Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč se autoritáři zhlédli v amerických automobilkách

Proč se autoritáři zhlédli v amerických automobilkách

31.08.2021 14:49
Autor: Redakce, Patria.cz

Na počátku minulého století měly americké automobilky z Detroitu velký vliv a podle ekonoma Tima Taylora se v nich zhlédli i různí autoritáři. Taylor na základě nové knihy Stefana Linka (Forging global Fordism: Nazi Germany, Soviet Russia, and the contest over the industrial order) poukazuje na to, že jak fašisté, tak socialisté se snažili kopírovat Forda a další americké firmy, ovšem jejich výsledky byly minimálně smíšené. K tomu Taylor přidává pár dalších ekonomických poznámek souvisejících s obdobím snahy o kopírování amerických automobilek. 

Nacistické Německo i Sovětský svaz vnímaly, že jejich ekonomika zaostává za Spojenými státy a jejich vůdci dospěli k jednoduchému závěru: Američany porazí jejich vlastními metodami. V Sovětském svazu tak vznikla automobilka GAZ, která představovala „pokus o transfer americké technologie do socialistického prostředí, které na to ale nebylo ani zdaleka připraveno.“ Vše se tak setkalo s obrovskými problémy, ale nakonec se skutečně rozjela výroba. Německo mělo před Ruskem technologickou výhodu a „s asimilací fordismu zápasilo o něco méně“. O jeho import se pak snažila i Itálie a Japonsko. 

Link ve své knize dopodrobna rozebírá pokusy o převedení amerických technologií a způsobu výroby automobilů do zmíněných zemí. Taylor k tomu píše, že velké mezinárodní firmy byly pro mnoho lidí ikonou kapitalismu, ale autoritáři je naopak vnímali jako něco, co může velmi dobře fungovat v prostředí vládní moci a kontroly. Na Západě se někdy objevovaly úvahy o tom, že obrovské společnosti nejsou z hlediska efektivity a produktivity dokonce ani optimální, ale Sovětský svaz byl velikostí posedlý. Centrální plánovači podle Taylora dokonce často dávali přímo rovnítko mezi velikost a technologický pokrok. Ve výsledku ale vznikaly tak velké podniky, že ani nebylo možné jejich činnost nějak rozumně plánovat, a to vedlo „ke směšně malé efektivitě“. 

Taylor následně poukazuje na to, že vedle takzvaných úspor z rozsahu mohou existovat i ztráty z rozsahu. Tedy že velikost může přinášet úspory a vyšší efektivitu, ale od určitého bodu naopak dodatečné náklady. Na konkurenčním trhu bychom podle ekonoma takový jev neměli pozorovat, protože příliš velká neefektivní firma by nebyla schopna přežít. Nicméně v prostředí plánované ekonomiky, kde o existenci firem rozhoduje vláda, je existence takových společností možná a lze pozorovat ztráty z rozsahu.

Na závěr ekonom připomíná, že nyní je v USA produkováno asi 5 % globálně vyráběných vozů. K tomu v americké ekonomice klesá podíl výrobního sektoru jako celku, zaměstnanost zvyšují naopak služby a odvětví související s informačními technologiemi. V celém světě pak podle ekonoma bude patrný posun tímto směrem. To znamená, že výrobní modely amerických automobilek z počátku minulého století pravděpodobně nebudou dobrým vzorem pro firmy našeho století. 

Zdroj: The Conversable Economist


 
 

Čtěte více:

Ekonomická hodnota stárnutí a dividenda dlouhověkosti
28.08.2021 17:02
Většina dětí narozených v zemích s vysokými příjmy dnes může očekávat,...
Jak může změna klimatu ovlivnit inflační tlaky? S globální cenou uhlíku dramaticky, tvrdí ve Fidelity
29.08.2021 15:02
Změna klimatu a politika zaměřená na její zpomalení budou určovat vývo...
Toyota, Giant, kávovary. Problémy v dodavatelském řetězci se mohou ještě zhoršit
30.08.2021 5:28
Problémy v dodavatelském řetězci neměly mít delšího trvání, nyní to al...
Rekordní korporátní dluhy, Tesla a sebenaplňující se proroctví
27.08.2021 18:58
V roce 2002 byly dluhy amerických firem s investičním ratingem asi dva...
Tyto
27.08.2021 15:57
Activision Blizzard, Take-Two Interactive Software, Electronic Arts. T...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
18.11.2025
22:03Negativní nálada na Wall Street: trh vyčkává na výsledky Nvidia, downngraded u akcií Amazonu či Microsoftu  
17:35PODCAST Týdenní výhled: Nvidia pod drobnohledem, trhy zůstávají nervózní  
17:16Valuace a desetiletá návratnost amerických akcií: tentokrát jinak?
16:57Anthropic uzavřel dohodu s Nvidií a Microsoftem. Koupí kapacitu Azure za 30 miliard dolarů
15:49Bank of America: Nízké pozice na hotovosti spouští varování pro akciové trhy  
14:54Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů XS2821764326, XS2821774390 a XS2406886973
14:28CEO Alphabetu: Žádná společnost není proti prasknutí AI bubliny imunní
12:16Amazon a Microsoft čelí vyšetřování Evropské komise. Hrozí jim přísnější regulace
12:02V Evropě pokračuje akciový výprodej, futures však naznačují odpolední zklidnění  
10:29Japonské trhy pod tlakem. Napětí s Čínou, výprodej na AI i obavy o domácí finance  
10:15Ceny průmyslových výrobců klesají devátý měsíc. Zemědělství a služby zdražují
9:23AkzoNobel a Axalta se spojují. Vzniká lídr s hodnotou 25 miliard USD
8:58Rozbřesk: Proč rostoucí nezaměstnanost zatím nebrzdí mzdovou dynamiku?
8:56Globální trhy v červených číslech, Bitcoin i AI tituly pod tlakem a Novo Nordisk zahajuje cenovou válku s Eli Lilly  
6:04Očekávaní jsou vysoká. Investoři vyhlížejí středeční výsledky Nvidie
17.11.2025
17:11Goldman Sachs nově čeká, že akcie v následujících 10 letech vynesou 7,7 procenta ročně
15:35J&J koupí vývojáře léků na rakovinu Halda Therapeutics za 3,05 miliardy dolarů
15:08Rozmach AI vyvolává nedostatek levných paměťových čipů
13:01Evropská komise zlepšila odhad růstu české i unijní ekonomiky
10:27EPH a TotalEnergies zakládají společný podnik za 10,6 miliardy eur

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    9:10USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
    14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
    16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m