Akcie největšího výrobce luxusních vozů světa, automobilky , dnes ve Frankfurtu padají až o 5 procent poté, co firma představila obrázek svého hospodaření za prvních devět měsíců letošního roku a výhled do budoucna. Prodeje vozů sice dosáhly nového rekordu, ale tržby očekávání nenaplnily a provozní zisk hlavní automobilové divize klesl kvůli investicím, které zatíží hospodaření i v dalším kvartále a celém příštím roce. (69,65 EUR, -1,02%) dnes oznámila propad zisku za stejné období z loňských 7,53 miliardy eur na 1,99 miliardy eur.
Provozní zisk se za leden až září 2013 meziročně snížil o čtyři procenta na 1,93 miliardy eur, hlavně kvůli vyšším nákladům na nové produkty a rostoucím nákladům na pracovní sílu. To ještě pro trh s konsensem 1,86 miliardy eur byla dobrá zpráva. Provozní zisk klíčové automobilové divize se ale snížil již o šest procent na 1,55 miliardy eur a nenaplnil tak očekávání trhu na úrovni 1,59 miliardy eur.
V případě tržeb bylo zklamání ještě větší. Analytici napříč trhem došli k přesvědčení, že loňské tržby 18,8 miliardy eur zastíní letošní výsledek 19,7 miliardy eur za stejné období. Dnes oznámenou realitou je však mírný meziroční pokles ziskovosti na 18,75 miliardy eur. Firma sama tento výsledek přičítá slevám na svých důležitých evropských trzích.
Výsledky automobilové divize podle dnešního oznámení společnosti v dosavadním průběhu letošního roku negativně zasáhly vysoké výdaje společnosti na nové technologie a zvýšené náklady na marketing a výrobu. Z vnějších faktorů ale negativně vyznívá přiznání nadále slabého trhu automobilového trhu v Evropě.
Skupina , která ve svém portfoliu značek drží i a MINI, nyní vylepšuje nabídku a v letošním a příštím roce chce přijít na trhy s celkem 25 novými modely. Nákladná byla hlavně investice do nové technologie na výrobu elektrického vozu i3, který se v autosalonech objeví tento měsíc a na nějž již automobilka má 8-9 tisíc objednávek.
Výhled potvrzen, ale oživení na obzoru není a investice tíží
Automobilka potvrdila výhled na celý letošní rok, podle kterého očekává zisk před zdaněním na zhruba stejné úrovni jako loni, kdy činil 7,82 miliardy eur. Prodej aut, včetně značek a MINI, se má zvýšit na nový rekord, procentní tempo růstu však bude pouze jednociferné.
Po prvních číslech a doprovodných komentářích akcie na burze ve Frankfurtu ztrácely zhruba 3 procenta, potom ale přišly ústní komentáře vedení a titul své ztráty prohloubil. Negativně trh přijal především upozornění finančního ředitele . Friedrich Eichine varoval investory, že letošní a příští rok jsou vrcholnými roky z pohledu investic automobilky. Za první tři kvartály letošního roku automobilka vydala na rozvoj své produkce 4,3 miliardy eur. Vysoké výdaje podle Eichineho dolehnou i na výsledky ve 4Q, kdy firma hodlá zaúčtovat náklady asi 500 milionů eur.
Vývoj akcií BMW za poslední tři dny

Akcie následně prohloubily své ztráty až na nejhlubší propad od 20. června, když ve Frankfurtu v rámci dopoledne padaly až o 4,8 procenta na 79,56 eur. „Trh se zřejmě obává rostoucích výdajů na investice,“ vysvětlil David Arnold, analytik pro automobilový sektor u Capital. Podtrhl, že automobilka dnes uvedla, že nesplní svůj celoroční cíl vydat na kapitálové investice 7 procent svých celkových tržeb.
Povzbudivě nevyzněl ani výhled pro domácí trh německé automobilky z úst generálního ředitele . Norbert Reithofer očekává, že německý automobilový trh bude ve střednědobém horizontu stagnovat. V dlouhodobém výhledu potom čeká dokonce pokles trhu s ohledem na negativní vliv demografického vývoje.
Zisk Porsche za 9 měsíců propadl o 74 procent
Černé myšlenky nejspíš napadly investory i při pohledu na meziroční srovnání dnes oznámených výsledků hospodaření automobilky . Tento výrobce luxusních vozů totiž loni za období od ledna do září hospodařil s čistým ziskem 7,53 miliardy eur, zatímco letos to bylo jen 1,99 miliardy eur.
Podle však nelze za tímto vývojem hledat propad v hospodaření automobilky, nýbrž jednorázové položky, které ovlivnily srovnávací základnu. Čísla za loňský rok totiž podle citelně vychýlil jednorázový zisk 4,86 miliardy eur k 1. srpnu 2012 od automobilky (181,23 EUR, -1,12%).
Německý automobilový koncern , jehož součástí je i Škoda Auto, loni získal nad stoprocentní kontrolu. V současnosti je největší automobilkou v Evropě, a do roku 2018 se dokonce hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě.
před týdnem oznámil, že mu ve třetím čtvrtletí vzrostl provozní zisk téměř o pětinu na 2,78 miliardy eur. Firma dodala, že k lepšímu výsledku jí pomohl rekordní prodej luxusních vozů (646,66 EUR, 1,79%) a , který kompenzoval náklady na modernizaci. Provozní zisk skupiny za letošních devět měsíců se meziročně snížil o 3,4 procenta na 8,5 miliardy eur, zatímco tržby vzrostly o 3,8 procenta na 7,2 milionu vozů.
se dnes nechala slyšet, že určující pro celoroční výsledek hospodaření automobilky bude právě směr, kterým se bude vyvíjet hospodaření . Za celý fiskální rok nicméně nadále věří v nízký jednociferný zisk v řádu miliard eur.
(Zdroj: Bloomberg, ČTK, , , Barclays)