Důvěra podnikatelů se v září snížila o 1,8 bodu na 95,3 bodu a důvěra spotřebitelů klesla o 5,3 bodu na 100,7 bodu. Snížila se tak také celkový ukazatel důvěry, pro který to je meziměsíčně třetí snížení v řadě, tentokrát o 2,4 bodu na hodnotu 96,2. Oznámil to dnes Český statistický úřad. Ve srovnání se zářím loňského roku jsou celkový ukazatel důvěry, důvěra podnikatelů i spotřebitelů ale vyšší.
„Aktuální vývoj podnikatelské důvěry nadále negativně ovlivňují nedostatek klíčových komponentů v průmyslu a nedostatek a rychle rostoucí ceny materiálů ve stavebnictví. Situace v autoprůmyslu je natolik závažná, že nutí podniky výrazně utlumovat nebo rovnou pozastavovat výrobní činnost. Problémy ve stavebnictví navíc umocňuje dlouhotrvající nedostatek zaměstnanců,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
"Spotřebitelská důvěra se v září dostala na své pětiměsíční minimum. Spotřebitelé se výrazně obávají zvyšování cen, což vnímají jako jeden z významných faktorů, které mohou v budoucnu ohrozit jejich finanční situaci," komentuje aktuální situaci Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Mezi průmyslovými podniky důvěra klesla o 4,6 bodu na hodnotu 92,5. Stav zásob hotových výrobků se proti předchozímu měsíci podle ČSÚ sice mírně zvýšil, nicméně podíl podnikatelů, kteří očekávají v příštích třech měsících vyšší tempo výroby, je nejnižší od listopadu 2020.
U firem podnikajících ve stavebnictví se důvěra proti srpnu snížila o 4,8 bodu na 111,6 bodu. Přibylo stavařů, kteří hodnotí svou poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou.
Firmy z odvětví obchodu a služeb byly v září proti srpnu při pohledu na ekonomickou situaci ale optimističtější. V obchodu důvěra podnikatelů stoupla o 1,2 bodu na 103,6 bodu a ve vybraných odvětvích služeb včetně bankovního sektoru o 1,1 bodu na 95,3 bodu.
Důvěra spotřebitelů meziměsíčně klesla o 5,3 bodu na 100,7. Podle ČSÚ přibylo respondentů očekávajících pro příštích 12 měsíců zhoršení celkové ekonomické situace a současně ubylo těch, kteří čekají, že se zlepší jejich vlastní finanční situace. "Spotřebitelé se výrazně obávají zvyšování cen, což vnímají jako jeden z významných faktorů, které mohou v budoucnu ohrozit jejich finanční situaci," uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů.
Průzkum mezi podnikateli se uskutečnil od 1. do 17. září, mezi spotřebiteli od 1. do 16. září.
Zdroj: Český statistický úřad, Reuters, ČTK