Aktualizováno Tržby obchodníků očištěné o kalendářní vlivy se v dubnu zvýšily proti předešlému měsíci reálně o 7,4 procenta, bez očištění o 7,5 procenta. Po očištění o sezónní vlivy se meziměsíčně vzrostly o 0,7 procenta. Meziročně byly v dubnu vyšší o více než 7 procent. Oznámil to dnes Český statistický úřad. Analytici v průzkumu Bloombergu očekávali meziroční nárůst tržeb z prodeje bez motorových vozidel o 10,4 procenta. Nejvíce si oproti loňskému dubnu polepšily obchody s oděvy a obuví, kterým tržby stouply o 80 procent. Tržby se rovněž zvýšily prodejnám s počítačovým a komunikačním zařízením, a to o 30,6 %, a o zhruba pětinu obchodům s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci.
Loni na jaře bylo fungování obchodů kvůli protiepidemickým opatřením značně omezeno. Letos v dubnu mohly otevřít obchody s dětským oblečením a obuví a podle ČSÚ pomohlo obchodům také rozšiřování on-line prodeje.
„Dubnové maloobchodní tržby se v porovnání s loňským rokem zvýšily o více než 7 %. Prodej nepotravinářského zboží vzrostl o 14 %, prodej pohonných hmot o 13,1 %. Růst zaznamenaly všechny hlavní sortimenty nepotravinářského zboží. Nejvíce vzrostl prodej oděvů a obuvi, který loni v dubnu výrazně klesl. Také prodej motorových vozidel už druhý měsíc vykazuje vysoké meziroční růsty. Naopak prodej potravin se mírně snížil,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.
Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v dubnu zvýšily reálně o 7,4 %, bez očištění o 7,5 %. Internetové obchody zaznamenaly meziroční růst tržeb o 14,2 %.
Zdroj: ČSÚ, ČTK