Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Polská Tesla je hodně ambiciózní projekt

Víkendář: Polská Tesla je hodně ambiciózní projekt

22.08.2020 8:40
Autor: Redakce, Patria.cz

Polským státem vlastněná společnost Electromobility Poland před několika týdny představila vůz Izera, který by měl být prvním elektromobilem vyráběným v této zemi. Jak ale píše Politico, cesta na trh s elektromobily bude ještě dlouhá a z tohoto trhu se mezitím stává prostor s intenzivní konkurencí.

Politico tvrdí, že polská vláda vedená stranou Zákon a právo má ráda velkolepé plány v oblasti technologií a infrastruktury. Patří sem třeba úvahy o vybudování obrovských letišť či trajektových přístavů. Takové plány „byly představenou s velkou slávou, ale rychle narazily na finanční, logistické a další překážky“, píše Politico s tím, že u zmíněného elektromobilu (viz následující video), to není jiné.



Polský premiér Mateusz Morawiecki v roce 2016 tvrdil, že do roku 2025 bude v Polsku jezdit milion elektromobilů. A nechtěl, aby tyto vozy vyrobily zahraniční společnosti. Namísto toho se ptal, zda je Polsko schopno svézt se na „této čtvrté vlně ekonomické revoluce, která se nachází před námi“. Politico ale poukazuje například na to, že v Polsku je nyní jen asi 1 200 dobíjecích stanic, zatímco v Německu 27 000.

Podle Politica nyní v Polsku jezdí více než 6 800 elektromobilů a premiérovy plány mají zatím do naplnění daleko. Představil ale vůz Izera, který se jmenuje „podle řeky tekoucí blízko hranic s Českou republikou“. Tedy podle Jizery. Electromobility Poland by měla začít s výrobou v roce 2023 a první rok by měla prodat 60 000 vozů s tím, že cílem je 100 000 prodaných aut ročně. Podle odborníků tázaných Politicem jde ale o nerealistické plány například proto, že velkým automobilkám trvá obvykle pět až sedm let, než uvedou na trh nový model.

Polská společnost zatím nemá ani postavenou továrnu a podle Politica jsou nereálné rovněž odhady toho, kolik peněz bude na rozvoj a výrobu potřeba. Morgan Stanley například odhaduje, že Tesla bude na výrobu 10 milionů elektromobilů ročně potřebovat investice ve výši 66 miliard dolarů a odhady týkající se výroby v Polsku „jsou z jiného vesmíru“. Problémem je i neexistující síť prodejců a Politico zde poukazuje například na Škodu, která v zemi loni prodala 68 000 aut a potřebovala na to 80 oficiálních prodejců a 110 servisů.

Polského projektu si všímá i portál Electrive.com, který tvrdí, že Izera by měla na trh dorazit ve dvou variantách, a to s baterií o kapacitě 40 a 60 kWh. Dojezd by měl činit 400 kilometrů a dobití na rychlonabíjecích stanicích by mělo proběhnout na 80 % kapacity ve 30 minutách. Portál tvrdí, že podle některých názorů jsou prezentované plány splnitelné pouze v případě, pokud přijde nějaký silný partner. Spekuluje se o společnostech Volkswagen (s jeho platformou MEB), Toyota (e-TNGA) a Hyundai (E-GMP). Portál ale dodává, že u Toyoty a Hyundai není ani jasné, zda budou své platformy nabízet třetím stranám.

Zdroj: Politico, Electrive.com


Čtěte více:

Bloomberg: Polsko, jediný stát EU, co ustál rok 2008, zase uspěje
07.05.2020 11:16
V roce 2008 způsobila finanční krize po celé planetě spoušť a jedinou ...
Photon Energy plánuje vstup na hlavní trhy burz v Praze a Varšavě
14.05.2020 12:15
Mezinárodní solární společnost s českými kořeny Photon Energy N.V. plá...
Připravuje Polsko revoluci v elektrárenském odvětví?
22.05.2020 16:44
Polsko připravuje revoluci ve svém elektrárenském průmyslu. Odehrát by...
Polská ekonomika letos podle vlády klesne maximálně o pět procent
18.06.2020 12:43
Polská ekonomika letos v důsledku koronavirové krize klesne maximálně ...
Rozbřesk: Hlavní úkolem staronového polského prezidenta je udržení štědrého penězovodu z EU
14.07.2020 9:13
Zachování stávajícího stavu v Polsku - tedy alespoň do roku 2023. Tak ...

Váš názor
  • Otázka je
    22.08.2020 14:29

    Co má to auto originální co nikdo jiný nemá, aby byl důvod to kupovat. Podle mne se to bude prodávat dobře, když zbankrotují všechny automobilky a oni budou jediní, kteří budou moci potěšit soudruhy z Bruselu.
    HenryFord
Aktuální komentáře
25.04.2024
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024
9:02Rozbřesk: Dnes se ukáže, jak Evropě Amerika utíká

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.