Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Levná ropa = brzda elektromobilům?

Levná ropa = brzda elektromobilům?

22.09.2020 17:16, aktualizováno: 23.9. 10:13

Aktualizováno

Podle nejedné projekce by se globální ekonomická aktivita měla postupně přibližovat trendu, ale dosáhnout na něj ještě nějaký čas nedokáže. Podle BofA se bude podobně chovat i poptávka po ropě. Nepřekvapí tak, že někdo hovoří o dlouhodobějším útlumu cen ropy. A to vše nás může vést k otázkám o dopadu nízkých cen ropy na elektromobilitu.

Danske Bank v následujícím grafu ukazuje dosavadní a projektovaný vývoj v globální ekonomice. Můžeme jej zařadit do skupiny scénářů „Nike“, kdy po propadu nastává rychlé oživení, které ale postupně slábne s tím, jak naráží na omezení dané pandemií, sociální distancováním a podobně. Podle DB (a asi řady dalších) se tak ekonomická aktivita ve srovnání s druhým čtvrtletím letošního roku výrazně zlepší, ale i v roce příštím zůstane pod trendem.

graf Deutsche Bank
Zdroj: DB

Danske hovoří i o alternativních scénářích, ale dnes bych chtěl poukázat na to, jak se tento základní makroekonomický nápadně podobá následujícímu ropnému scénáři od Bank of America. Ta ukazuje vývoj hlavních složek poptávky po ropě. A také projekce s tím, že vše nám opět připomíná značku „Nike“. Podle BofA byl propad tažen zejména dopravou pozemní, která by ale měla touto dobou již meziročně táhnout poptávku nahoru. Opak ale platí o letecké dopravě (a také oceánské). Celkově by tak ještě na konci letošního roku měla poptávka meziročně klesat:
graf BofA
Zdroj: Twitter

Podobné grafy nenaznačují, že by poptávková strana trhu s ropou měla hnát ceny této komodity výrazně výš. Odhadovat další vývoj těchto cen je ale celkově podobné věštění, jako odhady dalšího vývoje na akciovém trhu. Nicméně třeba americká EIA nově očekává, že příští rok se ceny poněkud zvednou, ale stále se ani zdaleka nedostanou na úrovně z roku 2019, o roku 2018 nemluvě (podobně by to mělo být s cenami u čerpacích stanic v USA). U Brentu konkrétně EIA hovoří o 42 dolarech za barel v roce letošním a 49 dolarech v roce 2021 vs. 64 a 71 dolarů v roce minulém a předminulém.

Nízké ceny ropy = brzda elektromobilitě?

Asi nejen mě při pohledu na vývoj ropného trhu, cen této komodity a cen paliv napadá, zda nemohou mít nějaký znatelnější dopad na zvedající se vlnu elektromobility. Na jednu stranu můžeme tvrdit, že ne. Posun k EV je totiž do značné míry dán společenskou poptávkou po čistší dopravě, která se projevuje přímo i nepřímo (různými vládními programy a politikou). A to zejména v Evropě a Číně. Na stranu druhou tu je ale třeba výzkum od organizace GlobalData, která na jaře tvrdila, že nízké ceny fosilních paliv posun k EV zabrzdit mohou.

Já bych v této souvislosti chtěl zmínit výpočty prezentované před rokem na stránkách Cleantechnica. Dají totiž obecné diskusi „levná ropa a elektromobilita“ konkrétnější rozměr (a pokud nesouhlasíme s předpoklady, můžeme si je sami upravit). Výpočty porovnávaly německé náklady pětiletého vlastnictví a provozu Golfa se spalovacím motorem a Golfa elektrického. U druhého jim vyšlo asi 22 tisíc eur, u prvního asi 27 tisíc eur. Tento výpočet mimo jiné předpokládá, že EV Golfa po pěti letech prodáte za cca 12 tisíc eur, spalovacího za 8 tisíc eur, pořizovací cena EV se přitom pohybuje kolem 28 tisíc eur, u druhého asi o 5 tisíc eur méně. Do údržby podle předpokladů dáte celkem EV 800 eur, u normálního Golfu o 1 tisíc eur více. A ohledně paliva:

