Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč se autoritáři zhlédli v amerických automobilkách

Proč se autoritáři zhlédli v amerických automobilkách

31.08.2021 14:49
Autor: Redakce, Patria.cz

Na počátku minulého století měly americké automobilky z Detroitu velký vliv a podle ekonoma Tima Taylora se v nich zhlédli i různí autoritáři. Taylor na základě nové knihy Stefana Linka (Forging global Fordism: Nazi Germany, Soviet Russia, and the contest over the industrial order) poukazuje na to, že jak fašisté, tak socialisté se snažili kopírovat Forda a další americké firmy, ovšem jejich výsledky byly minimálně smíšené. K tomu Taylor přidává pár dalších ekonomických poznámek souvisejících s obdobím snahy o kopírování amerických automobilek. 

Nacistické Německo i Sovětský svaz vnímaly, že jejich ekonomika zaostává za Spojenými státy a jejich vůdci dospěli k jednoduchému závěru: Američany porazí jejich vlastními metodami. V Sovětském svazu tak vznikla automobilka GAZ, která představovala „pokus o transfer americké technologie do socialistického prostředí, které na to ale nebylo ani zdaleka připraveno.“ Vše se tak setkalo s obrovskými problémy, ale nakonec se skutečně rozjela výroba. Německo mělo před Ruskem technologickou výhodu a „s asimilací fordismu zápasilo o něco méně“. O jeho import se pak snažila i Itálie a Japonsko. 

Link ve své knize dopodrobna rozebírá pokusy o převedení amerických technologií a způsobu výroby automobilů do zmíněných zemí. Taylor k tomu píše, že velké mezinárodní firmy byly pro mnoho lidí ikonou kapitalismu, ale autoritáři je naopak vnímali jako něco, co může velmi dobře fungovat v prostředí vládní moci a kontroly. Na Západě se někdy objevovaly úvahy o tom, že obrovské společnosti nejsou z hlediska efektivity a produktivity dokonce ani optimální, ale Sovětský svaz byl velikostí posedlý. Centrální plánovači podle Taylora dokonce často dávali přímo rovnítko mezi velikost a technologický pokrok. Ve výsledku ale vznikaly tak velké podniky, že ani nebylo možné jejich činnost nějak rozumně plánovat, a to vedlo „ke směšně malé efektivitě“. 

Taylor následně poukazuje na to, že vedle takzvaných úspor z rozsahu mohou existovat i ztráty z rozsahu. Tedy že velikost může přinášet úspory a vyšší efektivitu, ale od určitého bodu naopak dodatečné náklady. Na konkurenčním trhu bychom podle ekonoma takový jev neměli pozorovat, protože příliš velká neefektivní firma by nebyla schopna přežít. Nicméně v prostředí plánované ekonomiky, kde o existenci firem rozhoduje vláda, je existence takových společností možná a lze pozorovat ztráty z rozsahu.

Na závěr ekonom připomíná, že nyní je v USA produkováno asi 5 % globálně vyráběných vozů. K tomu v americké ekonomice klesá podíl výrobního sektoru jako celku, zaměstnanost zvyšují naopak služby a odvětví související s informačními technologiemi. V celém světě pak podle ekonoma bude patrný posun tímto směrem. To znamená, že výrobní modely amerických automobilek z počátku minulého století pravděpodobně nebudou dobrým vzorem pro firmy našeho století. 

Zdroj: The Conversable Economist


 
 

Čtěte více:

Ekonomická hodnota stárnutí a dividenda dlouhověkosti
28.08.2021 17:02
Většina dětí narozených v zemích s vysokými příjmy dnes může očekávat,...
Jak může změna klimatu ovlivnit inflační tlaky? S globální cenou uhlíku dramaticky, tvrdí ve Fidelity
29.08.2021 15:02
Změna klimatu a politika zaměřená na její zpomalení budou určovat vývo...
Toyota, Giant, kávovary. Problémy v dodavatelském řetězci se mohou ještě zhoršit
30.08.2021 5:28
Problémy v dodavatelském řetězci neměly mít delšího trvání, nyní to al...
Rekordní korporátní dluhy, Tesla a sebenaplňující se proroctví
27.08.2021 18:58
V roce 2002 byly dluhy amerických firem s investičním ratingem asi dva...
Tyto
27.08.2021 15:57
Activision Blizzard, Take-Two Interactive Software, Electronic Arts. T...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.10.2021
8:02Víkendář: Jak moc zpomaluje americká ekonomika? Postupně až k 2 %
22.10.2021
22:02Wall Street při pátku zajímaly sociální sítě. Snapchat -26,5 %  
17:45Úvěrový cyklus G3 prudce slábne, v Číně odraz od dna. Implikace pro finanční trhy
17:10Technologiím zkazily den výsledky. Večer promluví Powell  
16:14Ruská centrální banka výrazně zvýšila základní úrok - na 7,5 procenta
14:48Dokáže hodnotový investor dlouhodobě porážet trhy? Webinář Pavola Mokoše, hlavního makléře Patrie, 26. října od 15:00!
14:13REDSTONE INVEST a.s - Oznámení o 8. výplatě kuponu RSREINV 1 5,00/22
13:29Braňo Soták k výsledkům Snap a nešvaru jménem 'problémy v dodavatelských řetězcích'  
13:29Ján Hladký: Střednědobý výhled Intelu (premarket -10 %) zafungoval jako studená sprcha  
12:48Putin: Rusko může po schválení plynovodu Nord Stream 2 okamžitě zvýšit dodávky
12:25Perly týdne: Investice v nové fázi cyklu, extrémy na trhu s ropou a nejpopulárnější sázky současnosti
11:37Evropa vykročila vzhůru, zatímco koruna zůstává pod tlakem  
11:12Ropa míří na 100 dolarů? Zinek nejdražší za 14 let a přesnice od roku 2012  
11:05Podnikatelská aktivita v eurozóně zpomaluje, důvodem jsou hlavně rostoucí ceny
10:45Akcie Erste klesly nejvíce od února. CaixaBank zvažuje prodej až desetinového podílu
9:11Rozbřesk: ČNB po devíti letech obnoví prodej výnosů z devizových rezerv, koruna však dál slábne
8:54Evropské burzy mohou otevírat v plusu. Kofola oznámila dividendu  
8:49Vrcholní představitelé amerického Fedu podle nové regulace nesmí obchodovat jednotlivé akcie a dluhopisy
8:41Akcie Evergrande posilují po zprávě, že splatí úroky dluhopisu před termínem
8:28Šéfové států EU se shodli, jak na zdražování energií. Babišův požadavek na regulaci trhu ETS nenašel dost opory

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data