Velký den pro časoprostor jménem (DIP) je tu. Dnes se rozjíždí dlouho dopředu avizovaná služba Music, která nabídne 30 mil. songů zdarma ve 100 zemích světa najednou. To je ovšem pouze pro prvních 90 dnů. Pak se automaticky aktivuje předplatné za danou službu ve výši 10 USD za jeden měsíc.
Je třeba si uvědomit, že si uživatel opravdu bude platit pouze přístup k pouštění hudby. Neplatí si reálnou možnost stáhnout si MP3 soubory s oblíbenými songy. Má to výhodu, že si hudbu můžete poslechnout kdekoliv, kde je dostupná mobilní síť, Wi-Fi nebo pevné připojení. U datových tarifů kromě platby za předplatné je hrozba, že uživatel bude platit za nadlimitní využití datového plánu, což může danou službu ještě prodražit.
Firma kromě standardního měsíčního předplatného bude nabízet ještě rodinné předplatné, které bude stát 14,99 USD, který může zároveň využívat až šest členů rodiny.
Cena nové služby je více než konkurenceschopná. Spotify, Rdio, Play i Tidal mají přesně tu stejnou cenovku za neomezený streaming hudby. Služby se liší rozsahem, podporovanými platformami a některými službami navíc jako zdarma služby DJ, když nevíte co si vybrat nebo možnost sdílet videa a podcasty umělců na sociálních sítích. Spotify má aktuálně 4,7 milionu platících uživatelů a je tak lídrem. Play má s velkým odstupem zatím 815 tisíc uživatelů s předplatným.
v podstatě již streamovací službu má od dob, kdy akvizičně získal Beats s 303 tisíci uživateli. Beats je tedy zase v určitém odstupu za Google.
Music představuje další ze služeb spuštěnou pouze pod vedením Tima Cooka. se bude snažit přetavit co největší procento ze svých 800 milionů iTunes účtu, z nichž většina obsahuje i údaje o kreditní kartě uživatelů, do některého ze dvou předplatných dostupných pro Music.
Na druhou stranu je diskutabilní, jak firma dokáže přemluvit své uživatele, aby měsíčně utratili 10 dolarů za předplatné. Jenom 25 % z klientů současného iTunes Music, kteří v uplynulém roce koupili nějakou hudbu v této službě, utratilli za muziku více než 110 USD, říkají lidé z odvětví. Aby to bylo dostatečně atraktivní pro uživatele, by měl přijít s něčím lepším, než jen náhradou streamování za stahování. Nutno ale podotknout, že předplatné pro šest lidí na měsíc za 15 USD vypadá jako solidní nabídka pro řadu rodin.
Ale stále ročně 120 dolarů je i pro Američany slušná porce za placenou službu, když existují řady levnějších nebo dokonce free zdrojů, kde si ty nejznámější songy můžete poslechnout zdarma.
Nové uživatele bude chtít asi lovit prostřednictvím “těch současných”. Podle lidí, kteří měli již tu čest číst podmínky používání, bude moci platící uživatel poslat odkaz na hudební skladbu uživateli i mimo službu a ten pro přehrání bude požádán o start tříměsíčního bezplatného období vrcholícího startem placeného předplatného.
Uvidíme jak se start služby povede a napjatě budeme čekat na první informace o startu služby. Ty by mohly přijít již v dalším kvartálním reportu společně s dalšími údaji o prodejích další novinky a to Watch.
Vítr z plachet sebral Applu částečně když jen před pár dny představil koncepčně trochu jinou službu, ale bojuje prakticky o ty stejné uživatele jako . O této službě jsme informovali - zde.
Zdroj: Bloomberg, WSJ, Recode,