Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
„Stále drahý“ Facebook (-9 %) propadl nejvíce za dva měsíce. Barron’s očekává pád na 15 USD i níž

„Stále drahý“ Facebook (-9 %) propadl nejvíce za dva měsíce. Barron’s očekává pád na 15 USD i níž

25.9.2012 11:40

Největším výprodejem od konce července prošly v pondělí akcie Facebooku, které během obchodování na Nasdaq ztrácely až 11 procent, aby uzavřely o 9,06 % níž na ceně 20,79 USD. Titul tak obchoduje již plných 45 procent pod upisovací cenou 38 dolarů, nad níž se od květnového IPO již zpět nevyhoupl. K neutuchajícím obavám investorů o (ne)schopnost společnosti dosahovat, v prostředí hromadného přesunu uživatelů sociální sítě od počítače k mobilnímu telefonu, růstu prodeje reklamy se přidal report analytiků Barron’s, podle nichž jsou akcie FB stále drahé a mohly by spadnout na 15 USD i níž.

Po posledním vzestupu akcií Facebooku na 23 dolarů z historického minima 17,55 USD obchodují na vysokých násobcích jak očekávaných tržeb tak zisků, navzdory rostoucí nejistotě spojené s výhledem podnikání společnosti, píše renomovaný finanční týdeník. Jako ostatní analytici, i uvedený článek prezentuje jako hlavní zdroj obav rychlý přesun uživatelů Facebooku od PC na mobilní platformy, které nyní využívá již více než polovina z nich. Tento rychlý trend překvapil společnost spíše nepřipravenou. Zakladatel a šéf FB Mark Zuckerberg, ačkoli připustil nezdar vstupu firmy na burzu, se na začátku září pokusil obavy vyvrátit, když řekl, že se z Facebooku stává „mobilní společnost“, které věští světlou budoucnost. Za cíl stanovil, aby systém Facebooku byl kompatibilní s jakýmkoli zařízením, které lidé k připojení k internetu používají.

Úspěch na mobilním trhu ale není rozhodně zajištěn, varuje Barron’s. Velkou výzvou je přizpůsobení reklamy na relativně malou plochu displejů chytrých telefonů a tabletů, aniž by firma ztratila sympatie svých uživatelů. Používání alternativ ke klasickým osobním počítačům navíc pravděpodobně zkracuje čas, který uživatelé na webu Facebooku stráví, čímž se uvolňuje prostor pro největší konkurenty na trhu s mediální reklamou Apple, Google nebo Yahoo!.

K očekávání dalšího poklesu titulu vedou Barron’s nástroje valuace. Facebook, jehož akcie v současnosti obchodují na 47násobku letošního očekávaného zisku (48 centů/akcii) a 36násobku zisku odhadovaného pro rok 2013 (63 c.), jsou příliš drahé ve srovnání se zavedenými světovými jmény jako právě Google nebo Apple, u nichž je aktuální tržní cena zhruba 16násobná vůči letošnímu odhadovanému zisku. Jaká by podle analytiků Barron’s byla férová cena akcií Facebooku? 15 dolarů i méně. Cena 15 USD by znamenala zhruba 24násobek očekávaného zisku za 2013 a 6násobek očekávaných tržeb (6 mld. USD), což ale stále není „výhodná cena“, uvádějí.

Konsensus Wall Street ohledně zisku pro příští rok na úrovni 0,63 USD/akcii implikuje meziroční růst o zhruba 31 procent. To je dost velkorysá prognóza, která ignoruje nastavení nemalé části kompenzace skrze akcie společnosti, jíž si firma snaží získat loajalitu svých zaměstnanců. FB takových akcií s omezenou likviditou emitoval za 1,4 mld. USD v roce 2011 (téměř 500 tisíc dolarů na hlavu) a za letošní rok zatím za miliardu dolarů. Náklady na kompenzaci ve formě udělování vlastnických podílů by mohly v příštím roce dosáhnout 20 centů na akcii, odhaduje Barron’s, což dále zvyšuje reálné PE až na 50násobek. Zvyk analytiků ignorovat u firem z technologického průmyslu náklady na kompenzace akciemi je založený na chybném přístupu, že z hlediska nákladů hrají roli pouze ty hotovostní. Jak správě řekl Warren Buffett, společnosti by tento přístup mohly dovést do extrému „nulových“ nákladů, pokud by všechny platily svými akciemi.

Analytici v článku připouštějí, že jejich názor na titul a cílová cena okolo 15 USD působí ve srovnání s trhem pesimisticky, když pouze jeden z téměř čtyř desítek analytiků na Wall Street pokrývajících Facebook, Dan Salmon z BMO Capital Markets, cíluje na 15 USD, zatímco většina cílových cen jeho kolegů se pohybuje v rozpětí 20 až 30 USD. Ovšem snížených po zahájení pokrývání s cíli kolem 40 dolarů, upozorňuje Barron‘s.

Téměř 85 procent příjmů získává Facebook z reklamy a tento trend se jen těžko v dalších letech změní. Podle odhadů EMarketer by podíl společnosti na americkém trhu s mobilní reklamou o velikosti 2,61 mld. USD mohl v letošním roce dosáhnout pouhých 2,8 procenta, zajišťující firmě šestou příčku za Googlem s očekávaným podílem 55 procent, společností Pandora Media (8,7 %) a Twitter (5 %). 

 
(Zdroj: Barron’s, Bloomberg, CNBC)


Čtěte více:

Facebook IPO - Detaily, rizika a příležitosti, ocenění (Patria zahajuje pokrývání)
11.5.2012 18:27
Dominantní světová sociální síť Facebook se chystá na dlouho očekávano...
Facebook prodal akcie za 38 USD, výnosem z IPO překonává General Motors
18.5.2012 9:32
Společnost Facebook čeká dnes vstup na burzu Nasdaq po úspěšném prodej...
Facebook ve 2Q12: Stěžejní je zpomalení růstu tržeb (komentář)
27.7.2012 15:09
Stěžejní informací je zpomalení meziročního růstu tržeb na 32 %, což j...
O tři měsíce později… a o 40 % níže. Před jakými riziky stojí Facebook dnes?
13.8.2012 17:23
Když byly při květnovém vstupu Facebooku na americký trh Nasdaq akcie...
Facebook – člen top managementu prodal akcie za 400 mil. USD. Wall Street zatím drží firmu tvrdě při zemi…
21.8.2012 12:28
Člen nejvyššího vedení internetové sociální sítě Facebook a jeden z pr...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data