Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Studie: Umělá inteligence zvýší HDP světa do 2030 o dnešní Čínu a Indii

Studie: Umělá inteligence zvýší HDP světa do 2030 o dnešní Čínu a Indii

07.09.2017 13:28
Autor: Redakce, Patria.cz

Díky umělé inteligenci se do roku 2030 zvýší světový hrubý domácí produkt o 14 procent, tedy o 15,7 bilionu dolarů, v přepočtu přes 400 bilionů českých korun. To je více, než nynější HDP Číny a Indie dohromady. V dnešní rychle se měnící ekonomice tak umělá inteligence představuje největší obchodní příležitost, vyplývá ze studie společnosti PwC.

Studie předpokládá, že za necelou polovinou veškerých výnosů z umělé inteligence v období 2016 až 2030 bude stát vylepšení produktivity práce. O zbývající se postará zvýšená poptávka spotřebitelů po dokonalejších produktech umělé inteligence.

Největší objem nárůstu zaznamená Čína (26% nárůst HDP) a Severní Amerika (14,5 procenta), což dohromady činí 70 procent vlivu na světovou ekonomiku. I Evropa a vyspělé oblasti Asie zaznamenají významné výnosy z umělé inteligence (nárůst HDP do roku 2030 o devět až 12 procent).

Z počátku zaznamená vyšší výnosy Severní Amerika, tvrdí studie, a to hlavně díky své připravenosti na její příchod a velkému množství pracovních pozic, které by mohly být nahrazeny výkonnějšími technologiemi. Čína ale začne výnosy USA převyšovat během deseti let, tedy až získá nezbytné technologie i expertizu pro její zavedení.

Rozvojové země zaznamenají skromnější nárůst, méně než šest procent HDP, především kvůli mnohem nižším předpokladům k zavedení technologií tohoto odvětví.

"Umělá inteligence v sobě skýtá velký potenciál, ne-li větší než ten, který přinesla automatizace," uvedl světový lídr pro oblast umělé inteligence v PwC Anand Rao. "K využití plného potenciálu, který umělá inteligence nabízí, je zapotřebí změnit i způsob řízení firem a obecně přijmout koncept, že složitá rozhodování může místo lidí vykonávat umělá inteligence. Tomuto modelu je nutné nejen přizpůsobit interní procesy a organizaci, ale také akceptovat nové typy rizik, která jsou s umělou inteligencí spojena, a naučit se s nimi pracovat," doplnil partner v oddělení poradenství PwC ČR Petr Ložek.

Obecně nejvyšší výnosy v souvislosti využití umělé inteligence zaznamenají odvětví maloobchodu, finančnictví a zdravotní péče, kde zavedení umělé inteligence zvýší produktivitu, hodnotu produktů a spotřebu. Začít lze i menšími kroky, jako je například oblast komunikace a chatboty.

Až 95 procent provozu v centrech zákaznické podpory by do pěti až deseti let mohli nahradit chatovací roboti nebo automatizovaní hlasoví asistenti. V současnosti masivnímu nasazení brání malá ochota firem riskovat snížení kvality zákaznické péče i obava, jak klienti tzv. chatboty přijmou, tvrdí například jiná studie z dílny asociace ABSL. Ta na českém trhu sdružuje poskytovatele sdílených podnikových služeb.

Chatboty již v Česku fungují například v pojišťovně Axa nebo internetovém obchodu Mall.cz. Nedávno podobný systém nasadila společnost Datasys v internetovém hypermarketu Rohlík.cz. Právě Datasys je v tuzemsku jedním z největších poskytovatelů chatbotů. Mezi hlasové roboty patří například Apple Siri nebo Microsoft Cortana.

"Dobrý vztah se zákazníky je pro mnohé firmy klíčová konkurenční výhoda, do které investovaly mnoho prostředků. Nejsou tedy ochotné tyto vztahy riskovat, dokud si nejsou jisty, že tento nový způsob komunikace akceptují i zákazníci. A to podle mého názoru v mnoha případech potrvá déle než vývoj samotných technologií," uvedl předseda asociace Ota Kulhánek.

