Prodeje luxusního zboží v Číně zažívají nefalšovaný boom, a to navzdory tučným daním a clům, které Peking na třpytivé šperky, jachty a briliantové sošky všeho druhu uvaluje. Konzultantská firma CLSA odhaduje, že agregátní spotřeba (včetně běžného užitného zboží) v zemi v následujících pěti letech poroste o 11 % ročně. To je vcelku rychlé tempo, ale vedle 25% spurtu luxusní spotřeby bledne. I výdaje na vzdělání, čínská posedlost, porostou pouze o 16 % ročně.
Již dnes je Čína se 15% podílem na tržbách největším trhem pro Luis Vuitton. Do tří let budou Číňané za luxus utrácet víc než Japonci a do roku 2020 vzroste podíl Země středu na celosvětové poptávce na 19 %. A to je teprve začátek.
Ti nejvíc trendy spotřebitelé totiž nakupují hlavně v zahraničí. CLSA odhaduje, že až 55 % veškeré produkce přepychové kategorie nakoupí Číňané mimo své vnitrozemí. Je tomu tak zčásti kvůli vysokým daním (až 30 % u některých položek), ale hlavně kvůli hojnému výskytu padělků.
Nákupní horečka i tak neutuchá. Tržby klenotníků v Hongkongu loni vzrostly o 29 %, u drahých bot a značkového oblečení to bylo 31 %. Společnosti sázející hlavně na chlubivou klientelu cítí, že narazily na zlatou žílu. Richemont, největší prodejce šperků na světě, zaznamenal v Asii v posledním kvartále minulého roku 57% nárůst tržeb. Firmě Hermés, výrobci fajnových doplňků a kabelek, asijské tržby vzrostly o 45 %. Britský Burberry v Číně ve stejném období zažil 30 % růst, a stejně tak i největší výrobce luxusního zboží na světě LVMH.
Čínský trh se od jiných v mnoha ohledech ničím neliší. Náhrdelník od Cartiera přitáhne pozornost na bále v Pekingu i v Paříži. Rozdíly ovšem netřeba podceňovat. Průměrnému čínskému milionáři je 39, zatímco celosvětově jsou jeho kolegové o 15 let starší. Dobře zaopatřený Číňan své bohatství a postavení také vystaví na odiv mnohem raději než lidé v jiných zemích. Často to také dělá, proto, aby ho někdo vůbec bral vážně. Dále trhu s luxusem v Číně nedominují ženy, jak je tomu jinde. Muži nakupují stejně vášnivě, a to jak pro sebe, tak pro kolegy, jelikož byznys v Číně není bez různých darů a pozorností představitelný. Řada Číňanů je navíc ochotná zaplatit za exkluzivní věci mnohem vyšší ceny než se uvádí v katalozích. Řídí se totiž heslem čím dražší, tím lepší.
(Zdroj: The Economist)