Aktualizováno O České aerolinie projevily zájem letecké společnosti Qatar Airways a Korean Air, uvedl premiér Petr Nečas po jednání vlády. O prodeji ČSA by vláda mohla podle Nečase rozhodnout v dubnu nebo květnu příštího roku.
Český Aeroholding, který je mateřskou společností ČSA, začátkem listopadu rozeslal výzvu padesátce největších leteckých společností světa, aby se do konce měsíce vyjádřily, zda se budou o českého národního dopravce ucházet.
"Česká vláda je poctěna zájmem těchto investorů, protože se bezpochyby jedná o významné přední seriózní společnosti v oboru letecké dopravy," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. Zopakoval, že vládě při privatizaci národního dopravce šlo o vstup strategického partnera z oboru, nikoliv o prodej ČSA finančnímu investorovi. Protože obě společnosti pocházejí z mimoevropských zemí, mohou v souladu s podmínkami vlády žádat o odprodej pouze menšího než polovičního podílu akcií v ČSA.
Privatizaci ČSA mohly bránit soudní spory , které inicioval TravelService. Ten si s ČSA konkuruje především v oblasti charterové dopravy, konkrétně se značkou Holidays Czech Airlines v portfoliu ČSA, upozornil výkonný ředitel Patria Finance Petr Kováč. Aby Vláda nemusela garantovat potenciálním zájemcům o ČSA případné dopady těchto soudních sporů, došlo k dohodě s TravelService na tom, že firma stáhne všechny své žaloby za zhruba 2,5 miliardy korun. TravelService, která si opakovaně stěžovala na nerovné podmínky na českém trhu. Součástí dohody je závazek, že charterová odnož ČSA, společnost Holidays Czech Airlines, k datu dokončení privatizace ČSA ukončí svoji činnost.
Tímto krokem dojde k uvolnění místa na trhu, neznamená to předání aktivit Holidays Czech Airlines přímou cestou do rukou TravelService.
S případným prodejem akcií ČSA musí kromě české vlády souhlasit ještě Evropská unie. Získat tento souhlas by ale podle Kalouska neměl být problém, protože právě odprodej národního dopravce byl jednou z podmínek, za kterých Evropská komise odsouhlasila přijetí úvěru od státní firmy Osinek, které ČSA získaly za údajně výhodnějších podmínek. Původně dopravci hrozilo, že bude muset 2,5miliardový úvěr vracet.
Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo konsorcium Unimex a TravelService, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.
Korean Air zaměstnává přes 15.000 zaměstnanců a provozuje na 140 letadel. Qatar Airways zaměstnávají spolu s dceřinými společnostmi přes 20.000 lidí a jejich letecká flotila tvoří více než 110 letadel. ČSA v současnosti mají tisícovku zaměstnanců a 28 letadel.