V dalším pokračování série rozhovorů s lidmi, kteří spoluvytváří image Patria, jsme si povídali s makléřem Patria Finance Jakubem Lukášem. Téma bylo jasné - soudobá makléřská práce a kontakt s klienty.
Patria Online: Jak se dají v dnešní době nejlépe motivovat investoři k tomu, aby „tradovali“ více?
Cílem není motivovat klienty k tomu, aby co nejvíce „tradovali“, ale aby úspěšně fungovala domluvená strategie. Každý z investorů má jiný investiční horizont, averzi k riziku a tím pádem i zájem o investice do odlišných instrumentů. Počet jednotlivých obchodů se tak u každého investora velmi liší.
Patria Online: V čem se změnila povaha makléřské práce za poslední roky?
Makléřská práce se v poslední době změnila především co se týká oblasti využití nových informačních technologii, přičemž klientům je možné posílat podklady pro jednotlivé investice, ať už jde o analýzy, grafy a další data bez jakéhokoliv omezení. Klienti tak mohou prostřednictvím mobilů a tabletů podklady v podstatě ihned prostudovat a na aktuální příležitost na trhu zareagovat.
Patria Online: Z jakých informačních zdrojů při své práci vycházíte a co doporučujete klientům, aby sledovali?
Využívám v první řadě terminál Bloomberg, ale i například stránky CNBC a MarketWatch. Samozřejmostí je pak Patria Online, kterou doporučuji i svým klientům.
Patria Online: Jakou strategii by měli podle vás v dnešním turbulentním světě investoři naplňovat?
Investorům radím být trpělivý a vyhnout se tak zbytečným a unáhleným krokům, kterých by později mohli litovat. Důležité je si udržet určitý odstup a zachovat racionální uvažování.
Patria Online: Na co jste z investování nejvíce pyšný?
Radost mám samozřejmě pokud je strategie domluvená s klientem úspěšná a daří se tak naplňovat vytyčené cíle.
Patria Online: Podle čeho rozhodujete, o jakých investičních instrumentech se budete s klientem bavit?
V první řadě záleží na investičním horizontu, zda klient preferuje střednědobé investice například do stabilních dividendových titulů, případně dluhopisů nebo je jeho cílem provádět obchody s vyšší intenzitou a potenciálně vyšším ziskem, avšak za cenu vyššího rizika. Je tedy nutné si nejprve stanovit cíle, kterých chceme dosáhnout a až poté se bavíme o možných instrumentech, které můžeme využít.
Patria Online: Co je podle vás na práci makléře nejvíce lákavé?
Zajímavé na této práci je, že potřebujete mít celkový přehled o trzích, ale i o aktuálním dění ve světě jako takovém. Situace na trzích se vyvíjí každým okamžikem a určitě je lákavé být přitom, když navíc v aktuálním čase sledujete výsledek svých předchozích rozhodnutí.
Patria Online: Jste specialistou na nějakou oblast finančního, resp. kapitálového trhu?
Mým cílem je být všestranný a pomoci klientovi v každé oblasti kapitálového trhu. V Patrii mám ale na starosti sekci dluhopisů, tedy celkovou nabídku, kterou mohou investoři pro své investice využít.
Patria Online: Co by měl podle vás člověk znát a umět než začne investovat?
Před tím, než člověk začne investovat, tak by měl porozumět fungování jak kapitálového trhu, tak jednotlivých instrumentů.
Patria Online: Jakou komunikaci (e-mail, telefon, osobně,…) s klientem máte nejraději a proč?
Jako prvotní komunikace je vždy nejlepší osobní setkání, kde s klientem probereme všechny možnosti investování, vhodné instrumenty, ale i vztah k riziku. Pro další komunikaci je to pak telefon, kde je možné si vše v relativně krátkém čase vysvětlit.
Patria Online: Je lepší, když má makléř pro práci nějaké speciální vzdělání či praxi?
Předpokladem je znalost kapitálových trhů a tedy ekonomické vzdělání. Praxe je pak důležitá v tom, aby se člověk mohl zdokonalovat, dále rozvíjet a poskytoval klientům 100% servis.
Patria Online: Doporučil byste práci makléře svým přátelům?
Určitě!
Read more::