Stellantis sice ve třetím kvartálu překonala očekávání trhu na tržbách i počtu prodaných vozů, ale akcie firmy přesto klesly. Investory znepokojily signály o jednorázových nákladech, které mohou vzniknout kvůli geopolitickým, regulatorním a ekonomickým tlakům. Navíc odklad prezentace podnikatelského plánu pod novým CEO vyvolává otázky ohledně tempa restrukturalizace. Akcie Stellantisu klesají v Miláně přes 4 %. Od začátku roku ztratily přibližně čtvrtinu hodnoty.
Stellantis si za třetí kvartál zapsala čisté tržby ve výši 37,21 miliardy eur, tj. lehce nad odhadem trhu, což dělá meziroční růst o 13 %. Také prodeje vozidel vzrostly na 1,30 milionu kusů, což je o 13 % meziročně více a v souladu s odhady trhu. Nejvíce se automobilce dařilo v Severní Americe, kde tento vlastník značek Jeep a RAM navýšil prodeje o 35 % meziročně, naopak v Jižní Americe o 2,7 % poklesly.
Přestože Stellantis nadále očekává do konce roku růst čistých tržeb, zlepšení peněžního toku a provozní marži v nižších jednotkách procent, předpokládá, že vzniknou jednorázové náklady, protože politické, ekonomické a regulační tlaky ji nutí ke strategickým změnám. Podle Stellantisu budou náklady pravděpodobně výsledkem rozhodnutí, která firma činí v reakci na „regulační, geopolitický, makroekonomický a další externí i interní vývoj“.
„Zahájili jsme také revizi našeho procesu odhadování záručních nákladů, což pravděpodobně povede ke změnám těchto odhadů a jednorázovým nákladům,“ uvedla automobilka, která odmítla poskytnout další podrobnosti. Toto varování zastínilo jinak pozitivní třetí čtvrtletí.
Generální ředitel Antonio Filosa, který nastoupil do funkce v červnu, změnil směr firmy – obnovil výrobu motorů Hemi V8 pro značku Ram a odložil či zrušil několik elektrických modelů. Zavázal se investovat 13 miliard dolarů na klíčovém americkém trhu během následujících čtyř let a provádí důkladnou revizi podnikání, produktového a značkového portfolia i výrobních kapacit skupiny.
V Evropě, kde se firma potýká se slabou poptávkou a nadbytečnou kapacitou, však firma zrušila některé investice a dočasně zastavila provoz několika závodů. Automobilový sektor zde navíc čelí možnému nedostatku polovodičů kvůli konfliktu s Čínou ohledně dodavatele Nexperia, i když Stellantis tuto otázku ve čtvrteční zprávě nezmínil.
V červenci Stellantis varoval, že cla amerického prezidenta Donalda Trumpa sníží letošní zisk o přibližně 1,5 miliardy eur. V té době firma očekávala, že většina dopadu – asi 1,2 miliardy eur – nastane ve druhé polovině roku.
Začátkem tohoto měsíce firma oznámila, že prezentaci svého podnikatelského plánu odloží na druhé čtvrtletí příštího roku, což vyvolalo obavy ohledně tempa a jasnosti potřebné restrukturalizace. Ačkoliv jsou v Severní Americe patrné „povzbuzující“ známky oživení, plánovaný den pro kapitálové trhy je „daleko“ a podle analytika Oddo BHF Michaela Foundoukidise je „omezená viditelnost ohledně schopnosti nového vedení rychle řešit strukturální slabiny“, jako je nadbytečná výrobní kapacita.