Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tak v čem budeme jezdit?

Tak v čem budeme jezdit?

20.08.2020 16:23

Jedna prostá otázka: Je lepší mít vlastní auto, nebo se nechat vozit někým jeho autem a platit mu za to? Asi cítíme, že pokud tuto volbu vůbec máme, bude odpověď hodně záviset třeba na tom, kolik kilometrů ročně autem cestujeme. Pokud pár desítek, je to něco jiného, než když to je pár desítek tisíc. Dnes bych tímto rád pokračoval ve své úterní úvaze, která se netýkala ničeho jiného než budoucnosti aut a i tudíž jednoho z největších odvětví na světě. Přesněji řečeno, týkala se „N“ oblasti z trojky SEN (samořídící, elektrické, nevlastní).

Je to již pár let, co Kyle Hill na stránkách Medium prezentoval svůj obsáhlý výpočet zaměřující se na to, jestli je lepší auto vlastnit, či jej využívat přes UberX. Dospěl k názoru, že u Američanů cestujících tolik, co celonárodní průměr (13,5 tisíce mil), je roční náklad vlastnění vozu ve městech 12,7 tisíc dolarů, používání Uberu by stálo více než 18 tisíc dolarů. Uber by byl levnější až pokud by lidé cestovali méně než 9,5 tisíce mil ročně.

V úterý jsem zase zmiňoval studii od americké AAA z roku 2018, podle které lidé v amerických městech cestují ročně v průměru téměř 11 tisíc mil a pokud by na to využívali společnosti typu Uber, bude je to státá více než 20 tisíc dolarů ročně. Což je více než dvojnásobek odhadovaných nákladů spojených s provozem a nákupem vlastněného auta. Není asi překvapivé, že třeba Lyft takové studie zpochybňuje a u té od AAA poukazuje třeba na to, že nepočítá se sdílenými jízdami, které jsou levnější a podle firmy u ní tvoří asi třetinu objemu služeb.

Podobné studie tak nenaznačují, že by mělo dojít k nějaké úplné revoluci na straně vlastnictví automobilů. Pokud si je ale pročítáme, rychle zjistíme, že stojí na dlouhé řadě předpokladů a odhadů a na některé z nich jsou značně citlivé. Ona studie od AAA například zmiňuje, že cena služeb od přepravců se v jednotlivých městech pohybuje mezi 17 – 26 tisíci dolarů. K tomu je otázkou, jak počítat reálné odpisy, respektive ztrátu hodnoty vlastněných aut - viz i má předchozí úvaha z úterý. V ní jsem popisoval, že pokud hodnota auta klesá zejména s tím, kolik má ujetých kilometrů (odpracovaných motohodin), má Uber a Lyft menší smysl, než když hodnota auta klesá i tím, že stojí v garáži (posuďte sami, který případ je blíže realitě).

Třeba Business Insider tak zase v roce 2017 psal o studii, podle které by nevlastnění auta bylo nákladově výhodné pro 25 % Američanů. V konečném důsledku mi pak nepřekvapivě vychází, že služby firem jako je Uber mají tím větší smysl, čím více jde o skutečné sdílení jízd (tj., využívání jednoho auta pro společné cesty a znásobování jeho užitku – stále stejné téma týkající se oněch dostupných motohodin). A smysl těchto služeb výrazně zvyšuje, pokud si velmi ceníme, že nebudeme sami řídit, popřípadě budeme místo řízení v autě s jiným řidičem pracovat.

Možná výhoda (ne)vlastnění aut je tak přes všechny naše výpočetní a datové dovednosti obestřena podobnými nejasnostmi, jako elektromobilita – minulý týden jsem tu poukazoval na rozdílné pohledy na její emisní přitažlivost v závislosti na energetickém mixu. A spory se nevedou jen o to, zda vlastnit, či nevlastnit. Například studie MIT před časem tvrdila, že ti, kteří pracují pro Uber a spol., mají po započtení všech nákladů mimořádně nízké příjmy na hodinu. S čímž ale firmy nesouhlasí a samy prezentují své studie.

Zda budeme jezdit v elektromobilech s řidičem od Uberu, či povětšinou dál se spalovacími motory v našich vlastních autech, je tak stále dost nejasné. O té autonomii nemluvě. Co ale implikuje kapitalizace firem jako Tesla, Nikola, či Uber jsem tu již psal.

 

Čtěte více:

Montier: Akcie počítají na 100 % s tím nejlepším
18.08.2020 10:45
James Montier je veteránem mezi investory a FTAlphaville poukazuje na ...
Sachs: V Číně oživení „V“, v USA ani náhodou
18.08.2020 12:47
Jsme v nejhorší ekonomické krizi za celá desetiletí, uvedl pro CNBC zn...
Hrozí Daimleru zákaz prodeje v Německu?
18.08.2020 16:11
Zákaz prodeje na domácím trhu by mohl hrozit německé automobilce Daiml...
SEN všech řidičů
18.08.2020 18:11
Ashley Nunes z Massachusetts Institute of Technology nedávno na stránk...
Nejlepší dny už může mít evropská rally za sebou
19.08.2020 12:33
Po prudké rally ve druhém čtvrtletí se globální investoři konečně díva...
Bloomberg: Dolarové riziko narůstá a Wall Street promýšlí strategii
20.08.2020 13:07
Ještě před půl rokem směnné kurzy při výběru jednotlivých akciových ti...