EV ročně spotřebuje necelé 2 tisíce kWh (cca 15 kWh na 100 km). Cena za kWh pro EV je 0,3 euro, takže celkové palivové náklady by vycházely na necelých 600 euro na rok (vychází 0,05 eura na km, asi 1,25 na km). Benzínový Golf se spotřebou 6,5 litru si ročně řekne o necelých 1 300 eur za palivo (tedy 0,1 eura na kilometr, 2,7 na kilometr). Kalkulace byla přitom provedena minulý rok, když litr benzínu stál v Německu asi 1,5 eura, nyní se pohybuje kolem 1,2 eura. Takže ony náklady by nyní klesly na cca 1 tisíc eur (z 2,7 na kilometr na 2,1 na km). Kdyby to trvalo všech pět let, šlo by o úsporu ve výši 1,5 tisíc eur a tu můžeme srovnat s oněmi celkovými náklady EV, či benzínového auta (22, 27 tisíc eur). Posuďte sami, o jak velké překážce elektromobilitě tu hovoříme.

 

Čtěte více:

Když auta lámala ruce a elektromobily vládly silnicím...
13.08.2020 17:11
Na Investor Amnesia se můžeme dočíst, že první elektromobil (EV) vznik...
Tak v čem budeme jezdit?
20.08.2020 16:23
Jedna prostá otázka: Je lepší mít vlastní auto, nebo se nechat vozit n...
Víkendář: Polská Tesla je hodně ambiciózní projekt
22.08.2020 8:40
Polským státem vlastněná společnost Electromobility Poland před několi...
Yardeniho vize dalšího boomu
08.09.2020 16:05
Známý investor a ekonom Ed Yardeni se před několika týdny na svém blog...
GM získá podíl za 2 mld. USD v Nikole (+30 %), bude jí pomáhat s Badgerem
08.09.2020 14:51
Společnosti Nikola a General Motors dnes oznámily strategické partners...
Daimler chystá elektroofenzivu a má velmi prostou valuaci
09.09.2020 17:44
Šéf Daimleru Ola Kallenius hovořil před několika dny na Bloomberg Fina...

Váš názor
  • dotaz
    23.09.2020 14:21

    na baterkáře, včera jsem měnil baterku u veteránka, jak je to u tesly ? zašpiníte se u toho a unesete ji ? :o)
    Mike
  • skladník
    23.09.2020 13:16

    a já proč přede mnou minulý týden e-Golf zničehonic pod kopcem za cedulí konec vesnice tak zpomalil, že jsem se mu málem podíval do kufru a on potřeboval jet jen 50 aby vůbec dojel :o), nic proti tomu co si kdo koupí, ale elektro má smysl hlavně kolem komína
    Mike
    • Re: skladník
      23.09.2020 14:10

      měl jsem vypůjčené e citigo a měl jsem problém, abych někomu nevletěl do kufru já, protože než tam někdo zařadí a pak rozjede, tak to trvá věčnost :-) Ideální je stát na semaforech na prvním místě, pak ti v těch spalovácích čumí s otevřenou pusou :-) Když jsem měl půjčený etron, tak to prostě nešlo, cítil jsem, jak se mi odkrvuje mozek. A tesla performenc je kapitola sama o sobě, nejen zrychlení, ale zatáčky jako po kolejích ;)
      štíreček
      •  
        23.09.2020 14:14

        z toho už někteří vyrostli :o), se ani nehádám o zrychlení, ale o dojezdu a dobíjení no a když pak rozvodáři tak jak navrhují v noci vypnou nabíjení tak budou elektrooptimisté pěkně v řitce a ohledně nákladů on km ve spalováku nevychází nijak špatně když se odečtou daně, takže pokud vynásobíš náklady ele x 4 tak už to taková legranda také není
        Mike
        •  
          23.09.2020 20:11

          jenže spotřební daň a DPH je rozdíl, takže x 4 počítat nelze :)
          štíreček
    • Re: skladník
      23.09.2020 13:35

      Mám poněkud jiné zkušenosti :)
      Skladník
  • infrastruktura
    23.09.2020 10:56

