Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ráj luxusu je v Číně

Ráj luxusu je v Číně

25.2.2011 17:33
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Prodeje luxusního zboží v Číně zažívají nefalšovaný boom, a to navzdory tučným daním a clům, které Peking na třpytivé šperky, jachty a briliantové sošky všeho druhu uvaluje. Konzultantská firma CLSA odhaduje, že agregátní spotřeba (včetně běžného užitného zboží) v zemi v následujících pěti letech poroste o 11 % ročně. To je vcelku rychlé tempo, ale vedle 25% spurtu luxusní spotřeby bledne. I výdaje na vzdělání, čínská posedlost, porostou pouze o 16 % ročně.

Již dnes je Čína se 15% podílem na tržbách největším trhem pro Luis Vuitton. Do tří let budou Číňané za luxus utrácet víc než Japonci a do roku 2020 vzroste podíl Země středu na celosvětové poptávce na 19 %. A to je teprve začátek.

Ti nejvíc trendy spotřebitelé totiž nakupují hlavně v zahraničí. CLSA odhaduje, že až 55 % veškeré produkce přepychové kategorie nakoupí Číňané mimo své vnitrozemí. Je tomu tak zčásti kvůli vysokým daním (až 30 % u některých položek), ale hlavně kvůli hojnému výskytu padělků.

Nákupní horečka i tak neutuchá. Tržby klenotníků v Hongkongu loni vzrostly o 29 %, u drahých bot a značkového oblečení to bylo 31 %. Společnosti sázející hlavně na chlubivou klientelu cítí, že narazily na zlatou žílu. Richemont, největší prodejce šperků na světě, zaznamenal v Asii v posledním kvartále minulého roku 57% nárůst tržeb. Firmě Hermés, výrobci fajnových doplňků a kabelek, asijské tržby vzrostly o 45 %. Britský Burberry v Číně ve stejném období zažil 30 % růst, a stejně tak i největší výrobce luxusního zboží na světě LVMH.

Čínský trh se od jiných v mnoha ohledech ničím neliší. Náhrdelník od Cartiera přitáhne pozornost na bále v Pekingu i v Paříži. Rozdíly ovšem netřeba podceňovat. Průměrnému čínskému milionáři je 39, zatímco celosvětově jsou jeho kolegové o 15 let starší. Dobře zaopatřený Číňan své bohatství a postavení také vystaví na odiv mnohem raději než lidé v jiných zemích. Často to také dělá, proto, aby ho někdo vůbec bral vážně. Dále trhu s luxusem v Číně nedominují ženy, jak je tomu jinde. Muži nakupují stejně vášnivě, a to jak pro sebe, tak pro kolegy, jelikož byznys v Číně není bez různých darů a pozorností představitelný. Řada Číňanů je navíc ochotná zaplatit za exkluzivní věci mnohem vyšší ceny než se uvádí v katalozích. Řídí se totiž heslem čím dražší, tím lepší.

(Zdroj: The Economist)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y