Váš názor
  • Kterým směrem?
    21.08.2020 1:50

    Právě dnes jsem vedl velmi krátkou, ale zajímavou debatu o autech, jaké palivo je bude v budoucnu nejspíš pohánět... Krátkodobě hlavně fosilie....ale pak? Světové zásoby ropy jsou asi na 45 let, ropné společnosti však prý přesné údaje zveřejňují účelově vzhledem k cenotvorbě, případně možná v závislosti na potřebě posílit svou rozvahu. (Přiznané světové zásoby zemního plynu jsou na +-150 let a u uhlí na +-400 let. Sluneční energie dopadne na Zemi +-6000x více její aktuální denní spotřeby... ze zdroje worldometers.info) Jeden by řekl, že elektřina je nekonečný zdroj, navíc "zdarma", bez vlivu protekcionismu (s výhradou patentového práva). Pokud by jeden zamýšlel perspektivně a dlouhodobě vsadit na elektřinu, pak bude muset kalkulovat světové zásoby nerostných surovin a jejich disponibilní zásoby na území spřátelených zemí (výroba akumulátorů). Před dekádou jsme se dozvěděli, že v Afghánistánu je nerostů za 3 bil USD, a později že asteroidy také něco mohou přihodit. Netuším, kolik z uvedených teritorií již bylo těženo... K reálné zásobě disponibilních zdrojů za rozumné ceny je třeba mít v zádech oporu ve výstavbě potřebné infrastruktury. Dokážu si představit, vybudování solidní sítě takové infrastruktury v Evropě či Japonsku (relativně krátké dopravní trasy) a ve zbytku světa již jen v aglomeracích. Vybudování takových sítí by bylo reálné jen v případě zapojení financovatelných veřejných rozpočtů. Tedy již asi ne v Mexicocity apod. emergin markets. Prostě jen tam kde se dnes žije na nekonečný veřejný dluh financovaný z euforie či nedostatku výnosnějších příležitostí. Vždyť s párou to bylo podobně - železnice jsou pro cestující buď soukromé (a příliš drahé tam kde lidé nemají lepší alternativu - třeba Londýn) anebo jako státní podniky (které jsou na exponovaných trasách škádleny privátními firmičkami). Dnes jde všechno rychleji než dřív, ale i tak se vybudování elektro-infrastruktury silničního provozu mezi spádovými uzly musí počítat na aspoň jedno desetiletí (a covid to nejmíň o 2 roky zpozdil). Technologický pokrok je v současnosti natolik dynamický, že stejně jako se rozevírají nůžky mezi příjmovými skupinami, rozevírají se nůžky mezi technologicky vyspělými regiony, když ty nejpokročilejší regiony se nejspíš budou svou velikostí zmenšovat v závislosti na své ekonomické dominanci nad svým blízkým okolím. Autonomie provozu, ke které zdánlivě směřuje Muskova filosofie, je reálná právě jen a pouze tam, kde mají nadřazený souřadnicový systém (a sice celý svět), dostatečné ekonomické veřejné zdroje (již jen země G7, bez Itálie?), krátké dopravní trasy (optimálně intervalové po stejné trase). Tudíž žádná masová záležitost pro miliardy populace, pouze se o tom hovoří, jelikož je to v dané době "cool". Představme si situaci, kdy by nějaký region významný svou rozlohou nebo počtem lidí postihl náhlý výpadek elektrického proudu. Dá se předpokládat, že v tom případě by se politické špičky snažily odstranit závadu, logicky na svůj účet (vyšší moc), v zájmu prevence před hysterií davu. Čímž by nově vzniklým veřejným dluhem eliminovaly škody na své infrastruktuře, ale zároveň také eliminovaly škody na hodnotě akcií privátní firmy, která by jinak bez elektřiny nedokázala realizovat jakékoliv příjmy. Privátní firmy jako Uber, Tesla, atd. svou optimalizací daní naprosto nepřispívají veřejnému rozpočtu tolik, který je následně zprostředkovaně rozdáván formou dotací a příspěvků pro jejich rozvoj a rozmach. Nechci být za kacíře, někdy mám dojem, že zvýšená ne/ziskovost privátních firem má příčinu v politickém rozhodnutí státního reprezentanta, křížem světa. Demokracie nedemokracie, s korupcí či bez korupce, neřád politik rozhoduje, bez ohledu na tržní principy. Má to tak být?
    Mudr.c
    • Re: Kterým směrem?
      21.08.2020 13:57

      Energie je dost, problem je spis jeji skladovani. I ty uhlovodiky se daji vyrobit. A obsahem energie na kg hmotnosti jsou uhlovodiky at uz fosilni nebo vyrobene bezkonkurencnim ulozistem. A nebo cisty vodik, jenze u nej je zas problem s udrzovanim v kapalnem stavu na delsi dobu.
      Ai-kun
Aktuální komentáře
26.04.2024
22:02Zámořské akciové indexy uzavřely týden růstem  
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
16:45UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
16:34Výsledky zajistily zelený závěr týdne  
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data