Vláda prezidenta Baracka Obamy se jako investor do rizikových, ač slibných projektů neosvědčila, alespoň podle republikánů. Jako názornou demonstraci tábor Obamových odpůrců používá krach výrobce elektromobilů Fisker Automotive, jemuž stát málem půjčil půl miliardy dolarů. Nakonec se v neúspěšném podniku utopilo „jen“ 200 mil. USD.
Podle republikánských kongresmanů ze sněmovního Výboru pro dohled, který prozkoumal dokumenty ministerstva energetiky zodpovědného za poskytnutí úvěru, úřady nereagovaly na množící se signály potíží ve Fiskeru a dál mu půjčovaly, dokonce i když automobilka nedokázala v požadovaném termínu rozjet výrobu vozu Karma.
Výbor se při výsleších manažerů Fiskeru a zaměstnanců ministerstva snaží zjistit, jestli „špatná sázka“ na dosud neozkoušenou technologii nepředstavovala neodůvodnitelný hazard s miliony dolarů daňových poplatníků.
Republikáni se kvůli ztraceným penězům do Obamovy vlády ostře pustili. „Daňoví poplatníci vlastně zadotovali luxusní vozítka pro lidi typu Justina Biebera, Leonarda DiCapria či Ala Gorea,“ prohlásil předseda vyšetřujícího podvýboru Jim Jordan z Ohia s odvolávkou na vysokou cenu vozu (kolem 100 tisíc USD, tedy 2 mil. Kč) a styl jeho propagace.
Ministerstvo v roce 2009 poskytlo Fiskeru úvěr v hodnotě 529 mil. USD, který byl v tichosti zastaven až v červnu 2011, kdy už problémy automobilce zcela přerostly přes hlavu. Do té doby stihla ze státní kasy odčerpat 192 mil. USD. Zastavení úvěru bylo ohlášeno až v roce 2012. Společnost propustila 75 % zaměstnanců a najala si poradce pro bankrotové řízení. Auta nevyrábí už rok.
Vládní záštita pomohla firmě, založené v roce 2007, dostat se do širšího povědomí soukromých investorů, od nichž pak Fisker získal 1,2 mld. USD. Půjčka signalizovala, že ministerstvo projekt podrobně prozkoumalo a rozhodlo o jeho přínosnosti. Dluhopisy Fiskeru byly ratingovými agenturami hodnoceny na neinvestičním stupni „junk“.
Zakladatel a výkonný ředitel automobilky Henrik Fisker v Kongresu svoje působení v ní ohajoval a prohlásil, že ztracených 200 mil. USD může vláda získat zpět, pokud se najdou „finanční a strategické zdroje“. Vinu za krach devětačtyřicetiletý dánský rodák připsal subdodavatelům, zpožděním při udělování regulatorních povolení a také nutnosti často svolávat hybridní Karmy do servisu kvůli závadám. „Po vyřešení problémů se zavedením od provozu se auta osvědčila a zákazníci je milují,“ sdělil Fisker kongresmanům.
Republikáni se snažili z výslechu managementu a lidí z ministerstva vytěžit maximum a kritikou subvenční politiky strávili hodiny. Fisker ale prohlásil, že ho k přihlášce o podporu pobízela už v roce 2008 tehdejší administrativa republikána George W. Bushe. Po získání obřího úvěru od americké vlády o Fisker ztratila zájem čínská automobilka Geely. Fisker se v dohodě s vládou zavázal zvýšit kapacitu výrobní haly v Delaware a najmout nové pracovníky. Prognózy poptávky po elektromobilech se nakonec ukázaly být přehnaně optimistické. Vozů Karma se prodalo jen několik tisíc kusů.
Vládní program podpory automobilek obhajoval i jeho bývalý ředitel na ministerstvu energetiky Nicholas Whitcombe. Půjčky prý pomohly důležitému odvětví přežít krizi. Hlavním beneficiářem byli giganti a , kteří stáli před bankrotem, či jím prošli. Dnes prosperují. „Zelené“ automobilové technologii se však příliš nedaří. Loni požádal o ochranu před věřiteli výrobce lithium-iontových baterií A123, který také obdržel státní podporu.
Velkým debaklem skončila podpora výrobce solárních panelů Solyndra, který od ministerstva dostal úvěr za 535 milionů USD, jenž byl poté plně využit. V roce 2011 společnost zkrachovala.
(Zdroje: Reuters, Bloomberg)