    Jeden blízký autosalon (jeden vlastník, hodně značek) nedávno zřídil 3 nabíjecí stanice (impulzem až dotace?). Prozíravý a nutný tah, prodeje jistě vzrostou. Před asi pěti lety ve Slovinsku blízko lyžařského areálu začaly fungovat 2 stanice. Rozvoj infrastruktury tímto tempem u nás zatím odpovídá poptávce, a tím nemyslím, že jsme na tom hůř než jiní. S nadsázkou tvrdím, že dnes může plnohodnotně užívat elektromobil snad jen aristokrat. Toho nezaskočí, když do vzdálenějšího cíle dorazí o den později. Druhé a další auto do rodiny je dnes docela běžná věc, ale na rodinnou dovolenou zkusí jet novým elektromobilem zcela jistě letos podle precizního itineráře, další rok podle nabyté zkušenosti možná. Bez ohledu na náklady na 1 km jízdy.
    Mudr.c
  • sice nevím
    23.09.2020 10:13

    kolik stojí elekřina v Německu, ale u nás by to vyšlo mnohem jinak, zvláště při nabíjení nočním proudem a od října čez ohlásil další snížení cen elektřiny. To se u snížení cennropy na benzinkách neprojeví a to známe všichni. O servisních nákladech nemá smysl počítat, tam je to víc než jasné.
    štíreček
    • Re: sice nevím
      23.09.2020 10:24

      Hlavně v česku stojí Golf +- 500k a ID.3 bude stát 2x tolik (aktuálně ji nabízí za 1 014 900,-). Takže už v tuto chvíli je jasné, že to nikdy výhodnější nebude, pokud se do toho nevloží stát a nepokřiví trh dotacemi a vyššími daněmi na spalovací motorizaci.
      sleeper
      • sleeper
        23.09.2020 13:38

        samozřejmě masovost dělá cenu. Mobily taky dřív byly drahé a dnes je už mají i děcka ve škole. U tohi auta se taky musíš dívat na celkovou cenu v čase a ten kdo dnes hodně jezdí to ví, protože ušetřené dvě koruny na km včetně servisu tu cenu brzy srovnají. Životnost auta daleko převýší životnost spalováku, takže zatímco ten svůj golf necháš ekoligicky zlikvidovat, e-golf bude teprve lehce zajetý.
        štíreček
      • sleeper
        23.09.2020 10:40

        přesně
        Velkamedvědice
        • Re: sleeper
          23.09.2020 11:01

          Ekonomicky to nevychází, ale stačí vložit jiné parametry. Zákaz vjezdu aut se spalovacím motorem do měst. Všeobecně všude uváděné, že kdo má elektromobil je in a pokud chtějí vybudovat sdílenou ekonomiku, je elektromobil mnohem výhodnější, okamžitě při nástupu a při výstupu máte odečtenou spotřebu a může se dobíjet na odstavném parkovišti. Ale boj mezi spalovacím motorem a elektromotorem pro automobily se nebude odvíjet v Evropě a to problém.
          Apolonius
          • to vážně nechceš
            23.09.2020 13:11

            sdílení je modní dočasná magoriáda, skutečně někdo chce sdílet s někým v jakékoliv době natož těd s virem umolousaný volant a proprděnou sedačku ? nikdy a infrastruktura s nějakým vysokým počtem elektroaut ani nepočítá a pokud se bude muset na příkaz shora vybudovat tak bude elektřina zdaněná tak, že benzínák bude jezdit za polovinu :o)
            Mike
          • EV na dovolenou - bez problémů
            23.09.2020 11:45

            Tak ekonomicky nejlépe vychází si žádné auto nekupovat a jezdit MHD nebo autobusem či vlakem. Nebo jezdit na kole či motorce. Posun k elektrifikaci dopravy je již nezvratný a to ať se to někomu líbí či nikoliv. O tom, zda se dá jet na dovolenou EV, se zde není třeba bavit. Samozřejmě to jde. 1000 km Vás stojí cca 4 až 5 15 minutových zastávek. Je na každém, kolik zastávek mu na 1000 km přijde málo nebo hodně. :)
            Skladník
            • Re: EV na dovolenou - bez problémů
              23.09.2020 13:07

