Zhruba 1000 společností vyrábí chytré telefony. Pouze jedna však sklízí téměř veškerý zisk tohoto odvětví - a to americká firma . Podle výzkumné společnosti Canaccord Genuity měl v prvním čtvrtletí na celkovém provozním zisku osmi největších výrobců mobilních telefonů podíl 92 procenta, na celkovém prodeji však necelých 20 procent, uvedl na svých internetových stránkách list The Wall Street Journal.
Podíl Applu na zisku výrazně stoupl z loňských 65 procent, upozornil výkonný ředitel firmy Canaccord Genuity Mike Walkley. Podíl druhého Samsungu na zisku činil 15 procent. a mají na celkovém zisku více než 100procentní podíl, protože podle propočtů firmy Canaccord mnoho firem z odvětví je ve ztrátě nebo je jejich zisk nulový.
Události minulého týdne ukázaly na rozdílnosti mezi firmami. požádal dodavatele o výrobu rekordního počtu nového modelu iPhone. naopak varoval, že čeká horší zisk, firma HTC hospodařila ve čtvrtletí se ztrátou a odepsal 80 procent hodnoty své divize mobilních telefonů, kterou loni koupil od .
Podíl Applu na zisku ve srovnání s podílem na celkovém prodeji je pozoruhodný. Nepoměr ukazuje na schopnost Applu prodávat své přístroje za mnohem vyšší cenu. Konkurenční modely, které používají operační systém Android od Googlu, mají problém v tom, aby se navzájem od sebe odlišily, a mnoho firem proto konkuruje mezi sebou pouze nižší cenou. Navíc a HTC v posledních letech učinily mnoho chyb.
představil svůj iPhone v roce 2007 a zcela tím přeměnil trh s chytrými telefony. Do té doby měla největší, dvoutřetinový podíl na trhu . Na konci desetiletí byly největšími výrobci chytrých telefonů , Apple a a do roku 2012 se a na celkovém zisku v odvětví každý podílel zhruba polovinou. Nyní výrazně vyčnívá nad ostatními, dodal Walkley.
Mnoho výrobců má také jinou strategii než , u kterého má prodej přístrojů hlavní podíl na celkových příjmech. a Xiaomi se místo na zisk z prodeje přístrojů zaměřují na zisk z dalších nabídek, jako stahování aplikací, příslušenství a doplňků. rovněž vydělává na výrobě součástek do přístrojů, které prodává i konkurentům.
Pro dominantní postavení Applu je důležitá vyšší cena. Přístroj iPhone se loni globálně prodával v průměru za 624 dolarů. Přístroje s Androidem však podle údajů Strategy Analytics pouze za 185 dolarů. Za tři měsíce do konce března prodal o 43 procent více iPhonů než před rokem a za vyšší cenu. Průměrná cena stoupla o více než 60 dolarů.
Navzdory změnám ve vedení Applu za poslední desetiletí se někteří veteráni v odvětví domnívají, že zatím o svoji pozici v ziskovosti nepřijde. "Dominance Applu je něco, co je velmi těžké překonat," řekl WSJ bývalý provozní ředitel Communications Denny Strigl. "Apple by se musel dopustit nějaké chyby, nebo něco podobného, a já si myslím, že to se nestane."
Zdroj: RTRS, ČTK