V dnešní době se často zapomíná na strategii zdravého selského rozumu, která platí i pro investiční svět, říká Roman Koděra, senior makléř obchodování s cennými papíry Patria Finance.
Patria Online: Jakou strategii by měli podle vás v současném turbulentním světě investoři naplňovat?
Z mého pohledu se nejvíce vyplácí strategie „zdravého selského rozumu“. Dnešní doba je přesycená informacemi a kvůli tomu, že investoři často berou informace bez odstupu, zapomínají na podstatu věci a nechávají se strhnout davem, se na tento princip často zapomíná.
Patria Online: Podle čeho rozhodujete, o jakých investičních instrumentech se budete s klientem bavit?
Vždy záleží na okolnostech, nicméně na začátku je důležité najít společnou řeč o cílech, kterých chceme dosáhnout. Při aktuálně historicky nejnižších úrokových sazbách v novodobé historii, je potřeba mít reálná očekávání a stát rovnýma nohama na zemi.
Patria Online: Je výhodou, když vás klienti znají, například z médií?
To, že se pohybujete v mediích má své nesporné výhody. Když vám lidé volají, že vás někde viděli nebo od vás něco četli, pomáhá to při prvním kontaktu trochu otevřít dveře, na druhou stranu je to ale závazek, že reprezentujete společnost, se kterou si vás lidé spojují.
Patria Online: Jak dlouho už práci makléře děláte?
Začal jsem pracovat jako makléř na konci 90. let a tak patřím do generace „ burzovních dinosaurů“, kteří v novodobé historii Burzy cenných papírů Praha zažili vše, co se se dalo na burzovním parketu zažít. Ať to bylo vkládání objednávek přes disketu do burzovního terminálu, zavedení systému SPAD, telefonování klientů z telefonní budky, posléze z prvních mobilů a satelitních telefonů až po přechod na elektronické obchodování a samozřejmě všechny růstové a krizové situace, které trhy postihly a o kterých se budou děti za několik let povinně učit v hodinách ekonomie… To vše jsem měl možnost sledovat, jak se říká, v přímém přenosu.
Patria Online: Jste specialistou na nějakou oblast finančního, resp. kapitálového trhu?
Snažím se být flexibilní. Mým posláním je služba klientovi, to znamená být neustále ve střehu a předávat klientům informace, konzultovat s nimi příležitosti, které by jim měli pomoci v rozhodování do čeho investovat a proč. Ale být také partnerem, když něco potřebují. Vždy mě potěší, když můžu pomoci komplexně.
Patria Online: Na co jste za svou kariéru obchodníka s cennými papíry nejvíce pyšný?
Pýcha předchází pád, takže „pyšný“ je silné slovo, ale přeci jen - za více jak 1,5 dekády života na kapitálovém trhu mohu říci, že jsem měl veliké štěstí na lidi, které jsem při své práci potkal. Řadím mezi ně nejen ty, kteří mě motivovali k neustálé touze se zlepšovat a patřit k těm nejlepším, ale i ty, kteří mi předávali své zkušenosti a od kterých jsem se učil. A samozřejmě lidi, kteří do mě vložili svojí důvěru, když jsem byl u založení společnosti Patria Direct. Díky své práci jsem se potkal s velkou skupinou velmi schopných lidí, kteří se stali mými klienty a kterých si velice vážím, že mi dali příležitost je poznat a neustále mě překvapují v tom, že jsou při svém vytížení schopni činit rozhodnutí a věnovat se správě svého majetku.
Patria Online: Co vás na této práci nejvíce baví?
Nejvíce mě baví komunikace, neustálé změny a to, že prožívám dobu, kdy se doslova přepisují dějiny. Můžu tak říct: „Ano byl jsem u toho, když se to stalo.“ Jistě, dnes si vše můžete najít na „Googlu“ nebo pustit na Youtube, ale to, že to skutečně zažijete, vám už nikdo nevezme. Baví mě to, že každý den může být jiný, protože začíná otevřením v devět hod ráno a končí závěrem v USA ve 22 hod.
Patria Online: Z čeho podle vás klient pozná, že má před sebou toho pravého makléře?
Nevím, zda existuje „pravý“ nebo “levý“ makléř, ale jako klient věříte společnosti, resp. obchodníku s cennými papíry, že na pozice vybral lidi, kterým věří a ti mají za úkol tuto důvěru klientovi dokázat.
Patria Online: Co by měl podle vás člověk znát a umět než začne investovat?
Měl by vědět, že žádná večeře není zadarmo a že za všechno se platí. Měl by vědět, že jen „hrstka“ šťastlivců zbohatla na burze bez toho, aniž by tohle věděla. Měl by umět pracovat s tím, že v dnešním přetechnizovaném světě může být změna tak rychlá, že než se k vám daná informace dostane, může být pozdě a člověk na ní nebude moci reagovat. Proto je důležité znát vždy fundament a ten by vás měl uchránit před těmi největšími ztrátami. Zkrátka - každý investor musí dělat „domácí úkoly“ a chtít o svých investicích něco znát, nechat rozhodovat jen druhé se prostě nevyplácí.
Patria Online: Kdybych byl vaším klientem, jak by vypadala naše spolupráce?
?
Vše je o komunikaci. S každým klientem mám stanovenou frekvenci komunikace, při které si řekneme, co je prioritou a co může počkat. Záleží na tom, jak je klient časově vytížený a jak aktivně chce své investiční pozice měnit. Mám klienty s vysokou aktivitou, ale také ty, kteří mě chtějí slyšet jednou za tři měsíce nebo chtějí jen krátký komentář do e-mailu.
Patria Online: Na co se podle vás nejvíce v ČR při investování zapomíná (rizika, zajištění)?
Zajištění je velice široký pojem a neřekl bych, že je to hlavní věc, na kterou se zapomíná. Podle mého názoru je to spíše to, že kvůli možnosti investovat do širokého spektra produktů někdy investorům dělá potíže zeptat se a nechat si některé věci vysvětlit. Myslím, že pak by investoři mohli získat důvěru zkusit něco jiného a rozšířili by si obzory. Mám za to, že na českém trhu je opravdu málo investičních příležitostí a ti, co nenašli cestu na zahraniční trhy, často nevěřícně vrtí hlavou při čtení hodnot indexů ze světa a nechápou, proč je index PX na hodnotě pouze 1052 bodů.
Patria Online: Jaké informační zdroje doporučujete svým klientům, aby při investování sledovali?
Jedním z hlavních informačních kanálů, které naši klienti využívají, jsou stránky Patria Online, ze zahraničních serverů je to CNBC a Bloomberg, další informace přináší Market Watch nebo The Wall Street Journal a Financial Times.
Patria Online: Nemůže trading ohrozit nástup elektronických aplikací, případně „online“ zprostředkovatelů?
Trading je obchod, pokud se bude obchodovat a budou objemy, tak jen dobře. Každý ví, že se doba změnila. Dnešní stav je komfortní a k obchodu potřebujete mít jen rychlá data v mobilu nebo internet. Pro nás makléře je to šance, jak rychleji vyhledávat příležitosti, studovat informace a ty pak třeba elektronicky předávat klientům. Je ale pořád hodně investorů, kteří mají raději lidský hlas a někoho na druhé straně telefonu, místo robota, který nedokáže sdílet žádnou emoci.
Read more::