Rostoucí počet poskytnutých hypoték v České republice je jasným signálem, že na trhu s realitammi dochází o postupnému obratu. Uvedl to ve své úterní analýze obchodní ředitel společnosti M&K Development David Smola.
„Je pravda, že trh s realitami se netváří tak dynamicky jak před lety a rozhodovací proces o koupi nového bydlení se mění, ale zvyšující se počet poskytnutých hypoték je jasným signálem, že dochází k postupnému obratu,“ řekl Smola, s tím, že více než 25procentní meziroční nárůst poskytnutých hypoték v měsíci září je na trhu nemovitostí zřejmým potvrzením opětovného postupného růstu zájmu.
„Denně nás kontaktuje několik lidí, kteří se zevrubně vyptávají na podobu budoucího projektu a čas jeho realizace. Zvýšený zájem zaznamenáváme i na našich webových stránkách, kde si návštěvníci nejčastěji prohlížejí dispozice a ceny jednotlivých bytů. Je ale pravda, že s konečným rozhodnutím většina z nich otálí s odkazem na postup stavebních prací,“ vysvětluje Smola.
Během zimního období se sice obecně snižuje poptávka po stavebních pracích a nákupy nových nemovitostí se až na výjimky nerealizují, ale zlepšující se atmosféra může podle Smoly přispět k obnovení důvěry. „Lidé potřebují získat zpět ztracené sebevědomí a důvěru v sebe sama. Mnozí z potenciálních kupců totiž poznali, že si své místa udrží i v době krize nebo si během krátkého času naleznou nová. Je to tím, že se zájemci o bydlení v nových projektech zpravidla rekrutují z řad vzdělaných třicátníků, kteří se řadí mezi střední management nebo specialisty,“ vysvětlil.
Samotný vývoj cen nového bydlení bude ještě podle Smoly zajímavý. „Lze očekávat, že subjekty, které nedávno své projekty dokončily nebo je právě dokončují, budou chtít využít všechny způsoby, jak byty zatraktivnit a prodat je. Nicméně projekt, který zeje prázdnotou, sám ztrácí na hodnotě. Potenciální klienty již odradí právě to, že o projekt není zájem, a projeví se efekt sněhové koule, kdy i oni přestanou mít zájem, přestože to může být kvalitní bydlení,“ upozornil Smola a dodal, že se zájemci déle rozhodují, chtějí vidět, jak stavba roste, bedlivě sledují stav rezervací nebo prodejů. „Jednat začínají a skutečné rozhodování nastává až ve fázi, kdy cítí, že by jim jejich preferované objekty mohl koupit někdo jiný,“ dodal Smola.