Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Polská Tesla je hodně ambiciózní projekt

Víkendář: Polská Tesla je hodně ambiciózní projekt

22.08.2020 8:40
Autor: Redakce, Patria.cz

Polským státem vlastněná společnost Electromobility Poland před několika týdny představila vůz Izera, který by měl být prvním elektromobilem vyráběným v této zemi. Jak ale píše Politico, cesta na trh s elektromobily bude ještě dlouhá a z tohoto trhu se mezitím stává prostor s intenzivní konkurencí.

Politico tvrdí, že polská vláda vedená stranou Zákon a právo má ráda velkolepé plány v oblasti technologií a infrastruktury. Patří sem třeba úvahy o vybudování obrovských letišť či trajektových přístavů. Takové plány „byly představenou s velkou slávou, ale rychle narazily na finanční, logistické a další překážky“, píše Politico s tím, že u zmíněného elektromobilu (viz následující video), to není jiné.



Polský premiér Mateusz Morawiecki v roce 2016 tvrdil, že do roku 2025 bude v Polsku jezdit milion elektromobilů. A nechtěl, aby tyto vozy vyrobily zahraniční společnosti. Namísto toho se ptal, zda je Polsko schopno svézt se na „této čtvrté vlně ekonomické revoluce, která se nachází před námi“. Politico ale poukazuje například na to, že v Polsku je nyní jen asi 1 200 dobíjecích stanic, zatímco v Německu 27 000.

Podle Politica nyní v Polsku jezdí více než 6 800 elektromobilů a premiérovy plány mají zatím do naplnění daleko. Představil ale vůz Izera, který se jmenuje „podle řeky tekoucí blízko hranic s Českou republikou“. Tedy podle Jizery. Electromobility Poland by měla začít s výrobou v roce 2023 a první rok by měla prodat 60 000 vozů s tím, že cílem je 100 000 prodaných aut ročně. Podle odborníků tázaných Politicem jde ale o nerealistické plány například proto, že velkým automobilkám trvá obvykle pět až sedm let, než uvedou na trh nový model.

Polská společnost zatím nemá ani postavenou továrnu a podle Politica jsou nereálné rovněž odhady toho, kolik peněz bude na rozvoj a výrobu potřeba. Morgan Stanley například odhaduje, že Tesla bude na výrobu 10 milionů elektromobilů ročně potřebovat investice ve výši 66 miliard dolarů a odhady týkající se výroby v Polsku „jsou z jiného vesmíru“. Problémem je i neexistující síť prodejců a Politico zde poukazuje například na Škodu, která v zemi loni prodala 68 000 aut a potřebovala na to 80 oficiálních prodejců a 110 servisů.

Polského projektu si všímá i portál Electrive.com, který tvrdí, že Izera by měla na trh dorazit ve dvou variantách, a to s baterií o kapacitě 40 a 60 kWh. Dojezd by měl činit 400 kilometrů a dobití na rychlonabíjecích stanicích by mělo proběhnout na 80 % kapacity ve 30 minutách. Portál tvrdí, že podle některých názorů jsou prezentované plány splnitelné pouze v případě, pokud přijde nějaký silný partner. Spekuluje se o společnostech Volkswagen (s jeho platformou MEB), Toyota (e-TNGA) a Hyundai (E-GMP). Portál ale dodává, že u Toyoty a Hyundai není ani jasné, zda budou své platformy nabízet třetím stranám.

Zdroj: Politico, Electrive.com


Čtěte více:

Bloomberg: Polsko, jediný stát EU, co ustál rok 2008, zase uspěje
07.05.2020 11:16
V roce 2008 způsobila finanční krize po celé planetě spoušť a jedinou ...
Photon Energy plánuje vstup na hlavní trhy burz v Praze a Varšavě
14.05.2020 12:15
Mezinárodní solární společnost s českými kořeny Photon Energy N.V. plá...
Připravuje Polsko revoluci v elektrárenském odvětví?
22.05.2020 16:44
Polsko připravuje revoluci ve svém elektrárenském průmyslu. Odehrát by...
Polská ekonomika letos podle vlády klesne maximálně o pět procent
18.06.2020 12:43
Polská ekonomika letos v důsledku koronavirové krize klesne maximálně ...
Rozbřesk: Hlavní úkolem staronového polského prezidenta je udržení štědrého penězovodu z EU
14.07.2020 9:13
Zachování stávajícího stavu v Polsku - tedy alespoň do roku 2023. Tak ...

Váš názor
  • Otázka je
    22.08.2020 14:29

    Co má to auto originální co nikdo jiný nemá, aby byl důvod to kupovat. Podle mne se to bude prodávat dobře, když zbankrotují všechny automobilky a oni budou jediní, kteří budou moci potěšit soudruhy z Bruselu.
    HenryFord
Aktuální komentáře
22.09.2025
13:57Pfizer se dohodl na převzetí výrobce léků proti obezitě Metsera
13:14Týdenní výhled: Sazby ČNB by měly zůstat delší dobu stabilní  
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)
13:27Dohoda s Nvidií neřeší hlavní problém Intelu: ztrátovou Foundry Services
12:15Český zahraniční dluh ve stoupl o 69,6 mld. na 5,36 bilionu Kč
11:55Perly týdne: Fed měl snížit sazby o 75 bazických bodů?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data