              Posun k elektro je samozřejmě nezvratný. A souhlasím i s tím, že dnes lze bez problémů zastavit i 4x a nikde nečekat v řadě. Protože prodeje jsou jaké jsou. Auto od svého vzniku plní roli komfortního prostředku pro dosažení stanovených individuálních cílů ve stanoveném čase. Elektromobil zatím ne nebo ne srovnatelně plnohodnotně. Flotily aut jsou ideálním způsobem jak zvednout prodejní čísla a všeobecné nadšení. Jde o mix provozních nákladů, flexibility a životnosti. Třeba městská policie, taxislužba, rozvoz jídla apod. tam kde jsou kratší vzdálenosti dojezdu úměrné současné kapacitě akumulátoru. Vizím se meze nekladou. Bez patřičné infrastruktury je elektromobilita po 4 a více kolech reálně zatím utopií, a proto se tlačí přes občana, který o provozních nákladech většinou neúčtuje a především kde se nároky na infrastrukturu rozmělňují v prostoru asi tak jako planety ve Sluneční soustavě. Posun je nezvratný, jen aby k tomu došlo dříve než později, bez dotací se tyto investice do budoucnosti nemohou obejít. Možná kdyby projekt desertec nemusel skončit, byla by Evropa o pár let rozvoje napřed :-)
              Mudr.c
              •  
                23.09.2020 13:32

                Tak větrná energie je myslím na severozápadě Evropy ( v Německu ) využívána dostatečně. Také této nadvýroby často využívám pro nákup levnější elektřiny při větrných dnech v přímořských oblastech ( ceny OZE-ČR + marže dodavatele ). U sluneční enegie je to spíše než solární parky v Africe, kde je nižší účinnost solárních panelů z důvodu teploty a ztráty v dálkovém vedení, posun k decentralizovaným malých fotovoltaikách na RD, továrnách a bytových komplexech. Spotřeba pak probíhá v místě výroby a ztráty ve vedení jsou minimální a jen u částečných přetoků do distribuční sítě.
                Skladník
            • Re: EV na dovolenou - bez problémů
              23.09.2020 12:39

              Nezvratný???? Jako kvůli poltické potávce myslíš??? Třeba nebudou vždycky vládnou šmejdi
              Velkamedvědice
            • Re: EV na dovolenou - bez problémů
              23.09.2020 12:29

              Posun k EV neni nezvratný. Respektive ne k bateriové variantě EV. K těm 4x 15 minut na 1000 km ... no to jedině za předpokladu, že tím EV jezdíte sám, případně pár dalších jedinců. Když teď v létě v Norsku vyrazili tisíce lidí na dovolené, tak se stály dlouhé fronty na nabíjecí stanice. A to je potrřeba dodat, že tam teď mají cca 60 000 elektro-aut. A nezdá se, že by v budoucnu došlo k tomu, že se předimenzuje nabíjecí síť, aby se využila pár měsíců v roce. Případně ty fotky ze severských měst, kde lidi z bytovek natahují prodlužky, aby si mohli přes noc nabít auto ... Zatím to celé vypadá jako nesmysl a slepá ulička.
              sleeper
              •  
                23.09.2020 13:54

                tak mrkni na kanál elektrodad, ten tam má zajímavé videa a rozhovory i s čechem žijícím v Norsku. To co ty popisuješ, je blbost a nikde se to neděje. Dovolená nebo dálkové trasy uplně v pohodě a ve srovnání se spalovákem zdarma. Mrkni na videl Brno - Frankfurt nebo teslou do Benátek. Bjorn tam má taky celou řadu videí.
                štíreček
              •  
                23.09.2020 12:57

                Nebudu se tu s Váma přít. Já stím vozem jezdím :)
                Skladník
                •  
                  23.09.2020 19:34

                  jesterka ve skladu je neco trochu jinyho :p
                  Ai-kun
              •  
                23.09.2020 12:40

                Ano. Přesně v Norsku to dotují politici
                Velkamedvědice
  • srovnání
    23.09.2020 9:15

    vážně by si dnes někdo koupil kufříkový mobilní telefon co váží 5 kg místo nového lehkého a komfortnějšího ? dokud nebude elektroklump alespon v něčem pro uživatele lepší nebo výrazně levnější tak to nikdo kupovat nebude :o)
    Mike
  • Jasně že jo!
    23.09.2020 9:03

