Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Studie: Umělá inteligence zvýší HDP světa do 2030 o dnešní Čínu a Indii

Studie: Umělá inteligence zvýší HDP světa do 2030 o dnešní Čínu a Indii

07.09.2017 13:28
Autor: Redakce, Patria.cz

Díky umělé inteligenci se do roku 2030 zvýší světový hrubý domácí produkt o 14 procent, tedy o 15,7 bilionu dolarů, v přepočtu přes 400 bilionů českých korun. To je více, než nynější HDP Číny a Indie dohromady. V dnešní rychle se měnící ekonomice tak umělá inteligence představuje největší obchodní příležitost, vyplývá ze studie společnosti PwC.

Studie předpokládá, že za necelou polovinou veškerých výnosů z umělé inteligence v období 2016 až 2030 bude stát vylepšení produktivity práce. O zbývající se postará zvýšená poptávka spotřebitelů po dokonalejších produktech umělé inteligence.

Největší objem nárůstu zaznamená Čína (26% nárůst HDP) a Severní Amerika (14,5 procenta), což dohromady činí 70 procent vlivu na světovou ekonomiku. I Evropa a vyspělé oblasti Asie zaznamenají významné výnosy z umělé inteligence (nárůst HDP do roku 2030 o devět až 12 procent).

Z počátku zaznamená vyšší výnosy Severní Amerika, tvrdí studie, a to hlavně díky své připravenosti na její příchod a velkému množství pracovních pozic, které by mohly být nahrazeny výkonnějšími technologiemi. Čína ale začne výnosy USA převyšovat během deseti let, tedy až získá nezbytné technologie i expertizu pro její zavedení.

Rozvojové země zaznamenají skromnější nárůst, méně než šest procent HDP, především kvůli mnohem nižším předpokladům k zavedení technologií tohoto odvětví.

"Umělá inteligence v sobě skýtá velký potenciál, ne-li větší než ten, který přinesla automatizace," uvedl světový lídr pro oblast umělé inteligence v PwC Anand Rao. "K využití plného potenciálu, který umělá inteligence nabízí, je zapotřebí změnit i způsob řízení firem a obecně přijmout koncept, že složitá rozhodování může místo lidí vykonávat umělá inteligence. Tomuto modelu je nutné nejen přizpůsobit interní procesy a organizaci, ale také akceptovat nové typy rizik, která jsou s umělou inteligencí spojena, a naučit se s nimi pracovat," doplnil partner v oddělení poradenství PwC ČR Petr Ložek.

Obecně nejvyšší výnosy v souvislosti využití umělé inteligence zaznamenají odvětví maloobchodu, finančnictví a zdravotní péče, kde zavedení umělé inteligence zvýší produktivitu, hodnotu produktů a spotřebu. Začít lze i menšími kroky, jako je například oblast komunikace a chatboty.

Až 95 procent provozu v centrech zákaznické podpory by do pěti až deseti let mohli nahradit chatovací roboti nebo automatizovaní hlasoví asistenti. V současnosti masivnímu nasazení brání malá ochota firem riskovat snížení kvality zákaznické péče i obava, jak klienti tzv. chatboty přijmou, tvrdí například jiná studie z dílny asociace ABSL. Ta na českém trhu sdružuje poskytovatele sdílených podnikových služeb.

Chatboty již v Česku fungují například v pojišťovně Axa nebo internetovém obchodu Mall.cz. Nedávno podobný systém nasadila společnost Datasys v internetovém hypermarketu Rohlík.cz. Právě Datasys je v tuzemsku jedním z největších poskytovatelů chatbotů. Mezi hlasové roboty patří například Apple Siri nebo Microsoft Cortana.

"Dobrý vztah se zákazníky je pro mnohé firmy klíčová konkurenční výhoda, do které investovaly mnoho prostředků. Nejsou tedy ochotné tyto vztahy riskovat, dokud si nejsou jisty, že tento nový způsob komunikace akceptují i zákazníci. A to podle mého názoru v mnoha případech potrvá déle než vývoj samotných technologií," uvedl předseda asociace Ota Kulhánek.