Zákazníci mají nyní komunikaci s automatizovanými systémy podpory spojenu především s automatickou předvolbou pomocí tlačítek. Tato technologie není příliš oblíbená, i když pro poskytovatele znamená úsporu nákladů. Zákazníci se obvykle snaží docílit přepojení na živého asistenta. Modernější verzí jsou chatboty, kteří jsou skutečně interaktivní a lidskému jazyku rozumějí.
Chatboty podle ABSL v kontaktních centrech převezmou především tu část komunikace se zákazníky, která je méně citlivá a kde člověk nepřinášel žádnou zvláštní přidanou hodnotu, pouze vyřizoval stále ty samé dotazy a poskytoval víceméně standardizované odpovědi. Do kategorie těchto rutinních činností patří například poskytování základních informací, vyhledávání, vyřizování rezervací a objednávek, problémy v případě zapomenutí hesla a podobně.

Analytická firma Gartner již dříve uvedla, že už v roce 2020 se 85 procent interakcí mezi zákazníkem a firmou uskuteční bez toho, že by na straně firmy do komunikace vstupovali živí lidé.

 
 

Čtěte více:

Akciové investice do umělé inteligence a bojující padlá hvězda
08.06.2017 18:54
Umělá inteligence (AI) může být jen nafouknutou bublinou, nebo může úp...
Pokud chceme být bohatí, musíme stále něco vyrábět. Internetová ekonomika stačit nebude
21.07.2017 6:47
Řada mladých ekonomů má tendenci ignorovat staré ekonomické myšlenky a...
Amazon (-2,7 %) připomněl, že být králem internetového prodeje není zadarmo
28.07.2017 11:19
Odlákat zákazníky z kamenných obchodů něco stojí a Amazon to právě při...
Umělá inteligence promění do roku 2030 celou globální ekonomiku
18.08.2017 18:28
Obecně se předpokládá, že umělá inteligence (AI) bude v následujících ...

Váš názor
  • A kdo z toho bude profitovat?
    07.09.2017 14:31

    Miliardáři budou mít o pár miliard více no a 2/3 lidí nedosáhne ani na průměrný plat, podobně jako nyní.
    Neználek
Aktuální komentáře
04.05.2025
14:44Co dělat, když se dlouhodobé dluhopisy chovají jako akcie? Postřehy Fidelity
8:31Víkendář: Prudký růst ziskovosti evropských bank jako důsledek protiinflační politiky ECB
03.05.2025
14:37PIMCO: Přichází změna investičního paradigmatu, posun k novému ale bude trvat dlouho
8:21Víkendář: Podle nové studie hrála politika ECB při snižování inflace jen podružnou roli
02.05.2025
17:20Evropa směřuje k rovnováze, USA se budou letos (opět) spoléhat na spotřebitele?
16:48TikTok dostal v EU pokutu 530 milionů eur za nedostatky při ochraně dat
16:19S&P 500 stoupá a přesně po měsíci maže ztráty z cel  
16:16Reuters: ČNB pravděpodobně sníží úrokové sazby, ale zůstává opatrná
15:41Trh práce v zámoří dál podporuje akcie. Útlum zaměstnanosti se nekoná  
14:23Dubnový deficit rozpočtu se prohloubil, příjmová strana se ale lepší
13:53Morgan Stanley: Trh s humanoidními roboty dosáhne na 5 bilionů dolarů
13:50Výsledky ropných gigantů Chevronu a Exxonu: Zisky klesají, ale strategie zůstává
13:45LVMH propustí přes tisíc zaměstnanců. Důvodem jsou problémy na klíčových trzích
13:23Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí prodej o 8,2 procenta na 238.600 aut
13:06Perly týdne: Americké akcie za zenitem, Čína pod tlakem
12:44Prodej vozů Tesla ve Švédsku v dubnu klesl o 81 procent, propadá se i jinde
12:20Inflace v eurozóně si v dubnu udržela tempo růstu, tlačily ji nahoru zejména služby
12:16WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s: Výroční zpráva za rok 2024
12:06Březnová nezaměstnanost v EU stagnovala na 5,8 %. Nejnižší byla v Česku
11:08Patria zvyšuje cílovou cenu Erste Bank, potvrzuje odolný výkon a nákladovou disciplínu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data