Česká republika se umístila v žebříčku, který hodnotí přitažlivost zemí pro umístění podpůrných služeb jako IT, účetnictví či některých typů marketingu, na 33. místě z 51 hodnocených zemí. To je sice o dvě příčky výše než při minulé analýze v roce 2011, avšak ještě v roce 2004 bylo Česko na čtvrtém místě. Vyplývá to ze studie Global Services Location Index, kterou od roku 2004 sestavuje poradenská společnost A.T. Kearney.
Studie hodnotí podmínky v jednotlivých zemích na základě 25 klíčových faktorů, jako jsou například průměrná mzda, náklady na pronájem, daňová politika státu, kvalita infrastruktury, vzdělanost či koeficient korupce.
Stejně jako v minulém ročníku jsou na prvních třech příčkách žebříčku asijské státy Indie, Čína a Malajsie. Asie je také celkovým lídrem se šesti zeměmi umístěnými v první desítce. Těsně za ní skončilo Polsko, které si proti minulé indexaci polepšilo o třináct příček a ačkoliv asijskou konkurenci neporáží z hlediska finanční atraktivity, nabízí naopak solidní podnikatelské zázemí. Polsko se stalo lídrem regionu zejména pro svou početnou a kvalifikovanou pracovní sílu a množství měst vhodných pro investice.
ČR si svoji 33. pozici vydobyla především díky slušné finanční přitažlivosti a podnikatelskému zázemí. "Výsledek v kategorii kvalifikace pracovní síly byl ve studii pro ČR naopak nepříznivý. Pokud však porovnáme pouze tuto kategorii napříč východní Evropou, kromě Polska jsou vůči Česku všechny státy v žebříčku hodnoceny hůře," uvedl manažer A.T. Kearney Marek Lněnička.
Studie dále zmiňuje, že ČR je velmi dobře integrovaná do právního systému EU a nabízí stabilní podnikatelské prostředí s nízkou mírou rizika. Slovensko si v hodnocení polepšilo o pět míst. I tak ale zůstává za ČR, a to na 35. místě
Jedním z trendů, který studie analyzovala, je pozvolný návrat některých typů služeb zpět do domácí lokality. Zvlášť patrné je to u IT služeb. "Zatímco dříve stálo rozhodnutí přesunout IT služby za hranice především na finančních základech, dnes se do hry vstupují další faktory. Digitalizace je stále pevněji provázaná s předmětem podnikání firem a schopnost sbírat, vyhodnocovat i bezpečně spravovat data nabývá na významu," upozornil apoluautor studie Erik Peterson.
Zdroj: ČTK