FTAlphaville připomíná, že když šéf Tesly Elon Musk po zveřejnění výsledků za druhé čtvrtletí roku 2018 odbyl některé dotazy analytiků s tím, že jsou nudné a otravné, akcie Tesly spadla o 6 %. Tato událost vzbudila velkou pozornost, ale FTAlphaville dodává, že zastínila další zajímavou věc. Musk tehdy hovořil i se známým retailovým investorem jménem Galileo Russell, který je nadšeným fanouškem Tesly a jejích akcií. Ten ale nyní začíná vyjadřovat vážné obavy.
Russell před několika dny zveřejnil na youtube video, ve kterém chválí Model Y, ale zároveň vyjadřuje obavy z „poptávkového útesu“. Ten by mohl způsobovat to, že poptávka po vozech Tesly klesá více, než společnost čeká. Russell v této souvislosti hovoří o „garážové teorii“. Podle ní se nedá předpokládat, že poptávka po elektromobilech poroste dál lineárně tak, jak se obecně čeká. Příčinou je, že klesá počet lidí, kteří mohou parkovat své auto v garáži a tak je nabíjet. Parkují totiž na silnici a museli by tedy z domu táhnout šňůru až k vozu.
„Infrastruktura je pro rozvoj elektromobility velkým problémem. Spojené státy jsou určitým způsobem výjimečné, protože hodně domů na předměstích má svou vlastní garáž a tam lze instalovat nabíječku. To ale neplatí o domech a bytech blíže centru měst a řadě jiných zemí. Tam by dobíjení bylo mnohem problematičtější,“ tvrdí Russell.
Russell také poukazuje na rostoucí zásoby společnosti, které dolehnou na její schopnost generovat hotovost. A v neposlední řadě poukazuje na stejný problém, jakým se zabýval například analytik Adam Jonas. Hovoří o „tvrdohlavém odmítnutí navýšení kapitálu v době, kdy firma nemá rezervy hotovosti“. Tím vznikají provozní problémy, které jsou „extrémně frustrující“. FTAlphaville dodává, že tato neochota navýšit zásobu hotovosti je záhadou i pro něj. Pokud by rezervy měla, nemusela by například uspěchat uvedení Modelu 3 na trh a mohla by udržet kvalitu na potřebné úrovni.
Russell ale nakonec přes všechnu uvedenou kritiku uvedl, že nakoupil další akcie Tesly. Podle jeho vlastních slov mu totiž došlo, že „základní příběh o efektivitě této firmy a její nepřekonatelné technologii je stále relevantní“. Medvědi podle něj například tvrdili, že nikdy nebude prodávat Model 3 za 35 000 dolarů, ale realita ukázala, že se mýlí.
Zdroj: FTAlphaville