Zákazníci mají nyní komunikaci s automatizovanými systémy podpory spojenu především s automatickou předvolbou pomocí tlačítek. Tato technologie není příliš oblíbená, i když pro poskytovatele znamená úsporu nákladů. Zákazníci se obvykle snaží docílit přepojení na živého asistenta. Modernější verzí jsou chatboty, kteří jsou skutečně interaktivní a lidskému jazyku rozumějí.
Chatboty podle ABSL v kontaktních centrech převezmou především tu část komunikace se zákazníky, která je méně citlivá a kde člověk nepřinášel žádnou zvláštní přidanou hodnotu, pouze vyřizoval stále ty samé dotazy a poskytoval víceméně standardizované odpovědi. Do kategorie těchto rutinních činností patří například poskytování základních informací, vyhledávání, vyřizování rezervací a objednávek, problémy v případě zapomenutí hesla a podobně.

Analytická firma Gartner již dříve uvedla, že už v roce 2020 se 85 procent interakcí mezi zákazníkem a firmou uskuteční bez toho, že by na straně firmy do komunikace vstupovali živí lidé.

 
 

Čtěte více:

Akciové investice do umělé inteligence a bojující padlá hvězda
08.06.2017 18:54
Umělá inteligence (AI) může být jen nafouknutou bublinou, nebo může úp...
Pokud chceme být bohatí, musíme stále něco vyrábět. Internetová ekonomika stačit nebude
21.07.2017 6:47
Řada mladých ekonomů má tendenci ignorovat staré ekonomické myšlenky a...
Amazon (-2,7 %) připomněl, že být králem internetového prodeje není zadarmo
28.07.2017 11:19
Odlákat zákazníky z kamenných obchodů něco stojí a Amazon to právě při...
Umělá inteligence promění do roku 2030 celou globální ekonomiku
18.08.2017 18:28
Obecně se předpokládá, že umělá inteligence (AI) bude v následujících ...

Váš názor
  • A kdo z toho bude profitovat?
    07.09.2017 14:31

    Miliardáři budou mít o pár miliard více no a 2/3 lidí nedosáhne ani na průměrný plat, podobně jako nyní.
    Neználek
Aktuální komentáře
06.11.2025
17:29Od roku 1950 po současnost: „pravidla“ podle kterých trhy (ne)fungují
17:10ČNB ponechává sazby beze změny, pro nejbližší měsíce potvrzuje stabilitu
15:43Meta je nejlevnější akcií z Magnificent Seven. Příležitost, nebo varovný signál?  
14:30ČNB ponechala sazby beze změny
13:56Bank of England drží sazby na 4 procentech Těsné hlasování naznačuje možný brzký cut
13:16Dominik Rusinko je novým hlavním ekonomem Patria Finance
12:59Boom emisí dluhopisů: AI, akvizice a vládní deficity ženou trh na maxima  
11:38Challenger: Americké firmy propouštějí nejvíce za 20 let. Nasazují AI a snaží se šetřit
10:38Jan Bureš: Průmysl v září nad očekáváním, vyhlídky však zůstávají nejisté
10:32Huang řekl, že Čína vyhraje závod o umělou inteligenci, později své vyjádření zmírnil
10:31Růstu akcií dopoledne dochází dech. Euro a zlato se zvedají  
9:54USA sníží kvůli dlouho trvajícímu shutdownu kapacitu letů o 10 procent
9:00Rozbřesk: Vyšší inflace koruně nepomohla, s ČNB to bude obdobně
8:50ČNB rozhodne o sazbách, Qualcomm překvapil výhledem a v centru dění opět shutdown i Trumpova cla  
6:08Rally čipových firem se láme. Přehnané valuace vyvolaly výprodej
05.11.2025
22:04Americké akciové indexy posilují  
17:13Velmi nízká budoucí návratnost amerických akcií?
16:01Bitcoin poslali dolů jeho dlouhodobí držitelé
13:59McDonald's mírně zvýšil čtvrtletní zisk i tržby
12:58PODCAST Analytický radar: Moneta předběhla trh, Erste sází na Polsko, Komerční banka drží stabilitu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00DE - Průmyslová výroba, y/y
9:00CZ - Obchodní bilance - nár. pojetí, mld. Kč
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Maloobchodní tržby, y/y
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.