Americká společnost a japonská firma Panasonic pozastavily plány na rozšíření výroby v jejich největším závodě na výrobu baterií pro elektrické vozy nazývaném Gigafactory 1. Oba partneři plánovali v příštím roce zvýšit kapacitu o 50 procent, finanční problémy je však přiměly plány změnit. Napsal to dnes japonský list Nikkei bez uvedení zdroje svých informací.
Zpráva přichází v době, kdy mezi investory rostou obavy ze slabší poptávky po vozech Tesly. Ta patří mezi největší výrobce elektrických aut a Panasonic je jedním z největších světových výrobců baterií pro elektrická auta.
Panasonic v reakci na zprávu agentuře Reuters pouze řekl, že studuje další investice do výroby baterií ve společném podniku s Teslou. se ke zprávě nevyjádřila. její akcie v dnešním premarketu klesaly až o více než 4 %.
Gigafactory vyrábí baterie pro malý sedan Model 3 od ledna 2017 a obě firmy do závodu investovaly 4,5 miliardy USD (102,2 miliardy Kč). Firmy chtěly do roku 2020 zvýšit kapacitu produkce na zhruba 54 gigawatthodin ročně ze současných 35 GWh.
Dodávky vozů v prvním čtvrtletí klesly proti předchozím třem měsícům o 30 procent, hlavně kvůli pomalejšímu růstu v Číně, nižším daňovým úlevám a problémům s logistikou. Pokles vyvolal obavy o budoucí vývoj poptávky po modelech Tesly, přestože spoluzakladatel společnosti Elon Musk potvrdil výhled prodeje na letošní rok.
Panasonic vykázal z výroby baterií pro elektrické vozy Tesly za loňský fiskální rok provozní ztrátu přes 20 miliard JPY (4,1 miliardy Kč). Ztráta se prohloubila ve srovnání s předchozím rokem kvůli zpoždění začátku výroby Modelu 3. Baterie tvoří zhruba polovinu nákladů na výrobu tohoto vozu, jehož cena začíná na 35.000 USD (795.000 Kč).