Německý startup Lilium, který vyrábí plně elektrické letouny schopné vzlétat vertikálně, se stal v dolarech miliardovým „jednorožcem“. Nově získal 35 milionů dolarů od Baillie Gifford & Co., největšího investora do Tesly.
Zainvestované peníze tak do dnešního dne čítají více než 375 milionů dolarů, uvedla společnost v prohlášení. Baillie Gifford drží méně než 5% podíl. Mezi stávající investory do Lilia patří také Atomico, Tencent Holdings a Freigeist.
"Prostředky z tohoto kola nám poskytnou jistotu, že překonáme náročné ekonomické prostředí, které vidíme kolem nás, a jsme vděční za to, že se můžeme plně soustředit na své poslání,“ řekl finanční ředitel Lilia Christopher Delbrueck. Stejně jako pro ostatní výrobce představuje pandemie výzvu i pro Lilium, které se chystá navýšit výrobní kapacitu svých letadel.
"V továrnách se věci výrazně zpomalily. Ale Německo odvedlo při zvládání problémů skvělou práci,“ řekl Remo Gerber, obchodní ředitel Lilia. Lilium se „rychle přizpůsobilo práci na dálku“. Do firmy se vrací „klíčoví pracovníci“ a zároveň se provádí všechna nezbytná bezpečnostní opatření. „Nechci předstírat, že jedeme v plném rozsahu výrobních operací,“ přiznal Gerber.
Sci-fi? Ne, realita!
Lilium je jednou z několika společností, jejichž cílem je v nadcházejících letech učinit ze sci-fi létajících aut realitu. Od počátku bylo posláním společnosti vytvořit dopravní systém, který je přístupný všem, a ne jen vyrábět hračky pro bohaté. Její konkurenti od Uberu až po německou firmu Volocopter mají vlastní technologii a snaží se ji rozvíjet.
"Na pozadí nyní 400 inženýrů pracuje ve dne v noci na návrhu každé jednotlivé součásti tohoto letadla," uvedl Gerber v rozhovoru pro CNBC. "Musíte myslet na všechno - od toho, jak létáte až k tělu, oknům a dveřím. Vše je navržené úplně od základů.“
Loni tato firma rozvířila vody prvním letem svého pětimístného elektrického letadla Lilium Jet. Vzlétá a přistává svisle, podobně jako vrtulník, ale je poháněno 36 elektrickými tryskovými motory umístěnými ve dvou párech křídel. Nyní Lilium plánuje vyvinout hotový produkt, který by mohl vzít s sebou do nebe pasažéry.
Díky svislému vzletu a přistání letounů jsou pro menší potřebný prostor ideální pro rušná města. Lilium tvrdí, že letoun může po jednorázovém nabití cestovat 300 kilometrů za hodinu, čímž se zkrátí čas potřebný k přesunu z jednoho města do druhého autem nebo vlakem.
Lilium chce účtovat zákazníkům za šestiminutovou cestu z Manhattanu na letiště JFK přibližně 70 USD. Plánuje k tomu vydat aplikaci, která by uživatelům umožnila zavolat si letadlo, jako kdyby si objednávali Uber. Komerční lety se mají uskutečňovat už od roku 2025.
Lilium podle Gerbera vede „pozitivní diskuse“ s regulačními orgány o infrastruktuře potřebné ke komerčnímu spuštění leteckých taxislužeb. Zvažuje mimo jiné využití stávajících heliportů a rozvoj nové infrastruktury, ideálně na nádražích.
Spoluzakladateli firmy byli v roce 2015 čtyři inženýři Daniel Wiegand, Sebastian Born, Matthias Meiner a Patrick Nathen. Nyní Lilium se sídlem v Mnichově zaměstnává více než 450 lidí a bude i nadále růst, řekl Wiegand, který je zároveň generálním ředitelem firmy.
Zdroj: Bloomberg, CNBC; Foto: Lilium