Nejnovější průzkumy trhu ukazují, že světová dvojka PepsiCo. mírně dotahuje svého odvěkého rivala Coca-Colu. Tržní podíl PepsiCo. se zvýšil o 0,4 %, zatímco C&C 0,3 % ztratila. Tato čísla se mohou zdát jako malá, nicméně při obratech Coca-Coly 63,8 mld. USD se jedná o 255 mil. USD. Dále je třeba si uvědomit, že toto číslo representuje přibližně 850 tisíc zákazníku. To už je hodnota, která na americkém trhu nealkoholických nápojů, kde se bojuje doslova o každého zákazníka, něco znamená.
Příčiny jsou těžko identifikovatelné. PepsiCo. v minulém roce investovala téměř 1 mld. USD do obrovské marketingové kampaně. Zda se tato investice vyplatila se ještě těžko hodnotí, nicméně svůj podíl na tomto růstu určitě měla. Uvedení nápoje Sierra Mist na trh bylo jistě úspěchem, nicméně tento úspěch byl více než vyrovnán trhákem loňského léta Vanilla Coke. Ceny jsou téměř identické, a tak nezbývá než poblahopřát marketingovému oddělení PepsiCo a doporučit jeho zaměstnance na prémie. (Ty jsou v USA již tak obrovské, že SEC dokonce vyšetřuje bývalé ředitele NYSE za to, že ex-CEO Richardu Grossovi přiklepli prémii v hodnotě 188 mil. USD.)
Management PepsiCo. by tedy neměl usnout na vavřínech a milionových odměnách, aby nerozhněval své akcionáře. Že rozhněvaní akcionáři v USA poslední dobou dokážou znepříjemnit firemnímu vedení život, by zase mohl vyprávět Michael Eisner třeba v kavárně v Disneylandu, zanedlouho již jako platící host.
Sektor nealkoholických nápojů zaznamenal v USA za minulý rok nárůst o 0,6 procenta. Dá se tedy odhadovat, že PepsiCo spíše získala nové zákazníky. Akcie PepsiCo rostly na burze v New Yorku za uplynulý rok o 40,19 % což je o 10 pb více než akcie jejího rivala.
Ondřej Stehlík, Patria Direct