Podle výdajů na výzkum a vývoj musí na něčem zásadním potichoučku kutit. Alespoň to si myslí dvojice analytiků z Katy Huberty a Adam Jonas. Ti se nedávno podívali na R&D výdaje a zjistili něco velmi zajímavého. Podle všeho pálí více peněz na vývoji, než to dělá dohromady 14 předních světových automobilek a to se bavíme o segmentu, které je v těžké transformaci.
Ještě v roce 2013 nedosahovaly výdaje na vývoj ani 4,5 mld. USD a v roce 2016 je predikce taková, že by měla firma utratit přes 9 mld. dolarů jen na vývoji. Analytici uvádí, že jedna z nejinovativnějších automobilek současnosti Motors dokázala za rok 2013 až 2015 utratit za vývoj 444 milionů dolarů, ostatní velicí hráči kombinovaně jen 192 milionů dolarů, zatímco 5 mld. USD, které se nevztahují k aktuálním produktům .
Společnost v nedávné době investovala miliardu dolarů do car-sharingové společnosti Didi, která operuje na velkém trhu v Číně. Pro může tato investice znamenat něco jako, když lékař přiloží stetoskop k srdci pacienta. Analytici očekávají, že to dozajista není poslední investice v tomto segmentu.
Huberty věří, že většina z výdajů na vývoj a výzkum souvisí právě s car sharingovými službami. Právě daná investice by měla potvrzovat zájem více na sdílení vozů než na produkci vozů, které následně někdo vlastní. Navíc sdílená auta dokážou produkovat stabilnější tržby než jen prostý prodej.
Co víme o Car?
O Car se spekuluje již řadu měsíců, byly ohlášeny i různé akvizice pracovníků, kteří jsou známí svým působením v automobilovém průmyslu nebo v technologických firmách, které by mohly mít co do činění s výrobou vozu nové generace.
Někteří si zase pustili pusu na špacír, když Elon Musk prohlásil, že je pohřebištěm zaměstnanců Motors. Údajně když někoho vyhodí, jej zaměstná. Následně napsal, že je rád, že připravuje svoje elektrické vozidlo. Sám Tim Cook jednou čelil otázkám ohledně automobilového trhu, kdy uvedl, že toto odvětví čeká prudká změna, žádná evoluce ale poměrně velký skok. Uvedl, že je odvětví zralé na „masivní změnu“.
Zdroj: Bloomberg, WSJ
Foto: Alessio Maffeis - CC BY 2.0