby se také přestaly obchodovat akcie této společnosti. Záhy (po 39 dnech) však bankrotový režim opustila.
Automobilka GM loni obdržela od americké vlády státní pomoc 50 miliard dolarů. Půjčky tvořily z této částky pouze necelých sedm miliard dolarů, za zbývající peníze získala vláda podíl v podniku. Americká vláda tak před IPO vlastnila 60,8 procenta akcií GM. Kanadská vláda kontrolovala 11,7 procenta a penzijní fond odborového svazu UAW 17,5 procenta. Zbývajících deset procent držela "stará GM", která nyní nese jméno Motors Liquidation a zůstala v ní aktiva, o které "nová GM" neměla zájem.
Vláda a další držitelé podílu v General Motors investorům prodali 478 milionů kmenových akcií General Motors a získali za ně asi 15,8 miliardy dolarů. Podíl americké vlády se tak snížil na 37 procent z předchozích skoro 61 procent. Pro pokrytí všech nákladů vynaložených na záchranu automobilky by vláda USA potřebovala zbývající podíl prodat při ceně okolo 50 dolarů, k čemuž by bylo třeba ještě více než 40% růstu ze současných úrovni.
Odborníci však soudí, že dnešní rally si titul možná již velkou část svého růstového potenciálu vypotřeboval a firma nemá ještě vše za sebou. „Hodně dříve přítomných problémů je pryč, ale stále je tu pár, které mě u GM dráždí – ziskovost v zámoří, zvláště v Číně a Indii, ale i v Evropě; a jak se budou schopni vypořádat s výplatou penzí,“ uvedl pro CNBC David Silver, akciový analytik u firmy Wall Street Strategie.
Penzijní fond GM totiž trpí nedostatkem kapitálu ve výši asi 17 miliard dolarů. „Z IPO tak žádné peníze nedostanou, ale doufejme, že budou schopni splatit penze,“ uvedl Silver a dodal, že čeká vyřešení všech problémů GM až za čtyři nebo pět let. Z fundamentálního pohledu proto doporučuje spíš investici do automobilek , nebo (16,34 USD, -2,04%). Automobilka Motor je podle Silvera rozhodně atraktivnější investiční cíl. Akcie Fordu dnes na Wall Street ztrácely přes 2 procenta na 16,3 dolaru, zatímco zmiňovaný analytik má na titul 12měsíční cílovou cenu 22 dolarů a doporučuje proto „koupit“. "Ford stále vyrábí auta, která lidi chtějí kupovat," vysvětlil svůj postoj analytik.
(Zdroj: CNBC, Bloomberg, čtk, AP)