Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Pavol Mokoš: Vztah mezi klientem a makléřem má být vztah založený na partnerství

Pavol Mokoš: Vztah mezi klientem a makléřem má být vztah založený na partnerství

30.3.2015 13:35
Autor: Pavel Daniel

Dobrý trader, tedy obchodník s cennými papíry, by měl být podle Pavla Mokoše, senior makléře obchodování s cennými papíry Patria Finance, schopný kombinovat individualistické a týmové vlasnosti. Jedině tak je schopný si s klientem vybudovat vztah, založený na partnerství.

Patria Online: Co pro vás znamená slovo trader?

Trader je v mých očích obchodník s cennými papíry, který bere pozice na svůj nebo firemní účet a to s velmi krátkým investičním horizontem. Tímto má mnohem blíže k spekulantovi než k investorovi, který má zpravidla delší investiční horizont.

Patria Online: Jak byste se charakterizoval? Jste spíše týmový hráč nebo individualista?

Nejsem nijak vyhraněný typ, jsem v tom velmi přizpůsobivý. Stejně jako ve sportu, kde jsem velkou část života hrál závodně týmovou hru fotbal, ale dokonale mě pohltily i ryze individualistické sporty jako tenis nebo box.

Patria Online: Jaké používáte informační zdroje pro práci a trading?

Využívám převážně Bloomberg, který zpravidla doplňuji články ze CNBC. Samozřejmě během celého dne sleduji portál www.patria.cz, který mám jako domovskou stránku.


Pavel Mokoš

Patria Online: Sledujete trhy i mimo kancelář, abyste neztratil kontakt s děním?


Samozřejmě. Záleží hlavně na tom, co se zrovna děje na trhu a jaké máme aktuální pozice s klienty. Musím sledovat dění na trhu i na dovolené a být schopný na případné dění reagovat.

Patria Online: Na jakém trhu nebo s jakými instrumenty obchodujete nejraději?

Nemám žádný oblíbený trh. Každý klient preferuje jinou měnu a jiný trh, takže mám spíš několik oblíbených titulů na hlavních burzách. Například v Praze je to Erste Bank.

Patria Online: Jste příznivcem spíše fundamentální, nebo technické analýzy?

Myslím, že oba dva druhy analýz mají svou důležitou úlohu. Ideální je spojení obou analýz, když ta fundamentální umožní selektovat dlouhodobě zajímavé tituly pro tradování a technická analýza slouží k ideálnímu načasování vstupu do pozice.

Patria Online: A jaké indikátory sledujete u fundamentální analýzy nejčastěji?

Na to neexistuje univerzální odpověď, protože u každé společnosti je to trochu jinak. U bank má velkou váhu kapitálová přiměřenost, náklady na riziko nebo výnosnost kapitálu (ROE), zatímco u energetik mě zajímá především zisk, ze kterého se počítá dividenda.

Patria Online: Co jsou vaše nejoblíbenější technické indikátory?

V technice je to hodně mezi investory oblíbený RSI, který ale využívám spíš jako případný varovný signál, než jako indikátor pro vstup do pozice. Jako trendový ukazatel skvěle funguje DMI, který sice dává jen pár signálů do roka, ale zpravidla se neplete.

Patria Online: Obchodujete i na své vlastní portfolio?

Obchoduji samozřejmě i na vlastní portfolio, ale spíš nárazově a v menších částkách, a tím pádem jsem výrazně méně opatrný, než s prostředky klientů. Pokud obchoduji, tak pouze pákové instrumenty, zpravidla warranty s krátkou splatností a s vysokým rizikem.

Patria Online: Jak přesvědčujete klienty o tom, že mají zobchodovat větší objem investice, než původně chtěli?

Klienty zásadně o ničem nepřesvědčuji. Vztah mezi klientem a makléřem je vztah založený na partnerství, takže já investiční strategie pouze navrhuji a po rovnocenné diskusi s klientem dojdeme ke společnému závěru, který návrh je pro klienta ten nejvhodnější.

Patria Online: Co podle vás odlišuje tradery od „velkých“, známých traderů?

Jsou to určitě zkušenosti, ale i určitý cit, který se nedá přesně definovat, něco s čím se člověk musí narodit. V neposlední řadě je to samozřejmě i cílevědomost, konzistence a někdy i to štěstí.

Patria Online: Jak se dá v několika minutách vysvětlit klientovi, s jakými riziky musí při dané objednávce počítat?

Záleží, o jakém riziku se bavíme. Pokud se bavíme o riziku jednotlivých akcií, a jedná se o klienta, který už má zkušenosti s investováním do akcií, tak to zase tak složité není. Avšak pokud bychom vzali v úvahu riziko různých investičních instrumentů, tak to je rozhodně na delší vysvětlování než na pár minut.

Patria Online: Jak nejraději komunikujete s klientem?

Je dobré se před začátkem obchodního vztahu sejít s klientem osobně. Pak je jednoznačně nejlepším způsobem nahrávaný telefon, kde jsme schopni si všechno přesně vyjasnit, a nemůže dojít k nějakým nedorozuměním.

 


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data