Akcie firmy , která vyrábí elektrická auta, jsou na rekordu. Cena akcií společnosti Hertz Global Holding je vysoko nad úrovní, kde byla, než firma zkrachovala. Žádné akcie v automobilovém sektoru ale nejsou lepším ukazatelem vitality na akciových trzích než akcie firmy Nikola. Tento ctižádostivý výrobce nákladních aut s elektrickým a vodíkovým pohonem debutoval na trhu Nasdaq minulý týden díky fúzi se společností bez podnikatelského plánu VectoIQ Acquisition, zato ale s akciemi na burze. Letos čeká nulové výnosy a první miliardu dolarů ročně plánuje až v roce 2023. Akcie za těch pár dnů přesto posílily o více než 100 procent. Píše o tom agentura Bloomberg.
Pro srovnání - automobilka Motor letos očekává výnosy kolem 115 miliard USD (2,7 bilionu Kč). A aby toho nebylo málo, firma Nikola má díky vysokému růstu ceny akcií už teď vyšší tržní kapitalizaci než automobilka Motor, která vznikla před téměř 117 lety.
Tržní hodnotu automobilky , která ještě nevykázala roční zisk, skeptici dlouho zpochybňují. Pondělním zvýšením tržní kapitalizace firmy Nikola na 26 miliard USD ale investoři vzali hodnotu výrobce aut s nulovými emisemi pojmenovaného rovněž po srbsko-americkém vynálezci Nikolovi Teslovi o několik řádů výše.

"Cílem číslo jedna je pro společnost Nikola stabilní růst v čase," řekl výkonný předseda firmy Trevor Milton. Podle něj za růstem ceny akcií může být několik faktorů - jako příklad citoval i tweet, že firma zahájí příjem rezervací na svůj pickup Badger.
Osmatřicetiletý Milton založil společnost Nikola před pěti lety. Celková ztráta firmy od té doby do konce loňského roku činila 188,5 milionu USD. V příštím roce plánuje začít dodávat elektrický tahač Tre. Následovat mají v roce 2023 dva další modely s vodíkovým pohonem.
Zmíněný model Badger ale nakonec nemusí firma ani začít vyrábět. V žádosti o vstup na trh firma uvedla, že se zaměřuje na výrobu těžkých nákladních vozů třídy 8 a že výrobu modelu Badger neočekává dřív, než najde zavedeného výrobce, se kterým bude spolupracovat. Mluvčí firmy uvedl, že Nikola oznámí partnera v blízké budoucnosti, další podrobnosti však neposkytl.
S akciemi firmy Nikola se začalo obchodovat na burze díky takzvané reverzní fúzi s firmou VectoIQ Acquisition, s jejímiž akciemi se na burze obchoduje. Soukromé společnosti využívají taková převzetí k tomu, aby jim to pomohlo obejít zdlouhavý a složitý proces vstupu na burzu. Šéfem VectoIQ je Steve Girsky, bývalý místopředseda automobilky , který jí pomáhal vyvézt z bankrotu.
Na konci loňského roku měla Nikola v hotovosti 86 milionů USD. Před vstupem na burzu získala soukromý kapitál více než 500 milionů USD, mimo jiné od CNH Industrial, výrobce náklaďáků propojeného s italskou miliardářskou rodinou Agnelliových. CNH rovněž loni investovala do Nikoly 100 milionů USD.

Nikola plánuje postavit závod ve Phoenixu a začít s výrobou nákladních aut v roce 2021. Očekává, že plné kapacity výroby 30.000 aut na vodíkový pohon ročně dosáhne do roku 2027, o rok později už by firma chtěla vyrábět 15.000 elektrických vozů.
Ačkoliv Nikola tvrdí, že má rezervace na 14.000 nákladních aut s vodíkovým pohonem, z jejichž prodeje by měla získat deset miliard USD, jsou tyto transakce daleko od dokončení. V dubnu firma potenciálním investorům řekla, že jedná s partnery o přeměně předběžných objednávek na závazné smlouvy se zálohou.
Zdroj: ČTK, Bloomberg, nikolamotor.com/