    Nikdo si to nedovede vypočítat jestli se to vyplatí. Miliardy lidi na planetě a drtivá většina nechce ušetřit. Všechny tyhle potvrzující studie vyjdou vždy jako potvrzení ideologického záměru protože si tam dosazují hodnoty aby to vyšlo.
    HenryFord
  •  
    23.09.2020 7:43

    Dát do údržby benzinového Golfu 1800 eur ročně je naprostý nesmysl. Ostatně ani v článku z Cleantechnica nic takového není (je tam 1800 za celých 5 let). A hlavně celý článek z Cleantechnica je postavený na vodě. Aneb, udělamé analýzu do které započítáme státní dotace na pořízení, vymyslíme si ceny v době prodeje, .... a vyjde nám to co potřebujeme ;)
    sleeper
    •  
      23.09.2020 10:21

      Řeč je včetně spotřeby ne?
      Velkamedvědice
    •  
      23.09.2020 10:06

      děkuju, s těmi 1,8k eury máte pravdu, upsal jsem se. poprosím kolegy, aby to opravili. Co se týče stavby na vodě: V určitém smyslu samozřejmě ano, podobně jako u každého výpočtu, který stojí na předpokladech. Právě proto jsem ale psal všechny hlavní čísla a není nic jednoduššího, než vzít třeba ceny před dotací, či snížit ceny prodejní podle vlastního uvážení a porovnat výsledek s úsporami paliva (o které tu šlo). Hezký den, JS
      jirka002
      • Jiří
        23.09.2020 10:22

        Děkuji za článek pane. Ekomaniaci to připouští neradi.
        Velkamedvědice
        • Re: Jiří
          23.09.2020 11:33

          Tak já jsem si koupil elektrické auto a jsem spokojený. Ať si každý udělá radost podle svého. Vše přepočítávat jen na peníze mi ale přijde poněkud hloupé :) Nicméně jsem přesvědčen, že lektřinu již nic nezastaví, je to jen otázka času!!!
          Skladník
Aktuální komentáře
23.10.2020
22:11Wall Street zakončila týden nerozhodně, Intel po výsledcích -11 %  
18:33Naučte se vydělávat na finančních trzích: Juniorská škola tradingu od FXstreet.cz
18:19Přichází boomdeflace?
17:42Zahájí Pilulka v pondělí na STARTu divokým úvodem? Podrobnosti o obchodování
17:04Akcie v USA zaostávají za Evropou, eurodolar přestal růst  
16:57Hinnosaar: Stěhování a spotřeba alkoholu
15:29Michl: ČNB může setrvat ve vyčkávacím módu
14:44Komentář: Výsledky a výhled Intelu vrací investory do reality  
14:20Vydavateli kreditních karet American Express prudce klesl zisk
13:05Perly týdne: Býk na komoditách, čínský impuls pro Německo a my dál trháme hypotéční rekordy
11:31Babiš předal Zemanovi návrh na odvolání ministra Prymuly. Dodal také jméno nástupce
11:06EY: Aktivita na trhu s primárními úpisy akcií výrazně stoupla
11:04Daimler publikuje kompletní kvartální čísla (komentář analytika)  
10:31Debata s volbami nezamíchá, německý průmysl překvapil. Euro a akcie ráno stoupají  
10:02Společnost RSRE INVEST a.s. - Oznámení VI. výplata kuponu RSREINV 1 5,0/22
9:54Daimler zvýšil čtvrtletní zisk o 19 procent na 2,1 miliardy eur
9:45Minoritní akcionáři PFNonwovens mají dostat v rámci vytěsnění 719,50 Kč za akcii, souhlasí ČNB
9:16Rozbřesk: Pandemie tlačí na zvyšování dluhu ČR, jak moc 2. vlna spláchne evropské PMI a euro?
8:53Trhy vstoupí do konce týdne nejasně. ČEZ prodal rumunská aktiva MIRA  
8:32Biden v předvolební debatě obvinil Trumpa z nezvládnutí pandemie

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data