Na podzim budou lidé v USA pravděpodobně platit více za vše počínaje obuví a konče pračkami. Maximům se blíží cena bavlny, na nejvyšší úroveň za posledních 40 let se dostala cena mědi, podobná situace nastala u železné rudy. Prudce rostou i ceny zemědělských komodit a zdražuje i pracovní síla v zahraničí.
Růst cen komodit začal v létě a zpočátku jej výrobci a obchodníci absorbovali sami. Obávali se totiž, že zákazníci by kvůli slabosti ekonomiky vyšší ceny neplatili. Nyní ale mnoho velkých firem jako Kraft, Ralph Lauren, či Hanes říká, že tlak již nelze udržet a musí zvednout ceny, aby udržely ziskovost. Zda nyní budou zákazníci ochotni platit více, to se uvidí.
Ekonomové tvrdí, že tento růst cen se nakonec může projevit v inflaci, i když zatím nečekají, že by vzrostla na alarmující úrovně. Doposud byla inflace extrémně nízká, v prosinci dosáhla 1,4 %, pro leden se očekává ve výši 2,5 %. Podle některých ale již známky rostoucí inflace patrné jsou. Varují tedy, že Fed bude muset zvýšit sazby, či alespoň zastavit pumpování peněz do ekonomiky. Podle jiných by to ale ohrozilo růst, který je nezbytný pro to, aby firmy opět začaly tvořit pracovní místa.
Rostoucí ceny ale mohou být vnímány i jako známka zlepšující se ekonomické situace. Ochota firem ke zvyšování cen ukazuje, že oživení domácí ekonomiky vnímají optimističtěji. Náklady na suroviny přitom tvoří jen malou část celkových nákladů na spotřebitelské zboží. Největší cenový skok bude pravděpodobně patrný u potravin, které mají k surovinám nejblíže. Snaha o promítnutí celého nárůstu cen vstupů do prodejních cen by však mohla narazit na odpor. Nezaměstnanost leží stále na 9 % a průměrná hodinová mzda vzrostla meziročně jen o méně než 2 %.
O zvýšení cen uvažují firmy jako , , Kraft, , či . Poslední jmenovaná například uvádí, že od 1. dubna by zákazníci měli platit o 8 až 10 % více. naopak uvádí, že se zvyšováním cen bude velmi opatrná. John D. Morris z BMO Capital Markets současnou situaci přirovnává k období let 1972 - 74, kdy ceny také rostly kvůli rostoucím cenám komodit i kvůli vyšším nákladům práce. Maloobchod si v roce 1973 vedl velmi dobře, rostly tržby, hrubé marže se držely na stejné úrovni a ziskové marže se mírně zvýšily. Retail tak našel způsob, jak situaci zvládnout.
(Zdroj: NYT)