Internetová sociální síť (21,83 USD, -1,98%) už má přes miliardu aktivních uživatelů. Dnes to ve svém příspěvku na síti uvedl šéf Mark Zuckerberg. Miliardovou hranici prolomil 14. září ve 12:45 kalifornského času (21:45 SELČ).
"Pomáhat jedné miliardě lidí je neuvěřitelné. Jednoho to naplňuje pokorou. je to něco, na co jsem ve svém životě nejvíc pyšný, a to s velkým předstihem," uvedl Zuckerberg, který založil v únoru 2004 s několika studenty z Harvardovy univerzity jako místo pro setkávání spolužáků a učitelů z jeho školy na internetu. V září 2006 se otevřel všem zájemcům, počet jeho uživatelů pak začal rychle růst.
má nejvíce uživatelů v USA (asi 153 milionů), v Indii (43,5), Indonésii (43,1), Brazílii (37,9) a Mexiku (32). V ČR má zhruba 3,6 milionu uživatelů, což Česko řadí na 43. místo na světě.
K loňskému roku byl dostupný v 68 jazycích včetně češtiny. Denně navštíví na 250 milionů lidí, denně do sítě přibude 250.000 nových uživatelů, každý den si uživatelé nahrají na své stránky asi 300 milionů fotek. Loňské tržby společnosti činily 3,7 miliardy dolarů, ke konci března měla společnost asi 3500 zaměstnanců.
Podle loňské studie Marylandské univerzity softwarové firmy vytvářející počítačové programy určené pro vytvořily přímo či nepřímo nejméně 182.000 pracovních míst a vložily do americké ekonomiky miliardy dolarů.
Letos v květnu vstoupil v USA na burzu. Jeho akcie se ale propadly z upisovací hodnoty 38 dolarů na akcii až na polovinu. Zuckerberg k tomu tehdy řekl, že si finanční trhy neuvědomují, jaký potenciál sociální síť může mít díky mobilním zařízením s připojením na internet.
Nové služby a zdroje zisku
Sociální síť přichází v USA s novou, zpoplatněnou službou. Uživatelé si mohou připlatit, pokud chtějí zlepšit viditelnost svého statusu a vzkazů na sociální síti, podobně jak to činí reklamní společnosti.
Nová funkce má zajistit, že komentář nebo fotografie uživatele dostane prominentní postavení mezi zprávami u jeho přátel, a je tedy pravděpodobnější, že si oznámení ostatní všimnou. Zaplacený komentář se na omezenou dobu automaticky umístí u příjemců na vrcholu novinek. Obvykle se zprávy zobrazují podle času a důležitosti.
Nabídka zpoplatněné služby je součástí snah firmy zvýšit zdroje příjmů mimo oblast reklamy, která se ve druhém čtvrtletí podílela na celkových příjmech skupiny 84 procenty. Firma si také bere procenta z nákupu virtuálního zboží pro oblíbenou hru Farmville od firmy (2,8 USD, 0,72%) a další hry. Tempo růstu příjmů v posledních čtvrtletích prudce zpomaluje, a mnoho analytiků a investorů se domnívá, že firma musí najít nové způsoby, jak vydělat.
Testovací cena nové služby ve Spojených státech činí sedm dolarů (135 Kč), uvedl mluvčí Jonathan Thaw. Ujistil rovněž, že sociální síť, která má 955 milionů uživatelů, i nadále zůstane zdarma.
Minulý týden představil službu, v rámci které mohou uživatelé v USA koupit a poslat svým přátelům reálné dárky, jako jsou brýle, cukrovinky či dárkové karty.