Německému automobilovému koncernu ve třetím čtvrtletí klesl provozní zisk meziročně o 18,5 procenta na 2,6 miliardy eur (zhruba 67 miliard Kč). Hospodářské výsledky podniku zasáhl globální nedostatek čipů, který vedl k výpadkům ve výrobě. Oznámila to dnes firma. Zároveň zhoršila odhad celoročních dodávek automobilů zákazníkům. Nyní předpokládá, že dodávky zůstanou zhruba na loňské úrovni, zatímco dříve počítala s jejich nárůstem. Preferenční akcie koncernu se po oznámení propadly až o 3,5 procenta. Podle společnosti Jefferies jsou "slabé" výsledky v hlavních divizích koncernu.
Bez zahrnutí mimořádných položek se provozní zisk ve třetím čtvrtletí meziročně snížil o 12 procent na 2,8 miliardy eur. Zaostal tak za očekáváním analytiků, kteří jej podle průzkumu firmy Refinitiv odhadovali na zhruba tři miliardy eur.
Čtvrtletní tržby společnosti meziročně klesly o čtyři procenta na necelých 57 miliard eur. Firma nicméně v celém letošním roce nadále počítá s nárůstem tržeb z loňských 223 miliard eur. Generální ředitel Herbert Diess také uvedl, že nedostatek polovdičů už v letošním čtvrtém čtvrtletí nepředpokládá tak závažný a v dalších kvartálech se podle něj budou dodávky čipů zlepšovat. To rezonuje s vyjádřeními jiných firem, americký ve středu uvedl, že kritický nedostatek komponent se už zlepšil.
Za první tři čtvrtletí letošního roku se tržby zvýšily o 20 procent na 186,6 miliardy eur. Provozní zisk stoupl na téměř 14 miliard eur z pouhých 1,7 miliardy ve stejném loňském období, kdy výsledky podniku zasáhla pandemie covidu-19.
Koncern ve třetím čtvrtletí dodal zákazníkům necelé dva miliony vozů, tedy téměř o čtvrtinu méně než před rokem. Za první tři čtvrtletí letošního roku se dodávky nicméně zvýšily o zhruba sedm procent na téměř sedm milionů vozů.
Společnost dnes odhad ročních dodávek snížila. Potvrdila ale odhad marže provozního zisku, kterou letos čeká mezi 6 a 7 procenty.
Preferenční akcie koncernu klesaly v systému Xetra naposledy o 2,8 procenta. Za letošní rok si připsaly 67 procent, když se největší evropská automobilka snažila uřídit krizi s polovodiči zaměřením své výroby na nejlukrativnější modely, aby si udržela návratnost. Nepropadat se v zisku je pro německý koncern zásadní, aby mohl pokračovat v ambiciózním plánu výroby eletrických aut a měl šanci snížit náskok Tesly.
Součástí koncernu Volkswagen je rovněž Škoda Auto. Ta podle dnešní výsledkové zprávy v období od ledna do září téměř zdvojnásobila provozní zisk na 900 milionů eur (zhruba 23 miliard Kč) ze 469 milionů eur před rokem. Tržby společnosti Škoda Auto se v prvních třech čtvrtletích letošního roku zvýšily na 13,329 miliardy eur z 12,038 miliardy eur ve stejném loňském období.
Zdroje: Bloomberg, ČTK, Patria.cz