Aktualizováno Největší evropské automobilce ve třetím čtvrtletí vzrostl provozní zisk téměř o pětinu na 2,78 miliardy eur (71,6 miliardy Kč) z 2,32 miliardy eur (59,8 miliardy Kč) před rokem. Firma uvedla, že k lepšímu výsledku jí pomohl rekordní prodej luxusních vozů (627,68 EUR, 1,37%) a (66,41 EUR, 3,59%), který kompenzoval náklady na modernizaci. Skupina, do které patří mladoboleslavská Škoda Auto, také potvrdila výhled celoročního provozního zisku.
Provozní zisk skupiny za letošních devět měsíců se oproti stejnému období loni ale snížil o 3,4 procenta na 8,5 miliardy eur (219,1 miliardy Kč). Automobilce se přitom dařilo zvýšit prodej, který za tři čtvrtletí vzrostl o 3,8 procenta na 7,2 milionu vozů.
Prodej vozů značky Škoda ale klesl o téměř pět procent na 524.000 vozů a provozní zisk dosáhl 371 milionů eur. Podle skupiny ho kromě nižšího prodeje nepříznivě ovlivnil také vývoj směnných kurzů a uvedení nových produktů na trh.
Do roku 2018 chce předstihnout konkurenty (128,95 USD, 0,45%) a (36,06 USD, 0,73%) a stát se největším výrobcem automobilů na světě. Skupina vlastní celkem 12 značek osobních a nákladních aut a motocyklů. Z osobních aut jsou to značky (174,48 EUR, 3,67%), , Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a .
Společnost dnes potvrdila výhled na celý fiskální rok. Automobilka se chce udržet na úrovni loňského provozního zisku 11,5 miliardy eur. U tržeb a počtu dodaných aut dealerům chce dosáhnout nových rekordů.
Na hospodářské výsledky světových automobilek v posledních letech doléhala dluhová krize a její důsledky v Evropě. Volkswagen dnes upozornil, že stanovené cíle jsou vzhledem ke složitému ekonomickému prostředí "velmi ambiciózní".
"Zaměřujeme se na ukázněné náklady a řízení investic a na další zlepšování všech našich procesů," uvedl v prohlášení na webu skupiny finanční ředitel skupiny Hans Dieter Pötsch. "Je to obzvlášť důležité vzhledem ke skutečnosti, že ekonomické prostředí se v krátkodobém horizontu zřejmě nezlepší."
Společnost nadále rozšiřuje svou modulární platformu, která umožňuje v rámci skupiny sdílet více komponentů mezi různými modely i motory a zkrátit dobu montáže. Koncern si slibuje, že vliv této platformy na celkové náklady bude "stále příznivější". Analytici ale upozorňují, že úspory nemusí na ambiciózní cíle dosáhnout.
Podle analytika Jürgena Piepera ze společnosti Bankhaus Metzler je prognóza nezměněného zisku "zdrcující". "Automobilové trhy byly loni ve strašlivém stavu, proto meziroční výsledky dnes vypadají tak dobře," poznamenal podle agentury Reuters.